Guatemala Café (eggertspiele)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45-60 minuter
Innehåll: 5 x 4 ägarbrickor, 4 poängpjäser, 1 köpare, 50 vägar, 35 kaffesäckar med lika många klistermärken, 45 mynt, 45 arbetare, 15 förråd, 15 skepp, tygpåse, 2 spelbräden, 4 täckbrickor, regelhäfte (samt några kaffebönor i en påse)
Konstruktörer: Inka & Markus Brand

Spelkartongen är fylld till bredden och riktigt tung, men så finns här faktiskt över hundrafemtio träpjäser (av vilka du skall förse 35 med klistermärken innan spelstart) och två dubbelsidiga spelbräden. Därtill en samling runda och kvadratiska pappbrickor, regler, samt – tro det eller ej – en liten påse kaffebönor för lite extra stämning och doft!

Ja, kaffebönor kan ju vara nog så passande för i det här spelet handlar allt om att tjäna mest poäng genom att anlägga just kaffeplantager, få dessa att växa och sedan kunna skeppa iväg bönorna ut på havet.

Två stora spelbräden medföljer, dubbelsidiga, ett för plantager, ett för resurser. Plantagebrädena visar spelytor för 2 vs. 3/4 deltagare, resursbrädet ger dig möjlighet att spela med en given startuppställning eller på andra sidan en slumpartad (eller självvald) tillgång på olika resurser.

Kort sagt kommer spelarna att turas om att köpa resurser i form av lagerbyggnader, arbetare, vägar och fartyg från resursbrädet för att genast i samma runda placera ut det köpta på plantagebrädet. Där anlägger man såklart olika kaffeodlingar, max en var i de fem olika färgerna. Dessa görs sedan allt större med fler arbetarpjäser i matchande färger och för extra bonuspoäng byggs också en sammanhängande väg från respektive kaffelagerbyggnad ned till hamnen där det sedan förhoppningsvis ligger ett skepp i överensstämmande färg när det är dags för poängräkning! Vägar och fartyg är dock gemensamma och kan utnyttjas av samtliga spelare.

Resursbrädet är ett rutnät med 9 x 9 fält, ett vardera för en resurs av något slag, vid spelstart dock inte innehållande några vägar. De blir tillgängliga först när lager, arbetare och/eller fartyg köpts och där bildats hålrum på brädet. Så långt de räcker fyller man sedan hela tiden på med ett stycke väg i varje tömt resursfält.

Runt resursbrädet vandrar köparen, en neutral pjäs, kontinuerligt. Man får alltid endast handla resurser från den rad eller kolumn där köparen finns (vad som nu finns kvar i fälten) och väljer man att flytta honom går han 1-3 steg i klockans riktning. För några mynt kan man köpa sig ett fjärde förflyttningssteg.

Okej, en spelare har två saker att välja bland i sin tur, man skall utföra endera.

• Flytta Köparen, köp upp till tre valfria resurser och placera genast dessa på plantagebrädet. Priset för resurserna kommer att bero på var du tänker dig att spela ut dem. Ju närmre hamnen desto högre pris för lagerbyggnaden, å andra sidan har du kort sträcka att bygga väg, och tvärtom t.ex.
• Flytta Köparen, plocka upp en kaffesäck i en viss färg från resursbrädet i Köparens rad/kolumn och utlys därmed också en poängräkning för valda färg. Med det här draget kan du också först få fylla på kassan med nya fräscha pengar! Motståndarna kan dock välja att hindra denna poängräkning men till ett visst pris. Och pengarna du fått behåller du ändå och blir där ingen poängräkning får du istället köpa resurser från aktuell rad/kolumn enligt alternativet ovan.

Sker dock poängräkningen som planerat så delas poäng ut för alla lagerbyggnader i färgen tillhörande samtliga spelare, därtill poäng för tillhörande arbetare. Dessa poäng kan sedan mångdubblas om där dessutom finns en väg från lagret i fråga till hamnen, förutsatt att där också ligger minst en båt i aktuell färg…

Något lite mer kan det finnas i reglerna som rör t.ex. båtarna och vägarna, men det är ju mer detaljer kring placering och poängräkning, i stort är det annars dessa två drag det handlar om, igen och igen.

Här gäller balansera sin ekonomi med rätt investeringar. Här gäller det också att få till en lagom poänggivande storlek på sin plantage och samtidigt hitta rätt tid för poängräkning av densamma. Att bara samla resurser och bygga ut och bygga mer för många sköna poäng framöver kan vara vanskligt. En enda riktigt rejäl poängräkning med fungerande väg och flera identiska fartyg i hamnen kan lätt avsluta hela spelet bums… Så vänta inte för länge med att samla in poäng för det du byggt. Det erbjuds heller inte hur många poängräkningsmöjligheter som helst för respektive färg och när en sådan dyker upp kan den som sagt eventuellt också stoppas av någon motspelare. Lurigt.

Guatemala Café är ett rätt trevligt spel. I princip är nästintill allt öppet och synligt för alla spelarna hela tiden, resurser, platser att bygga på, folks ekonomi… Det är begränsade områden som man kan välja resurser ifrån, det är begränsat med platser att bygga på, ställa ut arbetare och fartyg. Man behöver kanske inte tänka hur länge som helst, samtidigt finns här tillräckligt att klura på, överväga och planera för ändå.

Ett plus för rejäla spelkomponenter, ett litet minus för en rätt kass regelskrift. Lyckligtvis hittar jag på Boardgamegeek.com ett dokument med tydligare uppställda regler som gör det som verkat lite krångligt och omständligt riktigt enkelt och kristallklart. När man väl preparerat resursbrädet är man snart igång och spelar, allt faller snabbt på plats för alla. Guatemala Café har kanske inte den allra snyggaste förpackningen men spelet i sig är rätt charmigt och levererar en trevlig kaffekamp! Speltiden är ju också förhållandevis kort. Jag bjuder på ett solklart medelbetyg eller kanske något lite mer, en stark betygstrea.