Hybris (BRIO AB/Alga)


Fakta:
Antal spelare: För 2-6
Ålder: 12 år och uppåt
Speltid: Ca 1 timme
Innehåll: Spelplan, spelregler, 6 svarssnurror, 6 spelpjäser, 1 timglas, kortlåda med 1200 över/under-frågor, påse med 150 ja/nej-avslutningsfrågor
Konstruktör: Henrik Holmquist

Spelet Hybris har helt gått mig förbi. Tills nu, bra många år efter det att det har getts ut i handeln. Det här är ett 90-talsspel. Och nu märker jag till min glädje att det är ett rätt festligt frågespel som faktiskt inte liknar något annat jag stött på. Här finns en spelplan man förstås vill flytta sin pjäs framåt på och en massa mer eller mindre svåra frågor att besvara, så långt visserligen kanske bekant, men här är alla spelare aktiva vid varje fråga, oavsett vem den ställs till.

Upplägget bygger på att en person får en viss fråga och skall besvara denna så gott man kan, sedan är det upp till övriga spelare att göra sin bedömning kring huruvida detta svar verkar helt rätt eller bara måttligt rimligt. Ansvaret för att vara den som muntligen besvarar en fråga går såklart runt till alla och envar i tur och ordning, en ny fråga i taget.

Alla deltagare förfogar över en liten vridskiva där man kan vrida fram olika svar och hur många stegs förflyttning man vill chansa på detta. Den som svarar muntligen lämnar sin skiva därhän för stunden. Vet man säkert att den som besvarat frågan har gjort det exakt korrekt ställer man in sin vridskiva på JA. Tror man istället att det rätta svaret är högre eller lägre än vad som sagts kan man sedan satsa 1, 2 eller 3 poäng (=förflyttningssteg) på detta och följaktligen ställa in sin vridskiva på lämpligt alternativ dvs. Över 1, Över 2, Över 3, Under 1, Under 2, Under 3). När alla funderat ett tag och ställt in sina vridskivor på ett svar vänds de samtidigt och alla spelare avslöjar vad de tror om svaret som getts. Det medföljer ett timglas för betänketiden men det fungerar såklart bra att spela utan detta också.

Har nu den som svarat angett exakt rätt svar får denne självklart poäng och naturligtvis även den som litat på svararen och själv vridit fram ett JA. Båda får flytta framåt på spelplanen. Har den som fått frågan tyvärr angett fel svar står dennes pjäs kvar och den/de spelare som chansat på något annat flyttar istället, framåt eller bakåt, det antal steg man satsat på sitt svar...

Som du förstår är frågorna sådana att de skall besvaras numeriskt; med ett årtal, ett belopp, ett antal, ett klockslag osv. så att övriga kan gissa på om det exakta svaret istället är högre/lägre, mer/mindre eller inträffar senare/tidigare. Ja, du förstår principen. Är du rejält påläst eller bara kaxig satsar du såklart 3 steg så ofta du kan och rusar snabbt framåt mot målet. Eller kanske bakåt om det vill sig illa! Är det en klurig fråga och den som svarat sagt något som låter okej, men du inte är säker, ja då blir det kanske bara 1 poäng du vågar sätta på spel.

Hybris är ett festligt frågespel för såväl enskilda spelare som lag och som inte kräver så mycket funderande eller speltid. Efter relativt få frågor går det att få sin spelpjäs att nå målet. Man kan ju alltid låta partiet gälla två varv runt spelplanen om någon far fram alltför fort...