Hungriga monster (Tactic)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 4-10 år
Speltid: 20+ minuter
Innehåll: 4 monster och 2 tärningar + klistermärken, 8 brickor monsterfötter, 4 monstermunnar, 60 matbrickor, regelark

Ditt monster är hungrigt, så låt det vandra fram och tillbaka runt spelplanen i jakt på godsaker att stoppa i munnen. Den som först matat sin monsterfigur med 15 enheter föda vinner.

Femton enheter föda låter förresten riktigt torrt och tråkigt, maten består i själva verket av runda, gröna pappbrickor med tjusiga färgglada illustrationer av sånt som just monster gillar – hamburgare, korv med bröd, munkar, choklad, pizza, pommes frites, glass, tårta, godisbitar och klubbor. För att den kosten inte skall vara alltför onyttig kan allt balanseras med frukt, ja det går bra att mata monstren med bananer, jordgubbar, päron och äpplen också.

Spelplanen av papp består av fyra stora pusselbitar, ihopsatta 2 x 2 ger de tillsammans en slinga runt densamma omfattande 28 förflyttningssteg för ett varv. Nu kan du dock få gå åt valfritt håll i din tur, medurs eller moturs, bara inte åt båda hållen i en och samma förflyttning så kanske har du två bra men olika alternativ att överväga, kanske når du samma typ av ruta oavsett åt vilket håll du går.

Hörnrutorna låter dig kasta om tärningen. Brickor med en eller två avbildade matbrickor låter dig förstås plocka upp lika många valfria från spelplanens mitt för att lägga dem i monstrets mun. Munnen är förresten bara en pappbricka med 15 runda hål. Att trycka fast vunna brickor känns onödigt, det kan mycket väl bli så att du tvingas ge bort en eller flera. Med det sagt menar jag att jag hellre sett en helt slät pappbricka med en gapande mun som förvaringsplats för insamlad monstermat!

Landar du på rutan med en spindel kommer du att bli bestulen på en matbricka. Den luriga spindeln fångar visst en i sin klistriga, starka tråd och snor den från dig. Lägg tillbaka brickan mitt på spelplanen.

Går du till rutan med de korsade händerna blir det dags för hasardspel. Ta 1-3 matbrickor (av dina egna), göm dem i endera hand och håll fram båda nävarna. Sätt brickorna på spel. Välj en motståndare som skall hitta (eller helst inte) den hand du har brickan eller brickorna i. Väljer spelaren rätt hand blir du av med brickorna till din motståndare som istället får dem till sin monstermun. Å andra sidan, vid en felaktig gissning är det du som istället får lika många nya brickor av den andra spelaren! Och dina egna tar du såklart och lägger tillbaka.

Vid det här momentet måste man såklart se till att ingen annan ser hur många brickor man tar och i vilken hand man stoppar dem. Att spela med små barnhänder kan tyvärr vara alltför avslöjande, vilket såklart känns trist i just ett barnspel från 4 år. Jag menar, hur stora är 4-åringshänderna och är det helt lätt att gömma t.ex. 3 brickor i dem? Nja, kanske inte.

Spelplanens sista typ av fält att hamna på visar två tärningar. Nu är det dags att kasta dem båda. Titta på vilken matsymbol som visas på den ena, och vilken färg på den andra. Var nu snabbast med att hitta motsvarande illustration bland de som löper i en cirkel runt spelplanens mitt och täcka den med din monsterpjäs! Vinner du får du en extra matbricka.

Din monsterpjäs ja. Den är gul, grön, röd eller blå och kommer i form av en slät plastkupol, ca 3 cm hög, knappt 5 cm i diameter. Här kan du nu välja att spela med dem som de är, eller faktiskt designa egna unika monster. Med i asken följer nämligen ett ark klistermärken med olika sorters ögon, munnar, horn, klor, svansar, läskiga tungor, huggtänder etc. Smeta på det du vill och tycker blir bra. Olyckligtvis är ju monsterkuporna rundade i formen så de där klistermärkena sitter kanske inte så värst bra, det blir veck på dem och de tenderar att lossna i kanten efter ett tag... En kul gimmick det där, men kanske föga funktionellt.

Spelidén funkar således hyggligt, men somliga detaljer känns som små missar, små saker som inte direkt höjer betyget utan svarare sänker det, krånglar till, försämrar upplevelsen.

1. Klistermärken på tärningar och spelpjäser. Lossar eller slits.
2. Tryck dit brickor i hålen i monstermunnen så fort du vinner dem, bara för att i nästa drag ta loss dem för hasardspelet eller förlora en bricka till spindeln. Onödigt pusslande som bara sliter på materialet.
3. Brickor som inte får synas i en liten knuten barnhand – inte alltid helt lätt.
4. Mittparten av brädet är förvaringsyta för alla ännu oanvända matbrickor. De kommer att ligga utspridda och säkerligen helt eller delvis dölja en eller flera av de matsymboler som man måste granska om Tärningsmomentet dyker upp. Dags att städa undan först, flytta på brickor.
5. När man skall utföra Tärningsmomentet skall alla sitta redo med sin monsterpjäs i handen. Då måste man först ha markerat den ruta från vilken man tog den med en annan bricka bara för att så fort man tävlat klart i hitta-snabbt-och-ställ-ned-monstret-rätt-momentet bara byta plats på grejerna igen. Suck.
6. Det kan kanske räcka så.