Giza: The Great Pyramid (Mayfair Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 minuter
Innehåll: Spelbräde, plastpyramid i 9 delar, 64 träpjäser, 4 skärmar, 2 ark med pappbrickor, regelhäfte.
Konstruktör: David Heberer

Vad sägs om att vara med och bygga en pyramid? Ja, det är sannerligen storslagna möjligheter som erbjuds med den här lilla spelasken. Giza är ett medeltungt eurospel om att bidra till byggandet av faraos gravkammare. Dedikera somliga arbetare i ditt sällskap till kyrkan, andra till konsten, sätt några på att samla mat och låt resten vara med och släpa och lyfta tunga stenblock.

Spelarna kan överraska varandra (hjälpa och stjälpa) med sina olika bud vad gäller att försörja arbetare med mat och försöka sno åt sig extra poäng genom att erbjuda mest när det kommer till att smycka gravkammaren, men i övrigt finns här ingen slump, inga överraskande spelkort eller tärningskast. Faktum är att spelet helt saknar just både kort och tärningar, här är det framförallt planering och skarpsinne som styr händelserna.

Och det är ju bra. Annat trevligt är ju temat kan jag tycka. Här känns det verkligen som att man engagerar sig i en slitsam uppgift, planerar arbetet med pyramidens resande och deltar i stenblockssläpandet. Och glöm sedan inte det viktiga utfordrandet av hungriga arbetare!

Fiffigt är också momentet för att välja turordning som också är direkt kopplat till olika bonusdrag. Så exakt vad väljer du? Spela tidigt eller sent? Ja, det beror ju på vad du helst vill göra, säkert lite på de där bonusmöjligheterna också...

På minuskontot hamnar det faktum att spelet trots allt tar en hel del tid, kanske lite väl mycket för vad som verkligen erbjuds spelmässigt. Det är inte överdrivet många valmöjligheter i varje given stund så det hela kan upplevas väl repetitivt ganska snabbt och spelkomponenterna är väl inte heller de bästa. Pappbrickorna är inte dubbelsidiga utan helt blanka på baksidan, alla arbetare är bara grova trärektanglar och brädet är kanske inte heller det snyggaste eller mest tydliga. Allra minst bra är väl ärligt talat kanske reglerna som absolut kunde ha varit bättre uppställda och med fler exempel, ja bara så att man liksom förstår hur spelet skall spelas...

Allra först skall i alla fall turordningen bestämmas. Ställ en pjäs i rutnätet i övre högra spelplanshörnet, man nyttjar en rad för var och en av spelets fem första omgångar. Efter dessa rensas brädet och man kör omgång 6-10 på i stort sett liknande sätt (om nu inte pyramiden redan skulle ha blivit färdigbyggd dessförinnan...)

Placera alltså din pjäs i första omgångens kolumn på valfri ledig rad. Väljer du den allra översta raden kommer du att spela först, tar du den understa raden (av åtta olika) spelar du garanterat sist i aktuell runda. För var och en av de åtta alternativen kan det finnas något slags bonushandling...

I omgång två kommer spelarna i omvänd ordning (till vald turordning i förra varvet) att välja ny spelordning osv. För var och en av de fem omgångarna gäller att en och samma spelare aldrig får välja samma rad som man redan haft tidigare.

En spelare utför sedan tre handlingar från ett rätt begränsat smörgåsbord av aktiviteter; välj bland några olika varianter av förflyttning av arbetare (fiske, spannmål, stenbrott, konst, tempel etc.) och produktion av spannmål, fisk och/eller konstpoäng.

Härnäst kollar man om något stenblock kan nomineras för förflyttning. Det kan det om det finns minst 3 arbetare på det (egna och/eller andras) och då får de spelare som har just arbetare på stenen vara med och supportera med mat till dessa figurer. Om man vill alltså. 0-2 enheter mat per egen arbetarpjäs kan man välja att i en tyst offergåva räcka över.

När alla inblandade spelare avslöjat sina gåvor kan det visa sig att någon eller några snålat, att där helt enkelt finns för lite mat för att utfordra arbetarna och att det inträffar svält! En eller flera spelare kan förlora sin pjäs (den försvinner från stenblocket till fiske-/spannmålslägret istället). Stenblocket ifråga kommer såklart inte heller så mycket närmre pyramidbygget...

Finns där flera möjliga stenblock att nominera väljs ett. Och ger spelgänget arbetarna tillräckligt med mat kan stenblocket komma ett eller flera steg framåt, kanske rentav hamna direkt på plats i pyramiden. Kanske måste stenbumlingen göra en liten omväg via en lyftruta och då krävs nya matgåvor....

När vissa delar av pyramiden är på plats skall den smyckas. Med hemliga bud offrar alla som vill konstpoäng till faraos ära. Den som offrar mest vinner också flest poäng. Kan man tajma färdigställandet av pyramidens olika nivåer med att man också har arbetare i templet som ber till solguden finns än fler poäng att tjäna.

Tja, den som fått flest poäng efter 10 omgångar eller vid pyramidens färdigställande om det skulle inträffa tidigare vinner hela spelet.

Kampen om turordningsplats och olika bonusdrag känns som spelets mest originella drag (vid sidan av temat med pyramidbygge) och en sådan tabell finns och funkar ännu bättre t.ex. i spelen Viticulture, eller Fresco. Jaha, det här var väl som bäst halvbra, kul nångång ibland med inget man vill spela igen och igen. Inte jag i alla fall. En svag betygstrea.