Das Gold der Inka (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 8 år
Speltid: ca 45 minuter
Innehåll: Spelplan i 6 delar, 16 golvbrickor, 12 statyer, 8 träpjäser samt regler
Konstruktör: Harald Lieske

Asken och innehållet lyckas väl med att förmedla en skattletarkänsla á la Indiana Jones, ja här känns det verkligen som att man är med och söker skatter i ett Inkatempel eller någon liknande miljö laddad med faror och fällor. Tyvärr blir själva spelupplevelsen något platt då det ständigt dyker upp situationer då man måste konsultera reglerna och tyvärr inte kan finna ett rakt och tydligt svar.

Ja, reglerna omfattar bara två sidor, luftigt skrivna och rikt illustrerade. Och den här gången är det faktiskt synd att det inte är mer regler för de hade gärna fått vara något mer detaljerade. Hur var det nu igen? Fick man göra si eller så? Ja, hur skall den där meningen i reglerna tolkas? Ahh, frustration. När det handlar om ett strategispel måste reglerna banne mig vara solklara. Tillåtet drag eller inte? Ja, här kan man faktiskt undra och hela spelupplevelsen blir sådär….

Jag fick surfa runt på Internet och söka svar från olika hemsidor där andra kommenterat just Inkas regler för att få klarhet. Och då var det liksom redan så dags, vi hade hunnit tröttna på spelet. Sådant är verkligen illa men otydliga regler är förklaringen till att spelet bara får en tvåa i betyg. Träpjäser, rejäla kartongbitar och en skön temakänsla talar annars för ett bättre betyg. Ser man till att få absolut full koll på reglerna (och alltså samlar mer info än bara det som finns bifogat själva spelet!) innan man spelar första partiet så kan detta visst vara värt medelbetyg.

Här skall man ge sig in i ett rum och samla 3 olika statyetter som (i alla fall i spelets början) står mitt i lokalen. Spelytan är annars uppdelad i triangelformade fält där somliga är ljusa, andra mörka. De ljusa kan väl sägas vara stenblock och fullt möjliga att beträda, de lite mörkare får väl symbolisera hål som inte kan passeras. Lyckligtvis finns här en bunt rombformade brickor till hjälp (som spelarna växelvis lägger ut innan start) och som erbjuder fast mark under fötterna. Dessa täcker dessutom vardera två intilliggande triangelfält och kan både skjutas runt och roteras och gör således att det går att täcka över de håligheter som finns på spelplanen.

Det finns naturligtvis regler för hur de får roteras och skjutas och det går faktiskt också att skjuta även på de centrala golvbrickorna mitt i rummet där statyetterna står så att de kan fås att komma närmre ens pjäs. Tyvärr ligger det otäcka ormar på somliga av golvbrickorna vilket gör det besvärligt att ta sig fram.

Något förenklat kan man säga att reglerna erbjuder varje spelare 3 poäng i varje drag att spendera på förflyttning av sin pjäs in mot (och senare ut ifrån) mitten av spelplanen och/eller manipulering av en eller flera golvbrickor, en bricka skjuten eller roterad för 1 poäng/rörelse. Vidare kostar det en poäng för varje orm du måste passera och likaså ett poäng för att plocka på sig en statyett. Till detta kommer regler för magisk teleportering från en del av rummet till en annan samt nyttjandet av utlagda stenar för förflyttningsblockering.

Ja, det kanske låter som mycket att hålla reda på men så är inte fallet, allt faller rätt hyggligt på plats när spelet drar igång. Kom bara ihåg att du måste flytta golvbrickor innan du flyttar din spelpjäs, om du nu tänker röra på dig, inte tvärtom. Och hur var det nu med den där blockeringsstenen? Fick man eller fick man inte…..? Nja, jag väljer nog bort detta till förmån för ett annat spel…..