Gumball Rally (Z-Man Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-8
Ålder: 6+ år
Speltid: 20 minuter
Innehåll: 8 stora och 8 små go-kart kort, 40 förflyttningskort, 19 riskkort, 10 poängkort, regler
Konstruktör: Ted Cheatham

Upp till åtta spelare kan tävla med varsitt fordon i detta rally. Lägg ut era olikfärgade bilkort i en lång rad på bordet framför er så är ni i princip klara för start. Två gånger under spelets gång samt vid dess slut kommer poäng att utdelas för de bästa placeringarna, under loppet för plats 1-3, i slutet för platserna 1-4. Det ges mer poäng för bra placeringar när allt är slut så segern kan visst finnas inom räckhåll även om du inte fått poäng alls under racet, eller om du inte kommer först över mållinjen. Bäst är förstås att befinna sig i en tätposition vid varje poängutdelning…

Spelordningen framöver motsvaras av ditt fordons aktuella placering i loppet, så din plats kring bordet spelar mindre roll. Rallyloppets ledare spelar alltid först, säkerligen i syfte att behålla ledningen. Därefter spelar de andra i tur och ordning utifrån placering, dessa med troligt syfte att vilja ta tätpositionen.

I varje spelrunda måste alla spela ut varsitt förflyttningskort med avsikt att påverka aktuell ställning, sedan skall ett gemensamt riskkort vändas upp. Detta kan såklart också påverka bilarnas position i ledet…

Förflyttning framåt avgörs alltså med utspelade förflyttningskort. Alla skall spela ett av de tre kort man hela tiden har på handen. Förflyttningskorten finns i fyra olika färger (blått, svart, rött och gult) och är numrerade 1-10 i respektive färg, således finns här endast ett kort av varje färg och valör.

För att flytta förbi bilen som ligger närmast framför dig i loppet skall du hålla koll på vad den bilens spelare spelat ut för kort och försöka välja ditt kort därefter.

Din position kan förändras ett steg till det bättre (dvs. du passerar framförvarande fordon) om någon av följande situationer blir verklighet:

1. Oavsett färgen på kortet du spelar ut passerar du nästa rallybil om ditt korts värde är högre än kortet som spelats ut för bilen framför. När du passerat kan du kolla om ditt värde räcker för passage av nästa fordon också, och sedan även nästa och nästa… Ja, så länge ditt siffervärde överstiger det för fordonet närmast framför är det bara att flytta fram ett steg!

2. Oavsett kortets värde (1-10) får du passera framförvarande racerbil om ditt spelade kort har samma färg som det som använts för bilen framför dig!

Ja, fundera kring färger och värden och välj kort därefter. Kanske kan du passera flera bilar i ett och samma drag, ja kanske kan du ta dig ända upp i ledning?

När alla deltagare på detta sätt spelat ut varsitt förflyttningskort och arrangerat om turordningen utifrån detta är det dags att dra ett gemensamt riskkort för att se om någon eller några spelare drabbas av en olycka som påverkar placeringen. Vänd upp det översta riskkortet och granska dess färg, (blått, svart, rött eller gult, dvs. riskkorten matchar färgerna på förflyttningskorten).

Spelaren som (om någon alls!) spelat ett förflyttningskort i motsvarande färg löper nu risk att tvingas bakåt i ledet. Är det ett högrisk-kort måste alla spelare med använda förflyttningskort i matchande färg backa, högst värde hamnar längst bak, övriga i ordning precis framför.

Är det frågan om ett vanligt riskkort drabbas endast spelaren som nyttjat det värdemässigt högsta färgmatchande förflyttningskortet i omgången. Denne måste ställa sin bil allra längst bak i ledet.

Gumball Rally är lagom lättsamt för en stunds tidsfördriv, men erbjuder såklart inga större taktiska utmaningar. Här är det främst tur och slumpen som avgör dina möjligheter till avancemang och när det skall räknas poäng. Svag till medelstark trea i betyg.