Hotel (MB Spel)


Fakta:
Antal spelare: För 2-4 spelare
Ålder: Från 8 år
Innehåll: Spelplan, plastdetaljer som grund och tak och därtill pappväggar till 30 byggnader, 30 entrébrickor, 8 utomhusanläggningar, 8 hotellkort, vanlig tärning, bygglovstärning, pengar i olika valörer (regler skrivna i locket)

Kasta en tärning och flytta, kasta en tärning och flytta. Köp lite mark på somliga rutor, investera i hotell och hoppas på att dina motspelare kommer till ”dina” rutor för då får de betala! Känns spelupplägget igen? Jodå, Hotel är en Monopol-klon och erbjuder som en sådan enkla regler, mycket tärningskastande och sedlar som hela tiden skickas mellan spelarna eller spelarna och banken.

Fast i ärlighetens namn finns här också något mer, något som faktiskt får mig att gilla Hotel mer än originalet Monopol. Här finns en själ, här infinner sig en känsla av att jag faktiskt är en markägare, en hotellmagnat som vill göra affärer, investera i lyxiga hotell och tjäna stora pengar. Du kan klistra på vilket tema som helst på en Monopolutgåva, det blir ändå samma rätt själlösa tärningskastande. Ett köpt hus eller hotell som du äger på Stureplan, Kungsgatan eller Norrmalmstorg kan göra detsamma.

Kanske är det de rätt maffiga byggnaderna i spelet Hotel som gör skillnaden? Javisst, här måste du inför spelstart bygga ihop 30-talet hotell och med olika färger och former och väl utställda på spelplanen ser spelet onekligen rätt maffigt ut. Sen blir det ju faktiskt ibland svårt att se var olika spelpjäser befinner sig då alla de här byggnaderna kan skymma sikten, men nja, det är ju priset att betala för att få ibland decimeterhöga papptorn med plastdelar överst och under. Ja, här kan du bygga några höga raka glasskyskrapor, breda och böjda hotell, sexkantiga torn, små bungalower på beachen, självaste Taj Mahal och några byggnader till. Visst, det är bara papp och plast du fogar samman, och det är såklart bitar att vara rädd om, men nog livar de upp!

Slingan att flytta sin pjäs runt, varv på varv, omfattar 31 rutor och slingrar sig fram på spelbrädet. Innanför och utanför de här rutorna finns totalt 8 större områden, markområden att investera i. Köprutor för mark finns det gott om längs förflyttningsslingan men du kan bara köpa ett markområde i direkt anslutning till den köpruta du står på. Äger en motståndare ett markområde men ännu inte hunnit bygga hotell på det får du köpa marken för halva priset! Olika markområden är olika stora, har plats för olika många byggnader och typer av hotell och kostar naturligtvis därefter! Men vad du än köper för mark, var således snabb med att påbörja hotellbyggandet.

Okej, så nu har du köpt marken för Royal, Fujiyama, Safari, Boomerang, Waikiki, Taj Mahal, President eller L´Etoile. (Eller kanske flera av dessa områden om ekonomin så tillåter och du har passerat rätt rutor…) Du lägger motsvarande Hotellkort framför dig och satsar nu på att landa på någon av slingans många Byggnadslovsrutor.

På dessa kan du nu ansöka om att få uppföra en eller flera byggnader på ett stycke ägd mark. Kasta specialtärningen. Visar den rött fick du tyvärr avslag och måste söka igen genom ett stopp på en ny Bygglovsruta i en kommande omgång. Visar den grönt gick allt vägen och du får betala angivet belopp för vad det nu var du ville bygga. Betala till banken. Tärningen kan också visa H för Helt kostnadsfritt. Javisst, du har en chans att få resa upp allt du ville bygga gratis! Så nu kan du med lite tur tjäna mängder med tusenlappar och få ett rejält försprång, men var försiktig med att gapa över för mycket. Du meddelar innan tärningskastet vilka och hur många byggnader du vill uppföra och tärningen kan lika gärna visa 2, dvs. att summan du skall betala tyvärr dubblas! Aj då, det är bara att slanta upp extra mycket omedelbums och har du inte den summan är det bara att börja auktionera ut dina hotell och din mark. I det här spelet finns inga möjligheter till lån! Betala eller bli utslagen.

Vinner hela spelet gör såklart den ende spelaren som har pengar kvar… Det kan på sant Monopol-vis ta timmar eller gå rasande fort, här är det dock platsen och antal hotellbyggen kombinerat med tärningkast som avslöjar hur stor avgiften blir för en motståndare på din ruta, så flera stopp på en och samma plats kan kosta dig olika mycket i olika omgångar. Konstigt? Nej, inte alls, faktiskt fullt logiskt. Så här hänger det ihop…

När du köpt din mark skall du såklart låta uppföra själva huvudbyggnaden först av allt. Då är du liksom igång, hotellet är klart och du kan kräva motståndarna på pengar om de hälsar på. Med något enda undantag tillåter dock samtliga markområden flera hotellbyggnader, du kan bygga till ett eller flera annex eller kanske en hel liten stugby. Respektive Hotellkort anger vad som kan byggas på markområdet ifråga och i vilken ordning.

Stanna på Bygglov och köp Huvudbyggnaden, gästa en Bygglovsruta igen och köp till Annex 1. Spela vidare, gå till bygglov igen. Säg att du nu vill uppföra Annex 2 och 3… Du förväntas således besöka Bygglovsrutorna mycket oftare än vad du behöver Köprutorna.

Ju fler byggnader du uppför i en viss serie, under ett visst hotellnamn, desto bättre för dig. Ju maffigare hotellkomplex desto fler stjärnor anses hotellet ha och ju fler stjärnor desto mer kan du ta betalt av en gäst! Så, återigen, olika hotell är olika värdefulla, olika många extra byggnader tillför också olika mycket. På samma sätt som rutan Norrmalmstorg i Monopol känns extra värdefull där är det istället marken för hotellet President som dominerar här. Belöningen kan bli enorm, men investeringen som måste till går inte heller av för hackor…

Som extra grädde på moset kan du i ett sista investeringssteg betala för utomhusanläggningar, vilket i princip innebär poolområden, tennisbanor etc. Du placerar ut ett stycke tunn papp i passande form runt dina byggnader, papparket såklart försett med illustrationer av grönska, pool, tennisbana, bilparkering osv. Dessa utomhusanläggningar kan du köpa när som helst i din tur och höjer upp ditt hotell till dess absolut högsta rankingnivå. Ja, kanske blir nu ditt hotell 5-stjärnigt?

När sedan en motståndare landar på ”din” ruta är det alltså dags att betala. Personen har ju just blivit en (ofrivillig) gäst på hotellet. Checka av på aktuellt Hotellkort hotellets rating (hur mycket har du byggt, vad ingår i servicen?) och slå också en vanlig tärning för antal nätter man stannar. Ju fler nätter och ju bättre rating desto mer kan du håva in som en avgift för motståndaren att betala. På ett litet nyöppnat hotell av låg klass och med en natts boende kan du komma undan med 50:-. Att tillbringa 6 nätter på ett 5-stjärningt hotell President kostar 7200:-!

När en motståndare landar på din ruta, skrev jag ovan. Här kommer en fiffighet till i Hotel. Oavsett typ av ruta på spelplanen (Köpruta, Bygglovsruta eller annan) så kan en spelare ta kontroll över dem. Det är ju förvisso inte själva rutorna du äger utan marken bredvid men nästan varje ruta i förflyttningsslingan gränsar till två olika markområden/hotell, ett utanför och ett innanför.

Här är nu tanken att en markägare skall placera en liten pjäs (en entré) på höger eller vänster sida (motsvarande markområdet utanför/innanför) på ett förflyttningsfält, alltså i anslutning till marken du sköter. Det löper såklart många förflyttningssteg förbi varje markområde och hotell, så först till kvarn! Det får bara finnas en entré på varje spelplansfält, en ingång för ett av de båda hotellen mittemot varandra. Naturligtvis är det med en sådan entré du liksom ”äger” motsvarande förflyttningsfält intill, även om det alltså är ett Köpfält, en Bygglovsruta etc.

En hotellägare kan således, så snart huvudbyggnaden är uppförd, börja ”samla” entréer till sitt ställe, ju fler desto bättre, för att locka in besökare. Återigen, först till kvarn! Bara en av markägarna kan få en entré/ruta. Med lite tur kan du därmed bygga en så lång rad av entréer att det inte spelar någon roll om en motståndare slår en 1:a eller 6:a med tärningen. De kommer ändå att landa på en av dina entréer och tvingas betala…

Det kan också bli så att någon investerar dyrt i spelets dyraste mark och hotell, uppför alla byggnaderna och gör allt 5-stjärningt, men för sent kommer igång med att bygga entréer (eller inte har råd) så att där bara finns en ruta för hotellet där man tvingas betala. Du får köpa en entré till något av dina hotell (och placera ut den där det passar sig) var gång du passerar Stadshuset. Du kan också få en extra entré gratis på någon friruta här och där, på samma sätt som du även kan få placera ut en byggnad gratis via somliga fält. 2000:- nya kronor i kassan får du dessutom för varje fullbordat spelplansvarv.

Tja, med undantag för att somliga markområden och hotell är mer viktiga och värdefulla än andra och att det är tärningskast som avgör om du måste betala upp till 6 ggr mer för ett besök hos en konkurrent tycker jag detta är bra mycket fräschare än vanliga Monopol. Olika byggnader på brädet livar som sagt upp, och att köpa mark, bygga huvudbyggnad, entréer och därtill annex och mer i utomhusmiljön i tur och ordning känns logiskt och ger känsla och god atmosfär till spelet. Det är inte hyra du betalar din motspelare, det är kostnaden för en eller flera övernattningar, och mer ju längre du stannar, även det rätt passande i ett spel om hotell.

Att sedan smacka upp en massa entréer för att dominera förflyttningsslingan och oftare få intäkter än markägaren bredvid är också bara så härligt! Kort sagt, där jag kan bli trött och irriterad på evighetslånga partier av Monopol, känner jag istället mer spelglädje och skadeglädje med Hotel trots likartade spelmoment. Sedan får man ju ändå vara ärlig och säga att detta inte är världens mest perfekta spel, jag gillar många andra spel mycket bättre, men som alternativ till t.ex. Monopol och många andra roll-and-move/kasta tärning och flytta-spel är detta väl värt att testa. Ett parti då och då kan säkerligen vara skoj för hela familjen! Enkla regler och överraskande rejäla, rätt grova papperspengar i den här utgåvan.