Herre på täppan (Användbart Litet Företag)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 8 år
Speltid: Ca 30-45 min
Innehåll: 1 spelplan i form av en pyramid, 60 spelpjäser i 6 färger, 1 tärning, regler
Konstruktör: Thomas Dahlgren och John Josefsson

Det här spelet är enkelt så till vida att det bara handlar om tur. Den som slår högst siffror på tärningen flest gånger vinner, svårare än så är det inte. Fast det är ett annorlunda och utmanande turspel, och kul. Spelplanen är rätt originell. Du börjar med att bygga ihop en pyramid som är fyra nivåer hög i ett slags trappstegsformation men där en vanlig pyramid har en bas med fyra sidor har denna sex, en sida för varje deltagare. Längst ned vid basen på respektive sida (eller tårtbit av pyramiden), placerar varje spelare sina nio pjäser. Nu gäller det för alla att vara först med att flytta 5 av sina pjäser uppför pyramiden till högsta nivån.

Och nu kommer vi till själva utmaningen, det riktigt speciella med spelet. Varje nivå ovanför bottenplattan på spelplanen är vridbar medurs och moturs. Ett steg vrider hela nivån 1/6 varv (det är ju 6 sidor på pyramiden) och flyttar på så sätt plats på nivåns alla pjäser, dina såväl som motspelarnas. När du vrider en nivå följer dessutom de överliggande nivåerna med lika många steg. Du får bara flytta dina pjäser uppåt på den sida av pyramiden som är din, dvs. din tårtbit närmast dig, 1/6 av pyramiden. Så om någon har vridit på en nivå har kanske dina pjäser hamnat i någon annans spelfält. Och då måste du antingen flytta nya pjäser uppåt i det spelfält som är ditt eller vrida någon nivå på spelplanen så att dina pjäser vrids tillbaka in på ditt område och blir tillåtna att flytta på nytt!

Utöver detta är varje nivå indelad i flera små svarta och vita triangelformade fält. När du vill flytta uppåt måste förflyttningen ske från ett svart fält till ett annat svart fält eller från ett vitt till ett annat vitt. Matchar inte färgerna får du inte flytta rakt uppåt utan måste först flytta i sidled eller vrida på en nivå. I varje omgång kastar spelarna i tur och ordning tärningen för att se hur många drag man får göra. Varje prick ger ett stegs förflyttning och/eller möjlighet att vrida pyramiden 1/6 varv. Med höga siffror på tärningen kan du alltså flytta fler pjäser, gå fler steg i sidled eller uppåt och vrida spelplanen fler steg/gånger. Tänk smart, vrid smart och håll koll på pyramidens alla sidor. Kan du placera två av dina pjäser på ömse sidor om en motståndarpjäs åker den ned till lägsta nivån samtidigt som du själv får lyfta upp en egen pjäs till samma nivå. Det blev mycket text i denna recension men spelreglerna är enklare än jag måhända fått dem att låta. Allt klarnar när du förstår hur spelplanen ser ut och fungerar. Belönat med Guldtärningen som Årets Familjespel 1999.