Il Principe (Amigo)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 minuter
Innehåll: Spelplan, 100 byggnadskort, 15 stadskort, 40 mynt, 10 rollkort, 5 poängmarkörer, 60 vapensköldar, 5 familjekort, startspelarbricka, regler.
Konstruktör: Emanuele Ornella

Allt här har man upplevt tidigare i andra spel men de olika delarna håller ihop i en välfungerande helhet, om än alltså inte särskilt unik.

Il Principe handlar om att ta kontrollen över de viktigaste befattningarna inom italiensk politik och kultur, med syfte att vinna poäng. Här finns auktioner, en kamp om areakontroll och kortsamlande i olika färger.

Spelet avslutas genast om det inte går att fylla på en ny spelomgång med 4 uppvända stadskort alternativt går det in i sista rundan om det endast finns ett visst litet antal byggnadskort kvar i draghögen.

Spelbrädet visar sex olika regioner i Italien, med 15-talet städer utspridda på olika håll, inne i somliga regioner eller på gränsen mellan två eller flera områden.

Man kan kämpa om att få den ledande (eller näst främsta) rollen i fem olika färger (grönt, vitt, rött, blått, gult). Varje färg för med sig en viss unik bonuseffekt, mer om den senare.

Spelet starar med stadskort och byggnadskort separerade och blandade i olika högar, de båda rollkorten för respektive färg intill brädet och 4 uppvända stadskort. Spelarna får sina 12 vapensköldar och 5 mynt var.

Il Principe rullar på över ett antal omgångar 4 faser, alla är aktiva i samtliga men agerar i turordning. Startspelaren är Il Principe.

1. Först drar alla spelare 4 byggnadskort var och spelar dolt ut två av dem till en gemensam hög på bordet. (Har man kvar kort från tidigare omgångar väljer man två kort från hela sitt utbud). Man får också 5 mynt som man förväntas hålla hemliga (detta är ju ett auktionsspel och många mynt kan också ge poäng i slutet) men här medföljer faktiskt inga spelskärmar eller liknande.

2. Den nyss skapade gemensamma korthögen plockas upp, korten sorteras utifrån färger och med början på högen med lägst antal kort osv. auktioneras respektive hög ut. Alla höjer startspelarens bud eller passar. Vinnaren får alla (kanske bara ett) kort till handen (man kan ha hur många som helst), betalar mynt till banken, blir ny startspelare (och startar en ny auktion bums). Dessutom får spelaren bygga en stad (utöver det byggande man kanske gör i fas 3).

3. Välj mellan att bygga en stad eller spela ut kort för att försöka samla poäng via kortserier. Bygger du en stad, ta ett av de uppvända stadskorten. Lämna ifrån dig de byggnadskort som krävs dvs. lägg korten framför dig, färgsorterade, i ev. matchande kolumner med sedan tidigare utspelade kort. Den byggda staden genererar genast ett visst antal poäng samt tillåter utplacerandet av en eller flera vapensköldar, i en eller flera regioner i anslutning till aktuell stad. (Har du gjort slut på dina 12 sköldar kan du såklart inte placera några nya).

Väljer du att spela ut kort (istället för att bygga) lägger du ut valfritt antal kort i en enda färg framför dig (som tidigare ev. ovanpå andra i samma färg).

4. Återlämna alla rollkort spelarna eventuellt har och omfördela dem om de nu ens skall delas ut på nytt. Spelaren som har flest kort uppvända framför sig, i respektive färg, tar den främsta brickan (finaste rollen) och vänder samtidigt hälften av de korten uppochned. Spelaren med näst mest kort tar den något mindre rollen i aktuell färg och behöver inte vända något kort. (Naturligtvis behöver inte samtliga rollbrickor tas upp av spelarna så alla kortfärger kanske inte är i spel, eller finns hos flera spelare). I händelse av likaläge mellan flera spelare sker en auktion om rollbrickan.

Så snart man vunnit en rollbricka utförs motsvarande bonusdrag/verkställs effekten. Först för spelaren i den ledande rollen, därefter av personen i en något lägre position, i en färg i taget. Båda rollerna i en viss färg ger dock alltid samma effekt oavsett position i hierarkin.

Grön: Vänd upp ett valfritt nedvänt byggnadskort som inte är grönt.
Vit: +1 poäng.
Röd: +1 byggnadskort.
Blå: Placera ut en vapensköld.
Gul: +2 mynt.

I slutet får man poäng för att ha majoriteten av vapensköldar i de olika regionerna, för att ha rollkort, serier av 5 olikfärgade byggnadskort, mest pengar, flest kort kvar på handen.

I spel med bara 2 deltagare reduceras antalet spelkort och de mindre rollerna utgår, i övrigt rullar allt på som ovan. De många auktionsmomenten blir såklart lite lidande av få deltagare, men oavsett två eller flera spelare så är Il Principe ett solitt spel, en helt okej upplevelse och kamp. Reglerna är enkla, innehållet av godkänd kvalitet och speltiden absolut oftast kortare än de 90 minuter det står på asken. 90 skulle kännas för långt för den här typen av spel.