GiftTRAP (lautapelit.fi)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 deltagare
Ålder: 6+ år
Speltid: 45-60 minuter
Innehåll: Spelplan, 640 presentidéer, 8 presentpåsar var och en innehållande 2 spelpjäser, 3 strategikort, 9 GE-brickor samt 4 FÅ-brickor, regler

Detta är ett perfekt spel att plocka fram i juletid eller när det är dags för någon födelsedag. Med det här spelet kan man förära andra personer gåvor som man kanske annars aldrig skulle ha möjlighet att ge bort. Man kan också använda spelet som ett bra sätt att få reda på exakt vilka gåvor som faktiskt skulle kunna falla någon i smaken.

Ja, och så får du själv se vad andra skulle vilja ge dig för något och så har du möjlighet att tycka till om detta!

Varje spelare sköter två olika spelpjäser, ett inslaget paket representerande de gåvor spelaren tänker GE BORT och ett öppnat paket för de presenter man TAR EMOT. Dessa båda pjäser vandrar på spelplanen längs två olika vägar mot ett gemensamt mål och vinnaren är den som lyckas få båda sina pjäser till en och samma målruta. Det är således spelaren som GETT BORT de mest uppskattade paketen och samtidigt har varit den som TAGIT EMOT sina favoritpresenter…

Har din ena pjäs kommit långt på GE BORT-vägen men den andra inte så långt på TA EMOT-sträckan har du således varit duktig på att skänka bort bra presenter som andra spelare har gillat, men har tyvärr förärats paket som du inte har uppskattat lika mycket. Det här med att ge och få paket skall vara en vinna-vinna sak för båda parter så på samma sätt belönas och bestraffas såväl givare som mottagare vid varje utdelad gåva om saker och ting passar eller inte passar mottagaren…

Ni kan spela med olika gåvor i totalt fyra olika prislägen, välj en av de olika kortlekarna för den första omgången och lägg ut lika många kort som ni är deltagare +1. Nu är det meningen att ni skall studera de här olika gåvorna och ge alla andra deltagare varsin present. Ja, hur skall du fördela de här sakerna? Är ni t.ex. 5 spelare ligger där 6 olika presenter att välja bland, du ger ingen till dig själv så ett par gåvor blir det alltid över. Vilken sak passar vem? Det är såklart bara en spelare som kan få respektive gåva så här kan det bli både snabba, enkla och kanske inte fullt så lätta beslut.

Och vad av alla dessa saker kommer dina motspelare att vilja ge till dig? Är det riktigt självklart att alla troligen väljer samma sak? Kommer du att få det du helst önskar dig eller försöker någon pracka på dig det där du verkligen avskyr? Det är bara att spela en omgång och ta reda på det!

Varje unik gåva (varje kort) ligger på en siffermärkt ruta på spelplanen. Ta nu dina egna små kvadratiska GE BORT-brickor med motsvarande siffror och dela ut dem som du finner lämpligt. Men räck över dem med baksidan uppåt så att ingen ännu kan se vad du gett bort. Alla andra kommer nu att samtidigt dela ut sina respektive gåvor till dig och de andra. De här gåvobrickorna är såklart färgmärkta så att det blir tydligt vem som ger bort vad.

Är du t.ex. Grön spelare är alla dina brickor förstås gröna. På spelplanen ligger det ”En grottforskningstur” som gåva på ruta 1, en ”bågskyttekurs” på plats 2 osv. Vill du ge grottforskningsturen till Lotta får hon Grön bricka #1. Är det Kalle som skall få bågskyttekursen får han Grön bricka #2… Ja, mer komplicerat än så är inte givandefasen… Snart sitter ni alla där med ett antal olikfärgade brickor framför er, en från varje annan spelare som ju gett er en gåva. Men vad har du fått?

Ja, innan vi tar reda på det skall ni alla tydliggöra vad, av alla aktuella gåvor, ni helst vill ha och helst vill slippa. Fördela era 4 runda små TA EMOT-brickor på spelplanen. Lägg +3 brickan på den gåva du helst skulle vilja ha, +2 för den i ditt tycke näst bästa presenten, +1 för en helt okej sak och -4-brickan på den sak du absolut inte vill ha.

Sen är det bara att jobba sig igenom en person i taget, gå igenom alla gåvor som denne fått. Vänd upp presenten från Röd spelare, från Blå spelare, från Gul spelare osv. och jämför gåvorna du fått med din topp-3-lista och saken du ville slippa.

För varje gåva som matchar en av dina brickor går din TA EMOT-pjäs 1-2-3 steg framåt, alternativt 4 steg bakåt om du fick det där du ville slippa. Får du en gåva du inte lagt en bricka på (dvs. inte topp 3 men inte heller det allra värsta) går du 1 steg bakåt.

Givaren av respektive paket du fått flyttar såklart på motsvarande sätt sin GE BORT-spelpjäs exakt samma antal steg som du flyttat din TA EMOT-pjäs. Ja, här dyker det upp, det här vinna-vinna-konceptet i sin prydnad (eller förlora-förlora för allt i världen). Ger någon dig det du avskyr blir du förstås inte glad och måste flytta din pjäs bakåt, men det måste i så fall givaren också göra med sin egen. Får du å andra sidan den perfekta presenten går du glatt framåt och detsamma gör givaren…

Ja, lägg ut ett antal gåvor på spelplanen och spela igenom några omgångar. Dela ut och ta emot en mängd högst olika varor och tjänster till och från dina spelkamrater. Slumpa fram olika gåvor från en kostnadskategori i taget eller välj fritt från hela utbudet.

Här finns kickboxningslektioner och svetskurser att ge bort, karaokemaskiner, mp3-spelare, guldörhängen eller varför inte en vindflöjel? Kanske vill du få eller ge bort ett tivolibesök, en egen klättervägg, en resa till Holland, en safaritur i Kenya eller en garderob full av nya kläder?

Eller vill du hellre få dina tänder justerade, få namnge en stjärna, träffa din idol eller renovera badrummet? Ja, gåvorna i GiftTRAP är sannerligen varierade och både vardagliga och udda.

Utöver ovanstående bifogas alternativa regler där man använder strategikorten. Om du känner dig säker på att din gåva är perfekt kan du försöka fördubbla poängen, du kan försöka lista ut vem som kommer att ge dig den bästa gåvan eller t.ex. hindra poängutdelning för en viss gåva

Den här utgåvan kommer med svensk och finsk text i regler och på gåvokorten. Av någon anledning är det engelsk text på alla GE- (Give) och FÅ-(Get) brickorna. Spelplanens text är dominerande engelsk men där dyker ändå upp olika ord på 12 språk, mysko förvisso, men egentligen inget som stör eller förstör. Och spelet är festligt och det är väl det viktigaste…