Indigo (Ravensburger)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 8-99 år
Speltid: 20-30 minuter
Typ av spel: tur 4/5, strategi 3/5, kommunikation 2/5, kunskap 0/5, kreativitet 2/5, action 1/5
Innehåll: Spelplan, 4 spelskärmar, 7 startbrickor, 54 vägbrickor, 6 markörer i vardera 4 olika spelarfärger, 24 poängstenar i glas (12 gula, 10 gröna, 2 blå), regler
Konstruktör: Reiner Knizia

Indigo är färgen på den mittersta glaskulan mitt på spelbrädet, den mest värdefulla poängstenen. Runt den finns 5 andra stenar, gröna till färgen och värda något mindre. Längst ut på spelbrädet, på respektive sida av den 6-sidiga ytan finns totalt (just det!) 6 gula stenar, endast värda 1 poäng per styck. Alla de gröna stenarna måste ha flyttats innan någon får röra den blå.

Målet är att försöka föra så många av spelets glasstenar längs snirkliga vägar, fram och tillbaka, runt, runt, runt, över och under olika vägar och ut över spelplanskanten på en viss sida. Det finns totalt sex olika utgångar och beroende på antalet speldeltagare kan de här utgångarna vara helt personliga, delas mellan två olika spelare eller erbjudas i en mix av båda varianterna.

Med gemensamma utgångar kan alltså två spelare båda sträva efter (och tjäna på) att lyfta ut en viss poängsten genom en delad utgång. Stenens värde tillfaller då båda utgångsägarna, så att säga. Här finns här totalt 19 poäng att spela om, den som får flest av dem vinner såklart spelet.

Indigo kommer med enkla regler och ett lättsamt, men samtidigt klurigt, spelupplägg, passande för hela familjen. Här gäller det nu för varje spelare att spela ut en 6-kantig bricka i taget, någonstans på spelytan.

De här brickorna visar alla delar av 3 olika vägar, en in- och en utgång för tre olika vägsträckningar. Här kan det finnas raka vägar och/eller kurvor, sträckor som korsas eller löper fritt. Dra en bricka från det gemensamma lagret och placera den där du vill, på ledig plats. Upplevs detta spelupplägg som för slumpartat kan man såklart spela med tre brickor på hand där man hela tiden måste välja en av dem. Det kan kanske ge något mer kontroll över vägbyggena.

Nåväl, du vill ju alltså bygga (minst) en helt fungerande väg (oavsett hur lång, rak och/eller snirklig den är) som löper från en poängsten (finns således några samlade mitt på brädet och en vid respektive kant) och (raka vägen eller runt, runt) till en av dina utgångar.

Var gång en vägbricka läggs intill en bricka med en poängsten vid aktuell väg, flyttas helt enkelt poängstenen vidare in på den nya brickan och följer vägen till dess slut. En ny intilliggande bricka leder således poängstenen framåt, vidare mot nya håll…

Det står som sagt alla fritt fram att lägga brickor var de så önskar, så precis när du är nästan framme vid din utgång lägger någon annan en bricka med en kurvig väg som styr ”dina” poäng bort från din utgång och åt ett annat håll… Ibland kan en utspelad bricka innebära att flera poängstenar glider vidare, in på just lagd brickas vägar, för att sedan stanna vid kanten, eller resa vidare genom den...

Skulle två poängstenar ledas in på samma väg och krocka plockas de bort från spelet utan att ge poäng till någon. Poäng utdelas endast för enskilda stenar som färdas ensamma från start till mål.

Tja, det var det hela. När brädets alla poängstenar är borta är ett parti slut. Den som själv eller med hjälp av någon annan samlat ihop flest poäng vinner Indigo.

Studera din dragna vägbricka, vrid och vänd på den för att se var dess vägar passar dig bäst, alternativt förstör mest för motståndarnas byggen. Lägg brickan någonstans och flytta kanske på en poängsten.

Tänk bara på att rätt vad det är kan en sådan förstörd väg vara den du själv vill nyttja längre fram. Eller kanske inte. Har ni egna utgångar eller delade vägar ut? Ja, här kan det byggas lite hur som helst. Indigo är charmigt och lite klurigt, småelakt, men med kort speltid och i princip noll förberedelsetid. Vunna poängstenar samlas göms bakom en liten pappskärm.