Genji (Z-Man Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45 minuter
Innehåll: Spelkort för dikter (82), prinsessor (12), teman (3), årstider (4) och bonusar (6), därtill 6 spelpjäser, 6 set 15 brickor och en hemma-markör, regler.
Konstruktör: Dylan Kirk

Pluspoäng för det udda men festliga temat och annorlunda illustrationer, minuspoäng för en komponentkvalitet som är bra mycket sämre än den man annars förväntar sig från ett storföretag som Z-Man Games. Sen kan man ju diskutera livslängden på spelet, hur länge man tycker att detta är skoj att spela... För det finns ju ärligt talat bättre kortspel därute. Nåja.

&Oujml;ver hela Japan talas det om boken om Genji, den främste älskaren i landet. Spelarna representerar här män som nu vill gå i Genjis fotspår, bli den levande motsvarigheten. Spelarna skall försöka uppvakta och vinna upp till 12 olika prinsessors gunst genom att läsa poesi för dem. Spelaren som levererar bäst dikter till kvinnorna över fyra omgångar (årets säsonger, årstiderna) och samlar flest ryktespoäng kommer att vinna!

Är du lite snål med diktandet kan det förvisso räcka med ett kort av endera sorten men vill du verkligen bli framgångsrik hos prinsessorna bjuder du såklart på en fullständig dikt, 2 kort således, både en början och ett slut!

Förbered spelet genom att lägga ut 12 olika prinsesskort i en cirkel på bordet. Korten visar, utöver en illustration och några japanska tecken, även två viktiga symboler. Den ena visar vilken årstid (vår, sommar, höst eller vinter) som prinsessan ifråga föredrar, den andra vilket tema på poesin som hon uppskattar allra mest (melankoli, natur eller romantik).

Lägg mitt i cirkeln de fyra säsongskorten i ordning, med aktuell säsongsrunda att spela överst, blanda och dra ett av tre temakort och låt det gälla för hela årstiden. Det behöver väl knappast sägas att säsongskorten alla visar en symbol för motsvarande årstid och att temakorten antingen bär symbolen för melankoli, natur eller romantik?!

Blanda sedan alla diktkorten (tillsammans med några bonuskort som kan vara med och avgöra eventuella likalägen) och ge varje spelare fem kort att ha på handen. Märk också upp varsin egen prinsessa som ni gillar lite extra och ha henne som ett personligt start- och målkort i cirkeln.

Aktiv spelare skall sedan utföra två handlingar. Den första är att flytta sin pjäs. Det andra draget är att välja mellan att Studera eller Uppvakta.

Förflyttningen (som sedan gäller för dig resten av årstiden) går med- eller moturs, du väljer själv åt vilket håll i cirkeln du skall gå. Du kan gå ett, två eller tre steg (dvs. stanna hos prinsessan närmast, näst närmast eller tre steg bort) i den riktning du valt. Är du den förste spelaren som når din startruta igen spelar du färdigt ditt drag hos denna prinsessa men sedan så är också hela omgången (årstiden) slut för alla.

Först hem får en fördel i kommande omgång, men det innebär samtidigt att man rusat på, tagit större kliv än andra under det där varvet i cirkeln och därmed hoppat över fler prinsessor...

Nåväl, förflyttningsdraget är över, dags att välja att Studera eller Uppvakta. Studierna innebär en djupdykning in i uppvaktandets konst. Man slänger mindre bra spelkort från handen och får helt enkelt dra nya (som förhoppningsvis passar bättre, men som inte alls måste göra det. Slump således!)

Uppvaktandet ja, spelets huvudsakliga handling. Du uppvaktar alltså prinsessan du kommit till med en dikt, en förkortad historia om bara 2 eller 3 rader (ett spelat kort för en början eller ett slut) alternativt en fullständig dikt med både början och tillhörande slut. (Kombinera dina dikter med olika start- och slutkort som du vill, för att få olika texter. Det kan förvisso vara skoj att läsa dessa, sätta ihop nonsenskombinationer, men det viktiga är faktiskt kortens symboler, mer om dem strax).

Finns där hos prinsessan redan en dikt som någon annan spelare levererat måste du förstås komma upp med en bättre. Och med bättre menas att dikten uppskattas mer, dvs. har ett högre värde. Värdet kommer förstås från de tillhörande symbolerna. Du vill med ditt enda kort (eller båda) såklart spela ut diktkort som bär symboler som förstås passar så bra som möjligt i den aktuella situationen.

Med det sagt; Prinsessans favoritårstid och favorittema och gärna även de i mitten uppvända korten för just aktuell säsong och slumpat tema. I den bästa av värdar har prinsessan exakt samma symboler som korten mitt på bordet, mer troligt är förstås att somliga symboler är olika så att du rentav får 2 årstider, 2 teman...

Varje symbol på ditt kort ger 1p per matchande symbol som hittas på de andra tre korten (prinsessans, temats, årstidens).

Nåväl, tillbaka till dikterna. Finns där ett enda motståndarkort (enbart en början eller ett slut) kliver du in och levererar den kompletterande delen. Här måste såklart det nya fullständiga bidraget vara värt mer än det gamla halva, men det skall man väl kunna lyckas med utan större problem!

Ligger där ett komplett motståndarbidrag (2-kort, början och slut) spelar du ett enda kort, en del som trumfar över den tidigare halvan i värde, kastar sedan både ditt och konkurrentens äldre, underliggande del, och tar upp motståndarens enda kvarvarande halva som ett nytt kort till din hand.

Finns där inget kort alls hos prinsessan väljer du själv om du vill spela ut ett eller två kort. Har du själv spelat ett enda kort tidigare (ja, kort ligger kvar över säsongerna) få du förbättra din dikt, dvs. lägga till den kompletterande delen.

Det har inte sagts tidigare men i samband med att man uppvaktar sina prinsessor så spelar man ut egna brickor på spelkorten för att visa vem som varit där och läst poesi, levererat en dikt. När någon annan kommer dit också, utmanar och gör det bättre plockas gamla brickor bort och nya egna läggs ut.

Med andra ord vill man få ut många brickor på prinsessorna!

Det finns poäng att hämta varje säsong om man lyckas 1. få till den absolut bästa dikten av alla, om man 2. lyckas vinna en konkurrents favoritprinsessa (dennes startplats) och/eller 3. bara har flest brickor kvar totalt sett på brädet när somliga plockats bort efter utdelning för kriterierna 1 och 2.

När sedan spelet är slut (oftast efter 4 omgångar) får man även poäng för varje bricka som plockats bort (i samband med punkt 1 och 2 ovan) och varje säsongskort man har (som man fått om man vunnit punkt 3 ovan).

Alternativt går det att bums vinna spelet innan fyra säsonger spelets till sitt slut om man fått helt slut på sina egna små brickor (15 stycken).

Genji kan ju vara skoj för en stund men det blir ett fasligt kollande på kortens symboler och jämförande med prinsesskort, säsongskort, temakort, för att veta vart man helst skall gå, var ens kort ger det högsta värdet osv. Här kan det bli seg väntan om någon långsamtänkare skall granska alla sina fem kort och alla möjliga kombinationer in i minsta detalj.

Temat är skoj, som sagt, komponentkvaliteten sådär och hela spelupplevelsen okej. Men visst blir allt snabbt ganska repetitivt och det är som sagt mycket slump som avgör vilka möjligheter som hela tiden står till buds. Tycker man speltiden drar iväg kan man ju alltid skippa en säsong eller två...

Medelbetyg men det går nog åt det svagare hållet. Lite kamp vill man ju ha så 3-4 spelare är kanske okej, med än fler blir det väl mycket väntan.