Ghost for Sale (What's Your Game?)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 8+ år
Speltid: 40 minuter
Innehåll: Spelkort (6 slott, 6 herrgårdar, 1x Mrs. Truelight, 5 Sant-, 5 Falskt-, 5 karaktärskort, 60 budkort, 8 specialkort), 5 x 7 brickor, regler.
Konstruktör: Acchittocca (Flaminia Brasini, Virginio Gigli, Stefano Luperto, Antonio Tinto)

I det här spelet investerar du gärna i slott och herrgårdar men då måste de vara hemsökta, endast genuina spökhus ger poäng. Den som samlat flest poäng vinner.

Spökhusen vinner man medelst en massa auktioner, men tyvärr kan det vara svårt att veta om allas upplevelser av ett besök i de aktuella husen verkligen är sanna. Han man verkligen sett ett riktigt spöke eller är det lögner, kanske önsketänkande? Kanske vill folk luras och säga att de sett spöken för att du skall investera i fel hus? Driva upp priset rentav?

Med det sagt vill du försöka lista ut vem eller vilka av motspelarna som talar sanning när de pratar om hemsökta hus. Det är såklart även intressant att veta vem som ljuger...

Lyckas du inte få fram sanningen blir det till att gissa. Du får gå blint in i budgivningen om olika spökhus, fullt medveten om att du kanske bjuder på helt fel byggnad.

Ghost for Sale handlar till största delen om auktioner, blinda sådana, samt en gnutta slutledning. I spelets första omgång är det sex herrgårdar spelarna slåss om, i runda två är det sex olika slott att förvärva. Eller inte.

Allra först i respektive omgång finns det en chans att försöka kartlägga huruvida motståndarna är äkta, pålitliga, talar sanning, och vilka som inte är det.

Varje spelare är alltså en Lord eller Lady på jakt efter spökhus. Varje spelare har 12 budkort till sitt förfogande (värde 1, 2, 3, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8, 9, 10) där högre värden förstås är bättre, om man nu planerar att vinna auktionerna. Och det vill man förstås gärna göra, annars är det inte stor id att delta.

Utöver budkort har alla varsitt Sant- och varsitt Falskt-kort samt en handfull brickor föreställande spöken eller tavlor. Låt nu spelet börja.

Välj ett av dina Sant-/Falskt-kort och lägg det nedvänt framför dig. Ditt val är en vink om att du denna omgång tänker spela sant och ärligt, dvs. tala sanning, eller ljuga och därmed bluffa dina motståndare. Låt ingen veta hur du valt. Lägg undan det kort du ratat i en hög tillsammans med de kort som motspelarna på samma sätt valt bort.

Härnäst är det dags för alla att avslöja vad de haft för upplevelser vid de olika byggnaderna (första omgången alltså 6 herrgårdar, andra omgången slotten).

Turas om att spela ut era respektive brickor med konstverk och spöken. En bricka var i taget, vid någon byggnad av de tillgängliga. Har du sett ett riktigt spöke där spelar du ut en spökbricka, var det inte ett äkta spöke spelar du istället ut konstverket.

(Skulle man nu alltså tala sanning är såklart ett spöke ett spöke och ett konstverk en riktig tavla. Skulle man ljuga betyder brickan annars tvärtom, dvs. konstverket blir ett spöke, spöket betyder konstverk... Allt beror på det där Sant-/Falskt-kortet man nyss valt. Och exakt hur allas brickor nu skall tolkas vet man alltså inte. Vem ljuger, vem talar sanning?

Spelarna får en chans att samla lite mer info om just detta. Var beredd att spela ut ett eller max två egna budkort. Här finns nu två olika sätt att få information. Antingen så frågar man Mrs. Truelight och för ett pris kan man (kanske) få se på ett annat undanlagt Sant-/Falskt-kort från en motspelare och därmed veta hur just den spelaren talar sanning eller ej.

Eller så vill man istället kolla igenom samtliga kort och få än mer info! Eller så vill du göra både och. Minst ett budkort måste dock spenderas på Mrs. Truelight. Så spela 1-2 kort var, igen och igen till dess att alla passat.

Här kommer en liten tvist, all budgivning sker blint, korten spelas med baksidan uppåt så ingen ser vem som satsar vad. Baksidorna bär dock symboler som en liten vink om budet, en symbol för låga kort, en annan symbol för höga kort, det är den hjälp man får.

Sen för att krångla till allt, har budkortet med värde 1 symbolen för höga kort och det högsta budkortet 10 bär symbolen för låga kort. Man kan med andra ord aldrig vara helt säker... Så bluffa på bäst du kan.

Nåväl, budkorten för Mrs. Truelight vänds upp, allas bud och kortens värden avslöjas. Spelaren med högsta budet får titta på det oanvända Sant-Falskt-kortet tillhörande spelaren med näst högsta budet. Näst högsta budgivare får ta en titt på kortet för den tredje högsta budgivaren osv. Spelaren med lägst bud får inte se något kort alls, men kan å andra sidan ta tillbaka sitt (sina?) budkort. Övriga spelare förlorar för resten av spelet sina respektive budkort!

Vad gäller möjligheten att få titta igenom högen med allas oanvända budkort (och därmed få veta exakt hur alla spelare röstar sant/falskt) går den till en ensam spelare med högsta budet. Priset då blir att förlora de budkort som använts i auktionen. Övriga spelare får behålla sina budkort men får också ingen information från den här möjligheten.

När alla fått den information som står att få är det dags för auktioner kring de olika herrgårdarna, en auktion i taget. Spela återigen ut 1-2 budkort på 1-2 byggnader, en spelare efter en annan, till dess att alla passat. Högste budgivare får nu byggnaden ifråga men förlorar sina budkort, övriga tar tillbaka dem för en kommande auktion.

Men var nu det där köpet bra eller dåligt?

Ja, spelarna måste nu när alla auktioner är över avslöja sitt Sant-/Falskt-kort och blocka bort brickor vid respektive byggnad som inte signalerar närvaro av äkta spöken (dvs. spökbrickan om man röstat Falskt, konstverket om man röstat Sant). Varje hus genererar ett antal poäng utifrån hur många äkta spöken som setts just där... (Inga spöken alls = 0 poäng, 5 spöken = också noll poäng! Allt däremellan ger kanske något slags poängskörd).

Efter detta spelar man fas två av Ghost for Sale. Den här gången kämpar man om sex olika slott där det kanske, kanske inte spökar. På nytt väljer man sig ett Sant-/Falskt-kort, men resten av spelet sker utan de budkort som använts/förlorats under spelets första omgång. Ja, andra rundans auktion kring Mrs. Truelight och/eller alla ratade Sant-/Falskt-korten samt byggnaderna sker med betydligt färre budkort!

Summera sedan alla poäng från respektive spelares vunna spökhuskort (herrgårdar och slott) och kora en vinnare!

Det var Ghost for Sale det, ett lagom lättsamt bluff-/budgivningsspel. Kort speltid, komponenter av god kvalitet och kort med finfina illustrationer. Dessutom med åtta spelkort för en något mer avancerad variant.

Tja, det här var väl okej, inte så illa. Eftersom max en person (per omgång) kan få veta sanningen om alla spelarna innan budgivningen om byggnaderna, är det givet att somliga bud blir en riktig chansning och kan slå väl ut eller gå helt fel. (I spel med tre deltagare är dessutom den möjligheten att kolla hela korthögen helt borttagen).

Står du ut med blinda bud, stor chanstagning och en massa auktioner kan det här vara spelet för dig. För mig blir det ett medelbetyg på detta!