Inkognito – The Card Game (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare säger asken, reglerna 3-5
Ålder: 11+ år (10 år säger reglerna)
Speltid: 20-30 minuter (10-20 säger reglerna)
Innehåll: 4 spelskärmar, 16 ID-kort, 16 sifferkort, 25 platsbrickor, anteckningsblock, regler
Konstruktörer: Leo Colovini & Alex Randolph

Inkognito-The Card Game lånar karaktärer, platser och grundläggande speluppgifter från brädspelet med samma namn. Även här gäller det att lista ut vilka de riktiga personerna som gömmer sig bakom spelfigurerna Lord Fiddlebottom, Colonel Bubble, Madame Zsa Zsa och Agent X är, den här gången måste dessutom en vis sifferrad avslöjas. Du vet såklart vem du själv är av de fyra personerna och vilken siffra som är den som hör till, men resten..?

Ja, vem är vem och således din partner? Vilka siffror har de andra och i vilken ordning skall de fyra talen sättas samman?

När du med noggranna anteckningar, skickligt klurande och en hel del tur listat ut allt ovanstående gäller det att stämma träff med din partner och tillkännage dina fynd. Har du rätt vinner du och din kamrat, har du fel vinner automatiskt motståndarlaget!

Spelet kommer med ganska enkla regler. Du sitter med fyra personkort och 4 sifferkort på hand. Ett kort av respektive typ är verkligen dina att hålla hemliga så länge det bara går, övriga är såklart med för att sprida villospår. Varje spelare förfogar även över varsin likadan uppsättning om 5 platsbrickor, föreställande typiska Venedigställen du kan vilja besöka för att samla information.

Samma fem brickor ligger också blandade i högen för Ambassadören, en karaktär som verkligen sitter på hemlig information som han kan tänkas dela med sig av om situationen är den rätta! (Tyvärr är det ju så att ett par träffar med Ambassadören nästintill skänker bort hela gåtans lösning, så kanske att för mycket tur och slump stjälper hela spelet…)

Nåja, förse dig med papper och protokoll, försök att dölja dina anteckningar från motståndarna och sätt igång.

Först i varje runda skall alla spelare i tur och ordning spela ut varsin platsbricka framför sig. Du väljer fritt av de tillgängliga och kan därmed till viss grad fatta beslut utifrån hur de andra före dig i omgången valt. När alla spelare valt är det dags för Ambassadörens platsbricka. Var kommer denne att dyka upp?

Om exakt två spelare spelar identiska brickor sker ett möte dem emellan, de båda utbyter viss information med varandra och noterar vad de visat och fått se för kort på protokollarket. Du får visa ett identitetskort och ett sifferkort eller två av samma sort. Ett av korten du visar måste vara äkta och sant, det andra måste vara falskt. Naturligtvis får du inte spelet igenom mata på med exakt samma kort i framtida möten med samma person, så håll ordning på all information som redan delats så att ni ger något lite ny info nästa gång.

Här skulle man således kunna förhindra ett möte mellan två personer genom att en spelare till spelar samma bricka och därmed planerar att dyka upp på samma ställe! Fast då får såklart ingen av dem någon info den här rundan…

Skulle en ensam spelare istället gå till den plats som Ambassadören besöker får man riktigt heta nyheter. Ambassadören låter spelaren be en valfri annan spelare om hans/hennes verkliga identitet eller hemliga siffra! Javisst, med lite tur kan du således ta ett stort steg närmre segern!

Ja, så mycket mer är det inte frågan om. Det gäller att matcha en egen platsbricka med den tillhörande någon annan eller med lite tur endast Ambassadören, hans bricka kommer ju sist och slumpas fram när alla andra valt sina platser. Det gäller att ha lite uppmärksamhet kring vilka brickor alla spelat ut så att man kan bedöma oddsen för att en viss bricka skall komma i nästa runda… och därmed planera sina egna förflyttningar.

Visst kan detta handla om slutledningsförmåga, visade kort och noggranna anteckningar men en tursam kontakt med Ambassadören ger ju så mycket bättre, och alltid sann, information, att det är värt mer att chansa på att få vara ensam med den sistnämnda än att jaga efter övriga spelare…

Fast ett möte på tu man hand med en annan spelare måste du ju i alla fall få till. Du måste vara på samma plats som den du tror är din partner när du vill tillkännage den hemliga sifferkoden! Fast tänk om din partner tror att du är tillhörande fiendelaget och gör allt för att undvika dig? Tja…

Inkognito spelas såklart allra bäst med fyra deltagare (och inte ens då är det världens mest festliga spel). Speciella regler medföljer för spel med 2, 3 eller 5 deltagare, allt med sina speciella justeringar, man spelar med neutrala karaktärer, spelar som Ambassadören, hanterar två protokollblock, saknar partner osv. Efter att ha spelat ett parti med de rekommenderade fyra deltagarna ser jag ingen situation som verkar intressant nog för att vilja testa med annat antal, det kan omöjligt bli bättre. Och då är fyra ändå som bäst halvskoj.

Inkognito – The Card Game funkar, hjälpligt, har hyggligt enkla regler och kort speltid. Bra det! Men Ambassadören är en väl stark kraft att räkna med och ger hjälp rätt slumpartat. I ett spel som detta är kunskap makt och den spelomgång där man inte kommer framåt med någon ny ledtråd är nog en runda som för dig allt längre bort från segern.

Vidare finns tyvärr än fel brister. Spelskärmarna avsedda att dölja dina anteckningar är löjligt små och skymmer knappt något för den som sitter intill och vinklar blicken aldrig så lite… Och platsbrickorna är med sina mörka illustrationer alldeles för lika varandra och bär snirkliga, svårlästa namn.

Att sitta och hålla en massa kort på handen samtidigt som du förväntas föra tydliga anteckningar på ett litet pappersark och på samma gång vill dölja allt från omgivningen kan såklart också vara en liten utmaning.

Detta är kanske skoj att testa en gång eller kanske två, men därefter vill nog få spela vidare. Det finns andra mer välfungerande och kluriga slutledningsspel där ute. Inkognito som brädspel kan vara ett av dem, om än inte utmärkt det heller tyvärr.