Globetrotters (Casper)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 10 år och uppåt
Speltid: 1,5-2 timmar
Innehåll: Spelplan, 16 nyckelbrickor, 90 souvenirbrickor, 2 vanliga tärningar, 12-sidig specialtärning, 70 flygbiljetter, 60 äventyrskort, resecheckar, regler

Globetrotters, ja här har vi det stora jorden-runt-spelet! (Onödigt stor spelkartong, luftigt innehåll.) Samla nycklar till världens storstäder och besök alla kontinenter. Den fått ihop flest nyckelbrickor när samtliga 16 plockats från spelplanen vinner spelet och är den främsta jorden-runt-resenären. Var beredd på en riktig resa! En lång en, det tar såklart rejält med tid att resa runt planeten och göra stopp både här och där. Olycklig slump och taskiga konkurrenter kan också sabotera dina planer i större eller mindre grad. Ja, här gäller det att ha tur med tärningar och slumpvis dragna äventyrskort och flygbiljetter, då går såklart resandet så mycket smidigare.

Spelplanen är en världskarta korsad av linjer mellan mänger av orter, ja det är tunna streck överallt och så många länder och stadsnamn att det blir svårt att överblicka och hitta, att ha goda geografikunskaper underlättar helt klart. Varje litet stegs förflyttning blir en liten cirkel med färg/symbol med viss unik betydelse, här finns ett tiotal olika saker att hålla koll på, lyckligtvis finns de beskrivna i två tabeller på brädet. Tyvärr är de här cirklarna för olika städer så många och ibland så nära varandra att en spelpjäs i en viss stad typ lika gärna kunde ha stått på staden intill… rörigt. En större spelplan och mer luft mellan linjerna hade varit att föredra.

Nåväl, dra en flygbiljett och välj en av de båda angivna orterna som din startpunkt, förse dig med ett litet startkapital och så bär det iväg.

Vill du flyga någonstans måste du för det första stå i en stad märkt med röd cirkel av någon storlek. Därtill behöver du såklart en biljett. De har alla två olika möjliga destinationer i världen angivna och kostar lika mycket var och en. Köp en slumpvis vald biljett för 200 under ditt drag (för att kunna utnyttja den bums om du vill) eller köp 2 biljetter för 300 när ditt drag är slut.

Är det en väg över vatten du föredrar väljer du passande sträcka och tar ett steg i taget, hela tiden uppmärksam på spelplanens symboler.

Önskar du förflyttning landvägen är det dags att plocka fram den 12-sidiga tärningen. Du kan få 1-10 stegs förflyttning, en gratis flygbiljett eller ett hinder där draget genast är över och du tvingas betala 100. Du kan alltid välja att gå färre steg än vad tärningen visar, men minst ett när du väl valt det här alternativet och du får aldrig byta sätt att resa under en pågående förflyttning. Typ både gå några steg på land och fortsätta ut längs en vattenlinje…

Beroende på de olika stegens symboler är det ibland lika vettigt att bara gå ett steg som tio. Steg 2-3-4 kanske avslutar ditt drag, steg 5 gör detsamma men till en kostnad, steg 6 tar dig till en stad du redan besökt och som kostar 200 osv. Ja, titta på vareviga liten symbol och räkna steg.

Ibland tvingas du till ett stopp och det blir nästa spelares tur, ofta kan du dock med kreativ förflyttning fram och tillbaka hålla liv i ditt drag (via fält som alltså låter dig fortsätta spela) så att tärningen kan kastas igen och igen, och du kan få göra både det ena och det andra. Roligt för dig men rätt tröttsamt för övriga spelare som ser dig svepa vidare från stad till stad, rentav till en annan världsdel, förutsatt att du har pengar…

Pengar ja, så fort du väljer att frivilligt stanna någonstans (för att ta ett arbete heter det i reglerna) får du 200. Trehundra får du sedan i inledningen av dina kommande spelomgångar om du kommer ihåg att be om det. Ja, det är väl själva belöningen som skall motverka/begränsa en för lång räcka drag. Stannar du aldrig blir det inget tillskott till kassan! Och somliga fält kräver dig ju på en slant…

Tio storstäder (Los Angeles, New York, Toronto, Rio, Kairo, Sydney, Hong Kong, Tokyo, London, Paris) kan ge dig en nyckelbricka om du stannar till (för 200) och framgångsrikt genomför ett äventyr.

Dra motsvarande äventyrskort och läs vad som händer. Du går på museum och måste betala 100, du blir rånad på en flygbiljett, du vinner 200 på en lott, du reser någonstans… Så länge du klarar av uppgiften (kan hantera ev. kostnad och stanna kvar på orten ifråga utan att tvingas vidare/hem) är stadens nyckel din. Grattis! Klarar du inte att betala en avgift till fullo betalar du vad du kan, avslutar ditt drag och återgår till din startruta. Surt, sa räven… Men nu gick det ju bra, snabbt vidare till nästa stad för nästa stadsnyckel. Eller?

Nja, det finns ju städer av mindre storlek också. För ett besök till en kostnad av 100 får du göra äventyr även i dessa. De här äventyren ger dig dock ingen nyckel men väl en souvenirbricka. Var först med att samla minst två sådana i varje världsdel så tar du hand om respektive kontinents nyckel.

Känner du sedan att någon annan spelare lyckats samla väl många nycklar för specifika städer och kontinenter och susar mot segern, ja då är det dags att börja sabotera för dem på allvar. Samla själv helt enkelt fler souvenirbrickor på en viss världsdel för att ta över nyckeln för aktuell kontinent. Först att få två souvenirbrickor där vinner den initialt, men bara så länge ingen annan samlat fler. Kontinentnyckeln går hela tiden till majoritetsägaren.

Ja, du kan utmana någon om dennes stadsnyckel också. Res bara till staden i fråga, betala personen 100 och säg att du vill åt stadens nyckel för egen del. Då blir det tärningskastning som avgör vem som tar nyckeln!

Just den här tärningsutmaningen är förresten exakt likadan som den man kan ägna sig åt på spelkasinon i Las Vegas och Macao. På dessa orter går det att vinna sig pengar och flygbiljetter!

Ja, det finns ännu mer i reglerna, diverse bonusar/straff som olika äventyr kan ge (fri förflyttning på kontinenten/hela världen, du tvingas hem, återvänd dit du kom ifrån, byta biljetter, byt plats med en spelare osv.)

Det går också att tvinga bort en spelare från en viss stad om du också kommer dit. Vandra helt enkelt bara in i en stad och säg att platsen är för liten för två personer. Dra en flygbiljett och tvinga en spelare till en av de två platser som anges. Vips så är en motståndare i en riktig liten avkrok, en liten håla långt borta från alla viktiga nycklar. (Eller i en storstad nära dig?)

Ja, en spelare kan ha samlat nog så många nycklar för att snabbt förlora många av dem. Ett misslyckat äventyr, en utmaning om en nyckel, att bli utkastad ur en stad kan få stora, rentav avgörande konsekvenser. Spännande och riktigt kul skulle somliga säga, jag tycker det finns en risk att Globetrotters blir frustrerande och ett spel som pågår i evighet. Ja, det här kan ta tid.

Spelet påminner en hel del om klassiska Den försvunna diamanten, det här är en annan jakt om att komma först till vissa platser för en slumpvis belöning, den här gången dock inte enbart i Afrika utan över hela världen. Det går också att sno skatter (nycklar) andra hittat och det finns massor med mer regler och saker att hålla koll på. Så långt så bra, men det går inte att komma ifrån att detta samtidigt blir ett väldigt slumpstyrt spel med ibland segt lång speltid. En rörig spelplan och lika röriga regler, så många att de inte går att hålla i huvudet, gör inte saken bättre. Betyget får blir som bäst en väldigt svag trea.