Hektor und Achill – Der trojanische krieg (Phalanx)


Fakta:
Antal spelare: 2 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 108 kort, 2 spelbräden, 6 kvadratiska ödesbrickor, 13 runda brickor, regler
Konstruktörer: Leo Colovini, Marco Maggi, Francesco Nepitello

Om du vill spela dig igenom det trojanska kriget skall du ta en närmre titt på det här kortspelet. En spelare sköter den trojanska armén, den andra spelaren ansvarar för grekerna.

Varje spelare förfogar över en kortlek innehållande 48 truppkort och 6 hjältar. Truppkorten kommer i 6 olika färger och i valörerna 1-4, det finns i respektive färg två kort av varje värde. Hjältekort har du ett i varje färg och här kan värdena variera mellan 3-6, olika hjältar är således olika starka, inget konstigt med det egentligen.

Du blandar dina truppkort och skapar inledningsvis fyra högar om 12 kort och placerar dessa på rätt ställen på ditt spelbräde framför dig. Dina hjältekort blandas i en annan hög. Alla har baksidorna vända uppåt.

Du kommer att utkämpa ett antal bataljer under spelets gång. Varje enskild strid sker med truppkorten från en specifik hög med visst stöd av en hjälte.

Du förlorar automatiskt spelet om du spelat slut på de tre högar med truppkort som ligger längst fram, närmast din motståndare, på ditt bräde. Alternativt är du också utslagen om korten i den fjärde och bakersta högen (hemmahögen närmast dig) tagit slut, även om en eller flera av de framförvarande högarna finns kvar. Därmed sagt vill du såklart så långt som möjligt hålla liv i spelet med de främsta korthögarna.

Det är dock alltid ett slumpvis draget truppkort med sitt värde som visar vilken korthög du skall spela med (1-4) Kommer fyran upp får du fritt välja korthög, men om siffran för en hög du redan tömt kommer upp måste du kriga med truppkorten i hemmahögen! Så se till att alltid vinna dina strider, hehe.

När ditt första dragna kort lagts på bordet och visat vilken hög du spelar med drar du 4 truppkort från denna samt ett hjältekort till handen. Nu sitter du alltså där med ett kort på bordet och fem på handen. Tanken är den att ni båda spelare nu skall turas om att spela ut varsitt truppkort framför er för att försöka skapa den mest framgångsrika, poänggivande armén.

Ni kommer att granska ert resultat så här långt varje gång ni båda spelat ut varsitt truppkort, dvs. totalt fyra gånger per strid.

Vid varje kontroll summeras ens truppkorts värden och den spelare som har armén med högsta värdet anses ha majoritet (just nu i alla fall, det kan förstås ändras efter varsitt ytterligare kort). Att ha majoriteten nu innebär att spelaren får vrida den ödesbricka som gäller för aktuell strid 90 grader åt något håll. (Skulle arméernas värden vara identiska har såklart ingen majoritet och brickan får inte vridas).

En kvadratisk ödesbricka är delad längs diagonalerna i fyra triangulära fält. Fälten kommer alltid i fyra av de sex tillgängliga kortfärgerna och en ödesbricka skall ligga mellan spelarna så att de båda har varsin specifik färg riktad emot sig, en färg mot motståndaren och två andra färger åt höger/vänster.

När alla kort spelats ut och striden är slut och skall bedömas ges poäng för (eller rättare sagt; räknas endast utlagda) kort i den färgen som ödesbrickan visar närmast spelaren ifråga. Så här kan du i princip ha suttit och spelat ut kort på kort i färger som alltså inte ger dig poäng alls! Har du riktig otur är alla dina truppkort i färger som inte ens finns på ödesbrickan, och därmed skulle du ju vara chanslös, eller hur?

Nja, det finns ju fler regler som spelar in. Så här långt alltså fyra utspelade truppkort, kontroller för majoritet fyra gånger och möjligen lika många rotationer av ödesbrickan. Båda spelarna vill ju självklart ha den sidan mot sig som ger mest värde åt korten i en viss färg man har framför sig (eller planerar att spela ut). Med en gnutta flax matchar motstående färger respektive spelares önskemål direkt och då är kanske ingen intresserad av att vrida ödesbrickan…

Utöver det tvingande momentet att spela ut ett truppkort (sist i din tur) spelet igenom finns ett antal valfria aktiviteter du kan överväga som komplement (och därmed göra först i din tur). Du får välja fritt men kan bara ta till en extra händelse i ditt drag.

1. Du kan kasta ett truppkort från handen och dra ett nytt från aktuell korthög. Är den korthögen redan tömd drar du från hemmahögen. Kortet du kastar utgår genast ur spel, så använd detta drag sparsamt, dina kort är värdefulla!


2. Byt hjälte. Du är inte nöjd med färgen och/eller valören på din hjälte och byter hjältekort. Lägg kortet underst i din hög och dra en ny.


3. Sätt hjälten i spel. Spela ut kortet ovanpå ett redan utlagt truppkort och gör därmed detta truppkort verkningslöst på alla sätt. Istället får du ut hjältekortet i sin färg med sitt värde i spelet när du försöker att vinna majoritet och samla poäng. (Hjälten har även ytterligare en funktion, läs om poängräkning vid spelets slut längre fram).


4. Stärk armén. Du förfogar över tre runda brickor för gudarnas gunst. Du kan spela ut en bricka på ett truppkort och därmed höja dess numeriska värde med +1. Det kan max ligga en bricka på varje truppkort.


5. Ge upp. Märker du att striden håller på att gå dig ur händerna kan du kasta in handduken i förtid. Därmed ger du såklart segern till motståndaren men du slipper kassera alla dina kort. Kort du fortfarande har kvar på handen får du blanda tillbaka in i aktuell korthög och kan använda igen. Endast redan spelade kort kasseras och utgår ur spelet.

Ja, så långt de olika sakerna du kan välja bland. I enklaste formen spelar du bara ut dina fyra truppkort, ett i taget. Med ett mer avancerat spel tar du en chans och byter kanske truppkort, hjältekort och spelar ut gudarnas gunst-brickor.

När de fyra dragen för spelarna är över, majoriteten är kollad en sista gång (glöm inte räkna eventuella extrabrickor) och ödesbrickan ligger fast är det så läge att utföra en segerkoll. Vem vann egentligen striden? Kampen har troligen svängt fram och tillbaka, hur slutade det hela?

Jo. Börja med att avslöja ditt hjältekort, om du har det kvar på handen som sista kort. (Kanske har du dock redan spelat ut det som ett extramoment i din tur tidigare). Nu summeras värdet på utspelade kort (inkl. tillhörande bonusbrickor) i den färg som ödesbrickan just nu har vänd emot dig.

Dessutom summeras och adderas värdet på alla de kort som även matchar färgen på ditt hjältekort! Har du låtit spela ut hjälten på bordet räknas dess värde med i summan, annars är det endast truppkorten i motsvarande färg som skall räknas.

Det är således två av spelets sex färger som kan ge dig poäng i varje strid. Dels färgen på det fält på ödesbrickan som ligger vänt mot dig när striden slutat, dels färgen på hjälten du spelat med. Alla andra kort (och kanske brickor på dessa) är alltså helt ointressanta för slututgången!

Som du förstår finns det här möjlighet till både bluff och taktiska drag. Du kan spela ut en mängd kort i en färg som inte alls matchar ödesbrickan, hålla din hjältes färg som kanske inte alls matchar dina trupper hemlig och därmed lura och skrämma din motståndare att ge upp… trots att du skulle ha gått helt poänglös från striden om den spelats till slut.

Du kan välja att hålla din hjältefärg hemlig till slutet (och alltså ha kvar kortet på handen) för en överraskande vändning eller spela ut det på ett truppkort. Då avslöjar du förvisso vilken färg som ger dig poäng men är det ett starkt kort kan det ge dig viktig majoritet och många extrapoäng i slutet. Att förlora majoriteten och se ”rätt färg” vridas bort för dig kan stå dig dyrt.

Den som förlorar striden förlorar (troligtvis) alla sina kort medan vinnaren kan blanda in sina i en korthög igen. En ny ödesbricka plockas fram, en ny strid tar sin början. Sakta men säkert förlorar spelarna sina kort och ja, den armé som kan hållas vid liv längst är alltså segrare.

Med blandade kort i olika högar att dra ifrån finns här såklart stora inslag av tur, men spelet är som du förstår inte helt slumpstyrt. Du vet vilka kort som finns tillgängliga, du ser hur många kort som ligger var, vilka som spelats. Det går att bedöma sannolikheter för att få upp specifika kort och om det är värt att byta kort. Ett utspelat kort kan påverka majoriteten och ändra förutsättningarna helt. Du kan bluffa.

Ja, väl igång märker man ett större djup och en klurigare utmaning än man trott. Ett solitt medelbetyg förtjänas helt klart.