Himalaya (Tilsit)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 minuter
Innehåll: Spelbräde, 4 skärmar, 4 karavanledare, 20 stupor, 60 sändebud, 60 råvaror, 15 inventariefigurer, 40 uppdragsbrickor, 24 aktivitetsbrickor, 12 händelsebrickor, rondmarkör, tärning, 2 tygpåsar, regler.
Konstruktör: Régis Bonnessée

Här bland alperna är du ledare för din stam och du leder ditt sällskap längs olika stigar till olika byar för att samla varor här, och kanske lämna dem där. Samtidigt som du bedriver handel försöker du öka din stams politiska, religiösa och ekonomiska inflytande i trakten.

Börja med att slumpa ut några olika varor i en handfull byar på spelplanen. Dra fram salt, korn, te, jade och/eller guld och placera motsvarande träkuber i fem samhällen. Slumpa på motsvarande sätt fram fem andra byar där man efterfrågar något slags varor.

Ni skall spela spelet över 12 omgångar, identiska med det undantaget att det adderas ett extra moment sist i runda 4, 8 och 12. Då avslöjas spelarnas aktuella innehav av respektive resurs (annars förvaras saker och ting bakom spelskärmar) och den som har mest av varje vara belönas med en bonusbricka, värd 3 jakar. Sådana vill du absolut ha många av!

Placera era spelpjäser utspridda någonstans på alplandskapet och var redo att sätta igång.

Varje spelare programmerar nu i hemlighet sina närmaste drag (6 st) med hjälp av actionbrickor. Man väljer olika handlingar och ordningen på dessa, placerar brickorna från vänster till höger bakom sin skärm. Sedan avslöjas allas planer och i tur och ordning utför alla sitt första drag, sedan i tur och ordning det andra osv.

Detta sätt kan såklart innebära att du förflyttar dig till ett ställe där någon precis före dig tagit den vara du vill åt, eller redan lämnat av i en by det som efterfrågats. Men så kan det vara. Ni får en gemensam minut (eller max 2) till detta planeringsmoment, sen verkställs dragen. På gott och ont.

Du kan välja att förflytta dig längs stenlagda stigar, isiga banor och leriga stråk. Du kan göra något slags handelsdeal, samla eller lämna resurser, eller vila, dvs. stanna kvar och göra ingenting.

Oavsett hur mycket det finns i en by får du bara plocka upp en vara per tur i en och samma by, dessutom måste det vara varan av lägst värde, annars retar man upp byborna. Men man kan ju alltid ta sig till andra byar med kvarvarande handlingar i rundan... eller? Ja, kanske.

Om du lyckas leverera precis det som efterfrågas i en viss by kan man bums välja 2 av 3 av följande saker:

Få flera jakar.

Placera ut buddhistisk stupa där man befinner sig. (Det kan bara finnas en stupa i varje by, oavsett spelarfärg, och dessa ökar på det religiösa inflytandet).

Skicka ut en delegation till angränsande regioner (brädet är indelat i olika områden). Står man i en by med hus (nivå 1), med tempel (nivå 2) eller med ett kloster (nivå 3) så får man sända iväg lika många delegater. Sprid dem som du vill. Delegater ger såklart politiskt inflytande.

Om det tar slut på varor eller efterfrågan på varor i någon by kan man fylla på, innan en ny omgång startar.

När 12 omgångar spelats till sitt slut gäller det att hitta en vinnare. Vem det blir är inte lätt att veta, det råder nämligen olika segerkriterier beroende på om man spelar med 3 eller 4 deltagare.

I ett 3-parti vinner den som har majoritet i 2 av 3 inflytandetyper (ekonomi-flest jakar, religion- poäng för sin placerade stupa (eller hur många det nu blir. Varje stupa ger 1-3 poäng beroende på i vilken by den står.), politik-1p för varje region där man har flest delegater).

I spel med 4 deltagare elimineras direkt spelaren med lägst religiöst inflytande (stupa), denne kan inte vinna oavsett politiskt eller ekonomiskt inflytande. Det gäller således att balansera sitt inflytande hyggligt. Härnäst ryker den med lägst politiskt inflytande och sen gäller det att ha samlat flest jakar (fått störst ekonomiskt inflytande).

Ytterligare spelkomponenter och regler låter vana Himalaya-äventyrare spela med på en mer avancerad nivå. Nu finns en möjlighet att introducera Snömannen, snöstormar och en marknadsdag bland alperna! Det gör inget enklare...

Himalaya är ett snyggt sällskapsspel med programmering, resurssamlande och areamajoriteter, men även en bra dag är det inte bättre än att betyget stannar vid en hyggligt stark trea. Allt är ett race då du snabbt måste se till att få i alla fall religiöst inflytande så du inte kommer allra sist... men det är slump i orderbrickor och varuutbud och din programmering kan slå extra mycket slint om du inte hela tiden är startspelaren.