Hotel Checkout (Tactic)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 7+ år
Speltid: 30+ min
Innehåll: Spelplan i fyra delar, plasthiss med plats för 3 väskor, 40 väskor (10 av varje färg), 18 mynt till dricks, en tärning samt regler på olika språk
Konstruktör: Ariel Laden

Lyssna på namnet – Hotell Checkout. Visst måste det vara något mysko med ett hotell som vill bli av med kunderna? Det är fler saker som är lite mysko med det här spelet.

1. Hotell Checkout omnämns som ett familjespel men det känns verkligen tveksamt om vuxna skulle ha intresse av att spela detta mer än en gång. Presenterat som ett rent barnspel hade saken hamnat i ett annat läge. Förutsatt att barnen är stora nog att de kan kasta en tärning och räkna kan detta säkerligen fungera som ett lagom underhållande spel för stunden och förtjäna ett medelbetyg, men som familjespel….. nja…. nej.

2. Reglerna omfattar med illustrationer en enda sida. Jag tvingas läsa igenom regler på två språk extra (utöver de svenska reglerna) för att få en så tydlig bild över spelinstruktionerna som möjligt. De kortfattade svenska reglerna lämnar en del öppningar för tveksamheter och missförstånd. Får man eller får man inte? Hur skall man…? Somligt går förlorat i översättningen och blir något tydligare på annat språk (och annat är fortsättningsvis oklart ändå).

3. Öppna asken och kolla på innehållet. Det ligger delar till spelet skramlandes på botten, den nedersta centimetern. I övrigt är det luft i den ganska stora boxen.

4. Om man bara får placera ut 2 väskor på varje våning på respektive sida om hissen som löper genom hela hotellet, varför avbildar den svenska spelplanen 3 fönster? Känns lite ologiskt.

5. Med 3 eller 4 deltagare fungerar det hyggligt som snabbspelat turspel med en massa tärningskastande. På 2 spelare blir det rätt trist och skall två spelare sköta enbart varsin färg eller tar man två färger var? (Ja, det är t.ex. en sådan sak där reglerna är oklara).

6. Det hela går ut på att man skall flytta små olikfärgade väskor av plast, de skall lyftas in i och ut ur hissen (här i form av en svart liten plastlåda) hela tiden. Kunde väskorna då inte ha gjorts något mer greppvänliga? De små knopparna som handtag är löjligt små. (Gjorda för just barn kanske?)

Nåja, låt oss inte vara för elaka. Spelet är inte urkasst, men heller inte speciellt fängslande. Det hela är alltså synnerligen repetitivt och det handlar om kanske 15-20 minuters tärningskastande.

Hotellet har 10 våningar. Varje deltagare tar 10 väskor i vald färg och placerar därefter en väska på var våning, på valfri sida om hissen. (Här kan man spela med ljusblå, brun, grå och nån blekgul-vit-svagt rosa färg, ja detta känns verkligen glatt!) Hissen som går mellan receptionen längst ned och de tio våningarna börjar spelet placerad i markplan. Spelarna turas nu om att kasta tärningen och flytta hissen motsvarande antal steg (1-5) åt valfritt håll. En sida på tärningen är märkt med en väska, det innebär att hissen omedelbart färdas ned till receptionen.

På den våningen man når försöker man lämpligen lasta in en väska i sin valda spelfärg i hissen. Målet är att få ned så många väskor som möjligt i en färg från hotellets olika våningar till receptionen. Fem väskor som når receptionen byts mot en liten grön plastbricka, och sedan läggs väskorna tillbaka på lediga platser på valfria våningar i hotellet igen, bara för att snart kanske plockas bort igen… Den spelare som först samlat 5 små plastbrickor (dvs. har fått ut totalt 25 egna väskor) vinner spelet.

Skulle den våning man når med ett tärningskast sakna en väska i egen färg måste man lasta in en motståndares väska i hissen. Är hissen redan full när man når en våning byter man ut en väska, det vill säga tar en ny (lämpligen en egen om de finns så klart!) från våningsplanet och lämnar kvar någon annans. I det drag man får in 3 egna väskor och således har fyllt hissen går den genast ned till markplanet och lastas ur. Det samma gäller förstås om tärningssymbolen med väskan kommer upp, fast då med en mix av olika väskor.

Står du t.ex. på våning 3 med hissen och slår en 4 kan du välja mellan att nå receptionen för urlastning med hissens befintliga last eller färdas uppåt till plan 7 och lasta på eller eventuellt byta ut en väska. Tja, så mycket mer erbjuds inte. Ett par våningar är bonusvåningsplan som erbjuder ett extrakast med tärningen och skulle du redan stå på bottenvåningen och slår fram väsksymbolen får du naturligtvis slå igen.

Hotell Checkout kan man ägna en 15-20 minuter åt någon gång ibland, sen vill man faktiskt genast checka ut. Ahh, namnet var rätt passande ändå! Spelet har hyggligt funktionella delar men det riktigt skriker lågbudget om plastbitar och kartongbitarna du pusslar ihop hotellet med….