Imperial Settlers (Portal Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45-90 minuter
Innehåll: 220 kort, 4 spelbräden, poängbräde, 4 poängmarkörer, omgångsmarkör, startspelarbricka, 24 guldmynt, 18 svärd, 10 sköldar, 6 multiplikatorbrickor, 4 extra brickor för Egyptiernas förmågor, 126 träpjäser för Mat, Trä, Sten, Arbetare, regelhäfte
Konstruktör: Ignacy Trzewiczek

Tro det eller ej men egyptier, japaner, romare och barbarer kommer alla till samma plats samtidigt och vill åt traktens mark och övriga resurser. Alla planerar de att slå ned bopålarna just här och få sitt folk att trivas och utvecklas. Det blir ditt jobb att ansvara för ett av de här folkslagen och få deras respektive civilisation att blomstra. I spel med färre än fyra deltagare används såklart inte alla folkslagen, du kan välja din egen familj och blanda ditt motstånd som du behagar, ja du kan till och med spela en solovariant på Imperial Settlers men då beter sig spelet inte riktigt som vanligt. Mer om det senare.

Ok, så välj det folk du vill spela med och som. Lägg ut motsvarande långsmala bräde framför dig och var beredd på att fylla på med spelkort i tre rader ovanpå varandra, på båda sidor om ditt vertikala bräde. Kortspelet Imperial Settlers kommer således att kräva en hel del utrymme, och såklart mer ju fler som spelar. Därtill blir det såklart också allt svårare att överblicka alla andras kort med många spelare, dels för att korttexterna oftast blir felvända för alla utan ägaren dels dessutom är i onödigt smått format. (Här har du alltså, i mina ögon, direkt ett par små minus med spelet).

Nu kan du förvisso spela spelet snällt och aldrig någonsin behöva bry dig om de andras spelkort, men här finns också en möjlighet att angripa en motståndare för att stjäla resurser och således sabotera lite genom att använda en liten svärdsmarkör. Å andra sidan kan du även eller istället använda den där brickan för att få ut lite extra av somliga egna kort, så jo, Imperial Settlers kan spelas både med och utan konflikter. Men, trots allt, det här blir till allra största delen ett spel där var och en främst pysslar med sitt eget lilla civilisationsbyggande projekt och endast ibland sneglar mot motståndaren och interagerar. Här är det var och en för sig själv men (nästan?) allt går samtidigt förvånansvärt fridsamt till. Vill man ha mycket samverkan med andra spelare är Imperial Settlers kanske inte det mest passande spelet.

Så där ja, du har valt ditt folk. Ta nu den tillhörande kortleken och blanda den. Korten här är dina och bara dina. Varje folkslag har sin egen unika kortlek att använda, men här finns också en gemensam lek med allmänna spelkort. När det skall dras kort kan du alltid välja från valfri lek eller mixa och matcha som du behagar.

Imperial Settlers spelas över endast fem omgångar, omgångar som förstås spelas på liknande sätt igen och igen. Det fiffiga är dock att de kommer att ta successivt allt mer tid i anspråk. Första rundan går snabbt, sen blir det mer och mer klurande. Imperial Settlers är ett så kallat engine builder-spel. Du bygger upp något unikt som växer och skall hålla detta igång, samtidigt som det du bygger utgör hela spelet.

Du spelar ut ett kort för att få något genast och för att få göra eller få än fler saker framöver. Snart så har du många möjligheter och saker att göra och då spelar du nya kort och möjligheterna växer och du gör mer och mer, får mer och mer osv. Om inte du eller en motståndare förstör dina kort ligger allt du spelar ut kvar och är tillgängligt partiet igenom, i omgång efter omgång. Naturligtvis är somliga kort bättre än andra om du kommer över dem tidigt. Fast då är frågan om du har råd att spela ut dem…

Ja, spelupplägget är rätt simpelt i grunden. Först i en spelomgång får du nya kort. Ta ett par från din egen kortlek och välj ett par från det allmänna utbudet. Kort på handen kan du alltid spara hur många som helst.

Härnäst skall du få resurser. Saker att samla på är små träpjäser för Mat, Virke, Sten samt Arbetare och så pappbrickor för Guld och Svärd. Det mesta av allt det här är sådant du kommer att bli av med i slutet av varje spelrunda om du har något över, så se till att använda allt maximalt, få ut det mesta av det du har tillgängligt. Här kan det således bli en del klurande på hur man gör detta på bästa sätt…

Lyckligtvis kan olika folkslag få tillåtelse att lagra olika saker så att eventuella rester inte alltid behöver kastas, vilket givetvis betyder att det med olika kort och förmågor blir helt olika spelpartier varje gång du spelar. Ett stort plus för god variation såklart. Med lagrade resurser kan du ju spara somligt för senare användning om det skulle vara mer gynnsamt.

Du bör såklart försöka att tidigt spela ut Produktionskort om du har några. De kommer därmed att ge dig tillgång till nya resurser i inledningen av kommande spelomgångar, ju fler resurser desto bättre förstås. Och det gäller naturligtvis alla typer. Och mycket vill ha mer…

Efter en dra kort-fas och en resursfas är vi framme vid aktionsfasen. Dags att använda dina kort och resurser. Du kan nu betala med olika resurser för att få spela ut ett av dina kort, du kan betala en enhet Mat för att vända på ett kort och använda det som en ny resurs. Du kan använda ett svärd för att kassera ett eget kort och få några resurser (eller viktiga poäng du samlar för seger), eller använda två svärd för att göra en raid mot en motståndare. Du kan aktivera ett tidigare utspelat kort eller som en liten nödlösning offra två Arbetare för att få en extra resurs eller ett spelkort.

Kort sagt, du får i den här fasen göra en av dessa saker, innan övriga motståndare gör sitt val. Sen är vi tillbaka hos dig och nu får du på nytt göra en sak, samma som tidigare eller något helt nytt. Därefter motståndarna igen som gör sitt och därefter du igen… Ja, varje spelare får hålla på med en handling i taget så länge korten och dina resurser så medger. När du är nöjd så säger du pass och väntar in övriga innan ni går vidare till nästa fas. Så länge du är aktiv i aktionsfasen kan du attackeras av fienden (du kan dock skydda ett enskilt utspelat kort med en sköld-bricka) och kom ihåg att resurser du inte använt upp och inte kan lagra går förlorade i omgångens slut!

Och där är vi alltså nu, i spelrundans fjärde fas, avslutningen. Kassera alla använda och oanvända resurser och brickor. Du kan bara spara dina spelkort och den resurs du eventuellt får lagra som extra förmån.

Och därefter börjar man om. Fyller på med nya kort, nya resurser och spelar sig igenom en ny aktionsfas, med de nya resurser och spelkort man har tillgång till. Har du adderat nya spelkort under en tidigare aktionsfas till din spelyta framför dig finns här troligen fler kort som ger dig resurser, åter andra spelkort ger dig nya möjligheter, brickor, små träpjäser och vägar till poäng. Ja, ett parti Imperial Settlers vinns av den som samlat ihop flest poäng i form av små stjärnor. Dessa får man givetvis genom att spela ut olika kort på bordet och göra somliga andra saker under spelets gång.

Somliga förmågor kan utnyttjas en gång i aktionsfasen, annat kan du kanske använda två gånger. Ja, planering är verkligen the name of the game, om man säger så. Har du tillräckligt många av rätt typ av resurs för att kunna betala för att få spela ut somliga kort, aktivera andra, vända på ett kort osv.? Här gäller det att ha koll på sina kort och pjäser. Var kan det öppnas upp en möjlighet? Det ser kanske kärvt ut nu, men får du bara t.ex. en sten till kan du spela ut det där kortet som du sedan kan använda till din nästa action som ger dig en ny resurs som du kan använda för att aktivera det där kortet som i sin tur… osv. osv.

Har du sedan dessutom ett par svärd tillgängliga kan du ju ge dig på ett motståndarkort och därmed få ta del av något helt nytt. Men då måste du ju kolla runt hos övriga spelare också. Imperial Settlers går i grund och botten rätt snabbt och enkelt att spela, men när det mot senare omgångar finns många resurser att sätta sprätt på och många kort att utnyttja, ja då sänks tempot lite. Här finns nu kanske väldigt mycket att fundera kring och saker och ting utförs naturligtvis bäst i en optimal ordning. Det gäller bara att klura ut vilken det är!

Med många spelare blir det såklart än längre speltid än på två. Den anges därför till det lite diffusa och omfattande intervallet 45-90 minuter, alltså lite beroende på antal deltagare och mängden klurande. Det hela kan gå nog så raskt eller kännas som en seg evighet. Jag rekommenderar absolut Imperial Settlers men främst som ett spel för två och jag funderar inte ens på att plocka fram det som ett sällskapsspel för fyra. Det blir för mycket tid spenderat på ensampysslande på sin kant och kan väl kanske knappast ens anses som ett sällskapsspel...

Ensampysslande ja. Här finns ju en solospelsvariant också. Det blir du och ditt folk mot en påhittad fiende som egentligen endast är ute efter att förstöra det du bygger upp. Du å din sida försöker då förstås bygga så mycket som möjligt, spela ut största möjliga mängd spelkort. Flest kort vinner och i den här varianten betyder stjärnor/vanliga poäng och resurser för motståndaren ingenting. Med det sagt blir solospelet en helt annan spelupplevelse än den med och mot riktiga spelkamrater.

Imperial Settlers är inte helt lätt att betygssätta med ett enda betyg. Spelet skall alltså i mina ögon kanske ha en trea i betyg för 1 spelar-varianten. Kanske en stark trea för 3 spelare. En tvåa när man spelar på fyra personer och en fyra som duell på två. Hm, helhetsbetyget borde således bli en 3:a med lite extra styrka. Nåja, jag smackar dit en betygsfyra, jag gillar verkligen det här engine-builder-systemet och kampen som infinner sig under en lagom tidsrymd när man spelar på två. Men tag i beaktande olika styrkor och brister i upplevelsen baserat på hur många deltagare ni är…

Med undantag av alldeles för liten text på speldetaljerna går det inte att klaga på innehållet. Allt håller god kvalitet och är snyggt utformat och reglerna är tydligt uppställda.