Granada (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 45-60 minuter
Innehåll: Spelbräde, 6 startbrickor, 6 poängmarkörer, 1 svart markör, 108 pengakort, 54 byggnadsbrickor, 2 poängräkningskort, 3 lathundar för poängräkning, tygpåse, 6 stycken +100 poäng-brickor samt regler
Konstruktör: Dirk Henn

Samla på dig en massa pengar i fyra olika valutor, köp dig olika brickor med byggnader och bygg sedan ihop din stad på bästa sätt för en massa sköna poäng så att du kan vinna spelet. Låter det lite likt spelet Alhambra?

Granada är till 95 % Alhambra. Spelet löper på näst intill identiskt men några saker skiljer sig åt spelen emellan, så att Granada kan stå på egna ben, men nog tycker jag att detta hade gjort sig bättre som en liten expansion till Alhambra. Som det nu är, när jag redan köpt och spelat föregångaren Alhambra, känns detta lite svårrecenserat.

Skall jag gilla Granada för att Alhambra är ett sådant bra spel och detta är så likt? Skall jag såga Granada av just samma anledning, bli besviken och tycka att detta bara är en kopia och känna mig lite lurad på pengarna och en ny spelupplevelse?

Nej, nu har jag bestämt mig för att först låtsas som om jag inte spelat Alhambra, men sedan ändå beskriva skillnaderna. Festligt, va?

Här skall du bygga ihop den spanska staden Granada och du får själv bestämma hur staden skall se ut! Du kan köpa på dig byggbrickor som avbildar 9 olika sorters byggnader; skolor, sjukhus, bibliotek, badhus, marknadsplatser, arenor, parker, härbärgen och större bostadsområden.

Varje sorts bricka finns i 12 exemplar, numrerade med ett värde 2-13 och ju högre siffra desto dyrare blir brickan att införskaffa. Å andra sidan kan det vara så vid poängräkningen senare att det visar sig vara en väl värd investering att ha betalat dyrt för brickan ifråga, du kan få många sköna extra poäng tack vare den höga siffran.

Fast kanske ändå inte. Flest poäng ges nämligen alltid till den med mest brickor av varje sort. Skulle det någon gång vara så att två eller flera spelare har lika många brickor av en viss sort går poängen till den som har brickan med det högsta värdet, man delar alltså aldrig poängen. Det finns mer klurigheter kring de olika värdena. Ju billigare bricka desto mer vatten avbildar densamma runt kanterna. Det kan förvisso vara bra med vatten i Granada men då främst som en kanal runt staden. Spelet går ju ut på att bygga ihop en stad på land så ju mer vatten på brickorna desto mer svårplacerad riskerar brickan att bli, eller i alla fall farligt begränsande för ditt fortsatta byggande…

Det finns hela tiden 4 olika brickor till salu, en bricka vardera att köpa för gul, blå, grön respektive orange valuta och då förstås till ett pris som motsvarar brickans siffra. Eftersom brickorna dras slumpvis från en påse och placeras på marknaden kommer du såklart att behöva belopp i samtliga valutor (färger) om du skall vara bäst rustad att kunna handla när rätt bricka dyker upp.

Det finns hela tiden 4 olika pengakort att plocka upp på hand om du så önskar, ett i taget (oavsett färg och värde) eller möjligen två eller flera kort så länge dessas totalsumma inte överstiger 5 (oavsett färg).

I din tur har du tre valmöjligheter: Förse dig med pengar, köp en byggbricka och låt din stad växa eller bygg om din stad. Bygga om din stad kan bli aktuellt om du t.ex. köpt en bra bricka som för tillfället inte passar in i byggnationen, då kan du spara brickan till senare. Du kan ha placerat ut den där brickan med alldeles för mycket vatten som hindrar fortsatt expansion och måste ta bort den. Du ser en möjlighet att förbättra möjligheten till många poäng genom att byta ut en bricka mot en annan för att ändra antalet använda byggbrickor av en viss sort och därmed påverka såväl majoritet som poängfördelning.

Ja, detta är väl kärnan i spelupplägget. Samla pengar, köp olika brickor, pussla ihop dem till en sammanhållen stad omgärdad av vatten och hoppas på att du har de flesta brickorna av respektive sort för flest poäng!

Och därmed är vi egentligen inne på vad som faktiskt skiljer Granada från föregångsspelet Alhambra. En stor skillnad är poängräkningen. I Alhambra finns det 6 olika sorters byggnader (9 st av varje), i Granada 9 olika sorter, 12 av varje. Det utdelas poäng i båda spelen vid tre tillfällen och alltid utifrån ett majoritetsperspektiv. I den första poängräkningen ges det endast poäng till den med flest byggnader av respektive sort, i den andra poängräkningen till de spelare som har flest och näst mest byggnader och i slutomgången till ettan, tvåan och trean.

I Alhambra ges en fast summa poäng för majoriteten av varje sorts byggnad. Byggnadstyperna där är också olika mycket värda; (paviljonger minst, torn mest och resten däremellan). Har två eller flera spelare lika många brickor av en sort delas poängen.

I Granada är det inte mer värdefullt med sjukhus än parker eller för den delen bibliotek, skolor eller något annat. Som tidigare nämnts behöver det heller inte vara bättre att ha köpt bricka nummer 10, 11, 12 eller 13 i en viss serie, du kan klara dig bra med dem värda 2-3-4 poäng så länge du har många. Majoritetsägaren får för varje bricktyp poäng motsvarande antalet brickor av just den sorten som hela spelgänget precis nu använt i sina konstruktioner. Är du den enda som byggt ett sjukhus, så grattis, du får ett poäng. Har du 3 bibliotek och dina två motspelare varsina får du 5 poäng. Har endast du och någon annan varsitt härbärge men ditt har värde 4 och motspelarens siffra 7 så tar han eller hon den poängen.

I första poängräkningen får majoritetsägaren 1x antalet brickor i spel i poäng. I omgång två ges 2 x antalet brickor i spel till majoritetsägaren, samtidigt som andraplatstagaren får 1 x antalet brickor i poäng. Vid sista poängräkningen ges 3 x, 2 x, samt 1 x antalet brickor i poäng till den som har flest, näst mest samt 3:e flest brickor. I Alhambra är den fasta poängutdelningen i slutrundan inte riktigt så här symmetrisk.

Sättet att räkna poäng utifrån antalet brickor i spel känns som en välkommen nyhet, men det finns en rätt stor skillnad till mellan Alhambra och Granada. I Granada är varje byggbricka dubbelsidig och avbildar två olika byggnadstyper, en med ett jämnt och en med ett udda värde. När du köper en viss bricka på marknaden så införskaffar du också genast en annan sorts byggnad och sen kan du själv välja vilken byggnad som faktiskt skall resas i staden. Väljer du dock att vända på brickan du köpt får du betala 3 extra slantar i valfri valuta. Det skall inte gå för lätt att få värdefulla brickor.

Andra saker som skiljer är Granadas onödigt stora ask och spelplan. Alhambra har ingen spelplan, men väl ett gemensamt poängbräde, ett marknadsbräde samt små kombinerade lager- och poängtabellsbräden för respektive spelare att ha bredvid sig. Granadas spelplan omfattar allt det där. Det är väl en smaksak om man vill ha allt på ett (onödigt) stort bräde eller flexibiliteten av flera små bräden, men här vinner Alhambra i mina ögon.

Det där med dubbelsidiga brickor, att välja sida att utnyttja, betala extra för en vändning osv. är nyheter med Granada jag sällan utnyttjar. Har man spelet Alhambra och är nöjd med det, känns mycket av det här nya som lite tillkrånglat. Andra kan säkert se det som lite extra klurigt och utmanande. Det jag gillar bäst är som sagt poängräkningen utifrån antalet faktiska brickor i spel. För hela spelet som sådant och då utan att låtsats veta vad Alhambra är för ett spel, ger jag Granada en fyra i betyg. Detta är festligt, underhållande.

Men ändock, ser jag Granada i hyllan pockandes på uppmärksamhet för ett parti blir det ändå när allt kommer omkring Alhambra som kommer att plockas fram och spelas. Man glömmer inte sin första kärlek …