Incan Gold (Sunriver Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-8 spelare
Ålder: Från: 8 år
Innehåll: 5 kort för de olika templen att utforska, 16 spelarkort (8 x entrékort, 8 x lägerkort), 8 tältkort att vika o gömma skatterna under, 15 skattkort, 15 hinderkort, 5 artefaktkort, 110 juveler, spelregler
Konstruktörer: Alan R. Moon & Bruno Faidutti

Incan Gold har fått goda vitsord på somliga spelhemsidor och i speltidningar och det gjorde mig lite nyfiken på spelet. Tyvärr kom förväntningarna på skam och Incan Gold blev en besvikelse, inte bara för mig utan hela spelgänget. Vi testade på 3 spelare, på 4 och med 5 deltagare och visst blev det bättre ju fler vi var men ändå inte så mycket bättre att vi kunde bjuda på medelbetyg. Nej, med så många andra bra spel därute kan man absolut välja bort detta.

Här handlar det om att ge sig allt längre och längre in i några Inkatempel i jakt på ädla stenar. Ju längre du stannar desto fler värdeföremål kan du finna, men det gäller att veta när turen är på väg att vända för du måste ju komma ut med skatterna också. Så här finns hela tiden avvägningen mellan att fortsätta chansa och söka efter skatter och riskera att mista allt eller ta det säkra före det osäkra och välja att gå ut med det man funnit……. Ett helt parti Incan Gold omfattar totalt 5 spelomgångar där deltagarna tar sig an ett tempel i taget. Vinnaren blir såklart den som efter dessa fem skattsökningar kommit ut med totalt sett mest värde i form av ädla stenar…..

I grund och botten är spelupplägget synnerligen enkelt. Varje spelare har hela tiden bara två kort på hand. Det ena visar en man med en fackla som just klivit in i en grotta, det andra kortet visar campingplatsen med uppställda tält, dvs. skattsökarnas läger. Varje spelare väljer i hemlighet ett av dem. Skall spelaren ge sig in i templet/stanna kvar där ett tag till eller lämna sällskapet och ge sig ut i solskenet och säkerheten med de skatter man fått tag på? Så fort någon väljer att lämna templet är den spelomgången över för den spelaren. Övriga spelar vidare tills de alla klivit ut alternativt fångats i diverse fällor, ras eller av odjur.

I spelets början väljer såklart alla att kliva in i första omgångens tempel. (Alla visar sina entrékort). Man vänder upp första kortet i kortleken och lägger det uppvänt mitt på bordet framför alla spelarna, väl synligt. Här fyller man sedan på med nya dragna kort, ett i taget, i en lång rad tills omgången är slut.

Ett draget kort visar antingen skatter av ett visst värde eller en obehaglighet, någon typ av djur, ett monster, ras eller en fälla. Är det ett skattkort delar alla spelare som just nu är inne i templet på skattens värde och tar motsvarande ädelstenar och lägger bredvid sig. Alla tar exakt lika många och eventuella överblivna ädelstenar läggs på motsvarande kort på bordet. Dessa resterande värdeföremål kan sedan plockas upp av den (eller de) som väljer att lämna templet. När man väljer att frivilligt lämna templet har man också säkrat de skatter man samlat bredvid sig i omgången.

Är man kvar och samlar skatter kan man bli allt rikare men man sätter också insamlade föremål på spel…… Så efter ett draget kort är det dags för spelarna att återigen titta på sina båda kort och välja ett. Skall spelaren fortsätta undersöka templet eller lämna detsamma? De som går ut säkrar sina skatter och kan kanske också få med sig några extra guldklimpar som blivit över vid tidigare uppdelningar…… För de som är kvar vänds ett nytt tempelkort upp. Är det ett nytt skattkort fördelas värdet återigen lika på templets besökare och eventuella överblivna skatter lämnas på kortet ifråga. En ny runda tar vid och alla som nyss var i templet väljer att fortsätta eller gå ut. (De som lämnade templet tidigare står nu över fortsatt spel tills alla andra kommit ut ur eller blivit fast i just detta tempel.) Nästa kort vänds upp. Nu visar kortet ett litet hinder, t.ex. en giftorm. Nu börjar det hetta till, men ännu ingen riktig katastrof i sikte. Denna runda fann man som sagt inga värdeföremål utan en orm. En fälla av en viss typ, ett kort som avbildar ett ras eller ett specifikt farligt djur är okej och i sig ofarligt. Det är först när ytterligare ett exakt likadant kort med samma ras, fälla eller djur som redan vänts upp dyker upp igen som katastrofen är ett faktum och loppet redan är kört….Game over för alla inne i templet för den här omgången. Alla ihopsamlade, ej säkrade skatter för denna omgång har just gått förlorade.

Men nu var det ju som sagt bara en giftorm, så spelet går vidare. Man väljer igen, stanna kvar eller gå ut. Ett nytt kort vänds upp. Det visar skatter som fördelas bland de närvarande precis som tidigare. Ny runda, man väljer kort igen, stanna kvar eller gå ut. Nytt kort vänds upp på bordet. Nu visas en massa spindlar. Inte bra, men som sagt, ett spindelkort är just nu ofarligt. Spelet går vidare. Man väljer mellan att fortsätta söka efter skatter eller gå ut. Ett nytt kort vänds upp på bordet för dem som är kvar…..Nu visar kortet ett stenras……Inte heller det en katastrof, men skulle nästa kort i kommande runda visa t.ex. en giftorm, spindlarna eller ett stenras har man ju ett par identiska ”hinder-kort” på bordet och därmed är allt slut. I korthögen med olika skatter finns totalt 5 olika sorters hinder, vardera representerat av 3 identiska kort. Så det gäller att hela tiden granska upplagda kort och bedöma när det är som bäst att stanna kvar eller gå ut….Är man ensam om att lämna templet finns bonuskort i form av värdefulla artefakter att plocka på sig.

Incan Gold har mycket enkla regler och få valmöjligheter. Snabbspelat som bara den är det också. Välj i varje runda mellan två kort, mer är det inte. Det kan för somliga ha sin tjusning men jag (och resten av spelgänget) tyckte nog främst det innebar att det snabbt blev enformigt och trist. Att vika ett tältkort att gömma juvelerna under funkar inget vidare och det blev ett förfärligt plockande med de små juvelerna av plast…….Jösses, det blev mycket text om ett spel jag inte tyckte var så värst bra…..