Gizmo (Casper)


Fakta:
Antal spelare: 2-7 spelare
Ålder: 10 år och uppåt
Speltid: 15-30 minuter
Innehål: 224 kort (inkl. 8 blanka kort för egna texter), regler

Gizmo är möjligen det fulaste spelet jag har i min samling. En samling vita kort med en mening text och en sned rosa ruta i vilken det finns en liten bild. Illustrationerna på korten är dessutom inte snygga och deras koppling till medföljande text är ibland mer eller mindre tydlig. Men det är å andra sidan själva grejen, här måste sannerligen spelaren tänka själv. Och för ett sådant här spel, vad spelar egentligen utseendet för roll? Här bjuds det på en festlig spelupplevelse som ingen annanstans…

Idén med Gizmo är att spela ut sina kort, ett i taget, till en mer eller mindre lång kedja som samtliga spelare bygger på gemensamt. Med ett kort i taget ger varje spelare sitt bidrag av befintliga kort man har på handen. Alla startar spelet med nio kort var (av spelets drygt 200 olika) och sedan vinner den som först gjort sig av med sina kort! Enkelt eller hur?

Nja, inte riktigt. Varje unikt kort presenterar en speciell egenskap hos något, en viss förmåga eller avsaknaden av den. Kortet kan också, eller istället, beskriva en situation där detta något används eller en plats där detta något finns eller kanske aldrig har skådats… Hm, det låter kanske lite mysko det här?

Nu skall alla spelare i tur och ordning turas om att spela ut ett kort var i taget där samtliga spelade kort skall passa in på något alldeles speciellt, frågan är bara vad. Oftast rör det sig om ett konkret föremål, men här ges inga svar, det är upp till spelarna själva att komma på en lösning… Så här gäller det att tänka fritt och stort och snabbt. Att associera hej vilt.

Så här kan det t.ex. stå på korten: Säljs per liter eller kilo, Återfinns ofta på toaletten eller i badrummet, Är rund, Uppfattas som modern, Begreppen framsida och baksida har ganska liten betydelse för den här saken, Jag känner till en film där något sådant spelar en stor roll, En sådan förstörs vanligen inom några månader… osv, osv…

Säg att spelare 1 väljer det första av ovanstående kort ”Säljs per liter eller kilo”. Tja, det skulle ju nästan kunna vara vad som helst, någon matvara, en dryck etc. Spelare 2 tänker spontant på mjölk, det poppar upp i spelarens huvud, men nu måste denne bidra med ett eget kort. Han väljer från sin korthand ”Återfinns ofta på toaletten eller i badrummet”.

Plötsligt är det nu ganska fel att tänka på mjölk. Vad kan det vara för något som nu passar in på BÅDA dessa kort? Spelare 2 tänkte på en flaska rengöringsmedel eller en stor tub schampo.

Spelare 3 tänker också i dessa banor, denne har insett att det faktiskt finns saker som passar in på spelade kort. Vad skall spelare 3 nu lägga? Lek med tanken att denne har resterande av exempelkorten ovan på hand… Spelare 3 drar till med kortet ”Begreppen framsida…” . Ja, det fungerar ju fortfarande rätt okej, inte har det någon större betydelse för en flaska schampo.

Spelare 4 måste nu komma på en sak som passar in på alla de tre utlagda korten. Hm, vad passar? OK, spelare 4 kommer att tänka på en flaska pumptvål. Den kanske rymmer en liter, står i badrummet och dess fram- och baksida är ointressant. Vilken tur att spelare 4 har kortet ”Är rund” på handen. Det kan han spela! Tvålflaskan kan ju faktiskt vara rund…

Spelare 5 har för exemplets skull de resterande exempelkorten på handen och i denne spelares huvud står det still. Han kommer inte på något som passar in på alla spelade kort…

Nu erbjuds två alternativ. Att vara kall och ta en chansning, att spela ett eget kort och bluffa helt enkelt. Eller att ge upp och fråga föregående spelare hur denne tänkt.

1. Ge upp. Man frågar spelaren innan vad denne tänkt på för sak och om denne kan ge ett svar som accepteras av alla spelarna får den frågande personen ett straff, man tvingas ta upp 3 nya kort på handen. Om spelaren innan inte har ett vettigt svar (kanske denne bluffade i sin tur?) när han utmanas är det den deltagaren som bums drar 3 nya kort.

Nu skulle man ju förvisso försöka bli av med sina kort, men faktum är ju att ibland kan allt flyta på lättare om man får nya kort att tänka kring och spela vidare med. Somliga kort kanske har exakt den där texten som passar så bra in på somligt… Straffet är således ibland inte alls så illa…

2. Alternativet till att direkt ge upp är att chansa, att försöka bluffa näste spelare i tur. Spelare 5 väljer kortet ”En sådan förstörs…” och skulle man fortfarande tänka kring en flaska tvål så kan man ju på ett sätt säga att kortet stämmer, i alla fall till viss del… Tvålen tar ju slut. Men huruvida det skulle accepteras som ett bra svar om det utmanas… tja?

Spelare 6 har hur som helst inga bra kort på handen. Han ger upp och utmanar spelare 5. Denne har dock inte kommit på något som passar in på alla fem korten och förlorar, spelare 5 måste ta upp 3 extra kort.

Men tänk om spelare 5 precis kommit på det där med pumptvålen som ”förstörs”. Ja, då får väl majoriteten bestämma om spelare 5 eller 6 är förloraren… Om situationen för spelare 6 känns hopplös kunde ju denne annars ha kört bluff-varianten och spelat ut ett riktigt ”dåligt” kort från handen till de resterande på bordet. Spelaren hade säkert blivit utmanad och förlorat, men man hade i alla fall gjort sig av med ett kort som man uppfattat som svårt att få att passa in…

Ja, det är Gizmo det, ett mycket klurigt spel där det ena kortet måste passa ihop med de föregående. I alla fall måste spelarna hela tiden tänka i nya banor när nya kort kommer ut på bordet. KAN det faktiskt finnas något som passar in på allt det där? Hm, bluffar spelaren eller har denne kommit på något riktigt bra?

Vad skall man tänka på när man kanske istället har dessa kort att spela ut: Om behov föreligger kan man stoppa en kudde med det, En mus skulle kunna kila in i det men inte en människa, En sådan får mig att tänka på sjukhus, Fästs vanligen på pinnar, stolpar eller kedjor, Hör till utrustningen i vissa klassrum…

Hur skulle du spelat vidare om du haft dessa kort som spelare 5 eller 6? Finns det något som du tycker passar? Vilket kort hade du fortsatt exemplet ovan med om du varit spelare 2? Visst hade kedjan av kort tagit en helt annan riktning…?

Så fort någon gett upp eller en bluff synats är det såklart färdigspelat med det ”aktuella föremålet”. Korten på bordet samlas ihop till en kasthög och så inleder man en jakt på något nytt med de kort man ännu har på handen. Ett parti Gizmo kan således omfatta en enda jättelång kortslinga (om nu korten fungerar hyggligt tillsammans) eller också hinner man med att söka efter två eller många flera föremål innan någon lyckats bli av med alla sina kort…

Gizmo är sannerligen ett mycket annorlunda spel. Ett ganska svårt men spännande och varierat spel. Ett enda spelkort kan leda spelet och ens tankar åt ett helt annat håll. Man sitter där och klurar på olika föremål så det står härliga till. Ibland låser sig hjärnan fullständigt. Det är då man troligtvis förlorar…