Graenaland (Altar)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90-120 minuter
Innehåll: 9 terrängbrickor, 163 kort (för skogar, slätter, kullar, berg, resurser och segerkriterier), 70 byggnader, 30 spelpjäser, startspelarkort och hållare, 5 översiktsbräden med kompass, bräde för arméstyrka, 27 brickor för vägar, marknader, palissader och markförbättringar, regler.
Konstruktör: Vlaada Chvatil

Du är ledare för ett gäng vikingar som försöker kolonisera Grönland. Det begränsade utbudet av resurser som står till buds vill du försöka fördela rättvist och du vill hantera saker och ting fredligt. Så därav följer att ett frekvent inslag i spelmekaniken är att rösta istället för att slåss. Samtidigt vill du såklart göra allt detta bättre än dina konkurrenter, du vill ju vinna!

Du måste ha minst tre spelare med i ett parti Graenaland men gärna fler för att spelets röstningsmoment skall fungera som bäst. Någon kommer upp med ett förslag, alla tycker till... Hade det handlat om regelrätta förhandlingar antar jag att spelet tagit ännu mer tid i anspråk, Graenaland har redan som det är väl lång speltid. Synd då att spelet samtidigt funkar som bäst med många spelare, för det bidrar såklart till att minuterna drar iväg...

Grundstenarna i en spelrunda är enkla. Allra först produceras resurser, sedan flyttas pjäser på brädet. Därefter är det dags att fördela producerade resurser innan man slutligen får bygga något, utveckla Grönland. Detta fortgår till dess att en spelare utropar sig till vinnare!

Men naturligtvis finns här fiffiga inslag som gör allt betydligt mer utmanande. Enkelheten är såklart bedräglig, Grönland och Vlaada Chvatil har mycket att erbjuda.

Terrängbrickorna spelarna håller till på omfattar slättmark, skogar, kullar och berg. I dessa miljöer kan man ha turen att hitta spannmål, trä, malm, kreatur och/eller guld. Guld fungerar som en joker och kan vara valfri annan resurs.

Områdena där det finns hus tillhörande spelare producerar något (ett kort för respektive miljö dras, placera kortet intill motsvarade terrängbricka). Det är förvisso rätt troligt att man hittar trä i skogen och spannmål på slätterna, men där kan också finnas mer/annat. Ett djur eller t.ex. guld kan såklart dyka upp var som helst...

Nästa fas i rundan rör förflyttningen av pjäser och det är här spelet börjar visa sin lite speciella, udda, unika sida. Alla får flytta varsin pjäs, undantaget Startspelaren som inte alls får flytta sig!

Alla börjar spelet med varsin hjälteviking, en krigare, men kan senare förvärva fler pjäser; varsin präst och varsin skald också. Oavsett antalet pjäser du sköter får du dock alltid endast flytta en av dem, så välj med förstånd.

Du kan oftast bara flytta ett steg från en region till en närliggande, undantaget om du står vid kusten, då du kan röra dig längs med vattnet upp till två brickor. Du får inte ha två egna pjäser på en och samma terrängbricka och vart du tänker gå och med vilken pjäs bestämmer alla simultant genom att diskret på en liten kompass placera en kopia av motsvarande pjäs i önskad riktning. Alla avtäcker din kompass, dvs. tar bort handen, samtidigt och avslöjar sina planer.

Det tredje spelmomentet är även det endast för alla andra än startspelaren, som återigen måste ”stå över”. Alla andra får i tur och ordning komma med varsitt förslag kring hur tillgängliga resurser från en region skall fördelas.

Så välj en region med lämpliga resurser där du har rösträtt och kom upp med ett förlag på hur resurserna skall fördelas över en eller flera personer med röstberättigande i just den regionen! Du kan såklart lägga ett förslag om att du skall få allt men det är då tveksamt om du kommer att få gehör för den idén. Alla röstberättigade säger ja eller nej till ditt förslag utan förhandlingar och om majoriteten av rösterna stöttar din idé är det så resurserna genast fördelas. Annars går förslaget om intet. Under alla omständigheter har du gjort din aktiva handling i den här fasen.

Övriga spelare (undantaget startspelaren) ger nya förslag. För samma region som du om ditt förslag inte gick igenom eller för en helt annan region där vederbörande har rösträtt. Om startspelaren har rösträtt någonstans är denne med och röstar och kan förstås få resurser som alla andra, men kan alltså inte själv välja en region och ge förslag...

Inom territoriet har man röster motsvarande följande: en röst per eget hus på platsen och ett antal röster motsvarande din nuvarande arméstyrka (förutsatt att din krigarvikingpjäs finns just här!). Har du skalden på plats ger denne dig röster motsvarande alla andra spelares pjäser i området (viking, präst och/eller skald) men eftersom du inte han ha två egna pjäser på samma ställe kan du i så fall inte få poängen för armén. Prästen ger dig inga poäng men neutraliserar å andra sidan alla andras arméstyrkor, för ner dem till värde noll (0) för denna omröstning.

Med det sagt kan alla dina egna pjäser vara av stort värde i en viss region men på helt olika sätt beroende på vad dina motspelare ställt ut i trakten.

Härnäst kommer byggnadsfasen och nu råder det motsatta, den ende som får bygga något är startspelaren! Olika byggnader kostar olika mycket av olika resurser (dessutom kanske olika mycket beroende på i vilken terräng) och ger förstås olika saker eller förmåner tillbaka.

Bygg ett eget hus i ett territorium där du redan har ett hus, eller i en region som angränsar till ett där du redan byggt. (Fler hus ger fler röster).

Och/eller bygg en kyrka, ett torn eller stora salen.

Tornet ökar på din arméstyrka. Kyrkan introducerar din prästpjäs och stora salen för in din skald i spel.

Du kan också bygga på allmänna saker i regionen såsom vägar, förbättra marken och därmed öka dess resursproduktion, ordna marknader eller resa palissader. Alla dessa byggen kan påverka samtliga spelare i trakten och Startspelaren kan här bjuda in övriga deltagare att bidra till ett enda specifikt bygge. De kan säga ja eller nej men detta är till skillnad från det tidigare momentet ingen omröstning. De som vill bidrar och de som inte vill slipper. Även om alla säger nej kan startspelaren själv välja att färdigställa bygget, ja bygga så mycket denne kan och vill och har råd att betala.

Härmed är en spelrunda avslutad och en ny deltagare på tur blir ny startspelare. Och så blir det resursproduktion, pjäsförflyttning, resursfördelning och byggande igen. Detta upprepas till dess att startspelaren efter sin byggnadsfas kan tillkännage att denne vunnit och därmed genast avslutar spelet.

Startspelaren måste då ha uppnått 3 av 5 olika segerkriterier. I det läget spelar övriga spelare varsin omedelbar byggfas för att fördela andra, tredje, fjärde, femteplatsen...

Samtliga vinstkriterier är således följande, välj dina favoriter att jobba mot och för. Du måste ha...

• Minst 8 byggnader på spelytan.
• Minst tre territorier med två egna hus vardera.
• Minst ett område där du har 4+ hus.
• Byggt 2+ byggnader (exkl. vanliga hus).
• Arméstyrka 3+.

Ja, det var Graenaland det, men bara till hälften, typ. Det du har fått dig till livs här var grundreglerna, den enkla basversionen. När du väl lärt dig spelet finns de avancerade reglerna där för att ta spelet till nästa nivå.

Spelytan kan få en annan design, territorierna flyttas runt och ge en annan layout på miljön, spelarna kan få nya startplatser att utgå ifrån. Det finns också spelkort för att ge varje spelare egna, unika vinstkriterier eller låt spelarna kollektivt jaga efter en modifierad uppsättning krav. Låt vem som helst utropa sig till vinnare i någon annans tur, man behöver inte själv vara startspelare osv.

Här medföljer också direktiv på hur reglerna förändras och justeras lite i spel med endast tre personer samt olika förslag på att förändra ett parti med full styrka, fem personer, därtill också en sida med tips och tankar kring att spela huvudsakligen snällt och med mycket samarbete eller mer tävlingsinriktat.

Graenaland är väl ett av Vlaada Chvatils mer okända spel men det är ändå ett rätt bra sådant. Visst känns det annorlunda att endast somliga får agera i olika faser men det lär man sig snabbt och nog känns det lite fräscht och spännande. Å andra sidan är det inte mycket som är nytt med resurssamlande och majoritetskamper i olika regioner. Reglerna är väl rätt så klara men när nu spelet faktiskt är som bäst med fem deltagare kommer det att bli svårt att få det till bordet på nytt. Dessutom är speltiden rätt lång.

Asken är föredömligt kompakt men innehållet, ja somliga komponenter i alla fall skulle må bra av en uppgradering i både kvalitet och utseende. Det här spelet är ju inte utgivet av något av de större spelförlagen. Betyget stannar vid ett alldeles utmärkt medelbetyg.