Arkham Horror: Innsmouth Horror Expansion (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-8 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 2-4 timmar
Innehåll: Spelbräde, 16 äventyrare på plastfötter och tillhörande karaktärskort, pappersark för 2 sändebud och 8 uråldriga monster, 96 undersökningskort, 176 Ancient One-kort, precis under 50 pappbrickor för monster, olika förmågor och tillstånd, regelhäfte.
Konstruktör: Richard Launius & Kevin Wilson

Aj då. Om du trodde att saker och ting var otäcka i Arkham (eller för den delen i Dunwich och/eller Kingsport också) ställ in dig på att möta en än värre fasa i lilla Innsmouth. Här härskar ondskan nästan oinskränkt. Faktum är att äventyrarna själva kanske inte ens kan röra sig fritt i samhället ens om de skulle våga försöka. Så pass mycket hemskt sker här att spelarna kanske skulle låsas in i Innsmouths fängelse om de blev sedda på gatorna…

Ja, våga inte snoka runt för mycket. Man vet aldrig vem som ser er!

Lägg till en ny spelplan för Innsmouth till den för Arkham (och ev. andra expansioner), addera nya kort och monster och äventyrare till mixen och du får fortsatta mysterier att lösa, monster att bekämpa, portaler att stänga…

Så långt allt bekant kanske?

Det nya här är bland annat hela 96 kort med personliga berättelser kring de i spelet Arkham Horror ingående spelarkaraktärerna. Javisst, inkluderat nya spelfigurer som introducerats tidigare i såväl grundspelet som de föregående större expansionerna Dunwich och Kingsport Horror finns nu fylligare information om respektive figur och dessutom minst varsitt personligt litet minimål att försöka lösa under spelets gång. Ja, något högst personligt.

Innsmouth spinner vidare på konceptet Sändebud (Heralds) från Kingsportlådan. Här finns två figurer att spela med som försöker sabotera och försvåra för spelarna. Välj endera, det räcker bra med bara en extra sådan motståndare!

När vi ändå är inne på den föregående stora expansionen Kingsport Horror. Där introducerades en extra tuff slutstridsvariant, ett så kallat Epic Battle. Några kort som följer med här är sådana Epic-kort och dessa kräver således tillgång till Kingsport för att kunna användas…

I övrigt fläskas det på med nya monster som verkar kunna dyka upp här och där, som flyttar sig på ett visst vis, som återuppstår och/eller förökar sig på ett speciellt sätt. Somliga av dessa varianter är sådant som också presenterats i andra expansioner men dessa koncept är dock sådant som funkar med de regler som medföljer här och inte nödvändigtvis kräver än fler Arkham-expansioner. Så med undantag av bara några få spelkort (där man lämpligen har även Kingsport Horror) funkar allt innehåll här med enbart grundspelet Arkham Horror.

Å andra sidan är detta bara en i en rad föregående expansioner så Arkham-världen har växt sig stor. Flera regelsidor ägnas åt diverse regeljusteringar och framförallt förbättringar man gjort för att få precis allt att kunna fungera så väl som möjligt ihop! Det är ju ändå en ofantlig mängd brickor och kort att sortera och hålla reda på.

Innsmouth är varken mer eller mindre bra än de föregående stora boxarna. Jag fortsätter bedöma dem som mer av samma men något lite annorlunda. Innsmouth är inget absolut nödvändigt tillbehör men gillar man Arkhamvärlden måste såklart Innsmouth inkluderas! Allt är snyggt och stämningsfullt, passar väl in. På minuskontot sätter jag fortfarande lång speltid och en herrans massa regler och inte minst material att ta hand om. Tänk om speltiden kunde halveras och detta få komma till bordet lite mer ofta, så kul man kunde ha!