Igloo Pop (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 7 år och uppåt
Speltid: 15-20 minuter
15-20 minuter Innehåll: 12 igloos, 60 träbrickor, 12 klistermärken, 90 glaskulor, 33 kort, regler
Konstruktörer: Heinz Meister & Klaus Zoch


Detta känns som ett barnspel men är nog så svårt även för vuxna. Hela konceptet går framförallt ut på att höra riktigt bra och möjligen också ha fullgod känsel i händerna. Här skall man skaka små plastigloos och försöka lista ut exakt hur många små pärlor som skramlar runt därinne. Det är inte så lätt alla gånger…

Inför allra första partiet måste eskimåhyddorna i blå plast sättas samman och fyllas i olika grad med små kulor. Plocka fram rätt antal kulor, stoppa dem i hyddorna och knäpp fast locket. Glöm bara inte att sätta dit rätt klistermärke på undersidan som anger exakt hur många kulor igloon innehåller, det är inte lätt att öppna dem igen!

De tolv plasthyddorna innehåller 2-13 kulor styck, det är alltså olika mycket innehåll i dem alla, var och en är unik. Placera dem mitt på bordet i en samlad eskimåby. Blanda poängkorten och lägg upp nio stycken i en cirkel runt byn.

Spelet går sedan till så att alla spelarna samtidigt tar varsin igloo från byn i handen och skakar den några gånger. Efter det finns två alternativ; man känner på sig, på ett ungefär, hur många kulor igloon innehåller och placerar den på ett passande poängkort eller också har man ingen aning, vågar inte chansa och ställer tillbaka igloon i byn.

Poängkorten är värda 1, 2 eller 3 poäng styck. Kort värda 3 poäng anger en enda siffra i intervallet 2-12. För dessa poäng måste du placera en igloo på exakt rätt plats. T.ex. En igloo som du tror innehåller 10 kulor måste placeras på kortet med siffran 10, och så skall din gissning såklart stämma överens med igloons klistermärke när man sedan vänder på plasthyddan och avslöjar sanningen.

Poängkort värda två poäng visar två siffror, 3-4, 5-6, 8-9, 10-11 eller liknande. Nu blir det såklart något lättare att ställa sin igloo rätt. Man kan ha fel på en kula och kanske ändå vinna kortets poäng.

1-poängskorten anger hela tre siffror, 3-4-5, 6-7-8 etc. och gör det följaktligen ännu enklare att träffa hyggligt rätt. Med så goda odds blir förstås poängen man vinner rätt låga.

Ja, skaka igloos, försök lyssna och känna hur många pärlor som skramlar runt och ställ sedan ned din igloo på ett kort du tycker känns lämpligt. Välj 3-poängskort om du vill chansa på många poäng eller känner dig riktigt säker på antalet pärlor därinne. Med större osäkerhet bör du ställa din igloo på poängkort av lägre värde eller välja att ställa tillbaka igloon i byn och istället ta en ny. Det får stå hur många igloos som helst på varje poängkort, vilket såklart kan göra situationen rätt spännande. Alla kan väl inte ha ställt sin hydda på rätt plats? Eller?

Alla greppar varsin ny igloo så länge man vill och sådana finns kvar i byn. När sedan alla valt att stå över eller alla hyddorna är tagna och utplacerade är omgången slut. Det är dags att kolla sin framgång och eventuellt få poäng. Har man gissat rätt?

Varje spelare förfogar över 10 små runda brickor i en viss färg. Dessa små brickor passar i ett fack i varje igloo så när man ställer ut en igloo markerar man också vem som gjort respektive val. En igloo kan såklart bara tillhöra en spelare i taget.

Poängutdelningen ja, börja någonstans i cirkeln av poängkort och bry er bara om de kort där det står igloos. Självklart, eller hur? Står det en enda igloo på ett kort finns bara två möjliga resultat, igloon står rätt eller fel placerad. Vänd och kolla efter. En rätt placerad igloo ger aktuell spelare poängkortet ifråga (1-2-3 vunna poäng), igloon ställs tillbaka mitt i byn och man tar tillbaka sin lilla runda bricka som man markerat sitt iglooägarskap med.

Stämmer inte kortets siffra/siffror överens med antalet kulor i igloon ställs hyddan tillbaka i byn. Spelaren får såklart inga poäng och förlorar sin lilla bricka och har därmed en färre att använda framöver. När någon spelat bort alla sina brickor är spelet automatiskt slut och då vinner såklart den som samlat ihop mest poäng, alternativt är spelet slut efter den första spelade omgången då det inte längre gått att fylla på med upp till nio nya poängkort runt eskimåbyn inför en ny runda.

Kanske är ni flera som valt att ställa er på samma poängkort? Ja, är det ett 3-poängskort ni står på är saken lätt löst, endast en kan ju ha rätt. Vinnaren tar poängen om nu någon överhuvudtaget gissat rätt!

Enkelt uttryckt är det alltid så att den som svarat helt fel alltid förlorar sin ägarbricka, den plockas bort från sin igloo innan hyddan återgår till samlingen på bordet för nästa runda. Har förloraren varit ensam på sitt kort utgår brickan ur spelet, är det en annan spelare som också stått där på poängkortet och som svarat rätt vinner denne även förlorarens bricka. Brickor man kommer över i motståndarfärger tjänstgör som bonuspoäng, 1poäng/st.

Så långe man placerar en igloo korrekt på ett matchande kort får man alltså alltid tillbaka sin lilla bricka och kan fortsätta att tävla. Skulle flera personer som står på ett 1- eller 2-poängkort (och därmed har flera siffror att försöka matcha) ha rätt går kortpoängen till den vars igloovärde är högst!

Rätt eller fel gissning, en igloo kommer alltid i spel igen i en ny runda, de lämnar aldrig spelet. Kom bara ihåg att blanda om dem i byn inför varje ny omgång! Det som ändras är att man så långt det går fyller på med nya poängkort att tävla om i en cirkel runt de blå plasthusen. Och det förstås, för många felgissningar minskar snabbt ned på ditt lager ägarbrickor, minskar dina chanser till många poäng och förkortar speltiden.

Igloo Pop är ett spel med kort speltid och enkla regler. Att det är så annorlunda gör det lite extra skojigt att spela någon gång då och då. Fast inte är det enkelt att höra rätt eller känna viktskillnad – Igloo Pop handlar mer om tur än om något annat.