Genesis (Face2Face Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30+ minuter
Innehåll: Spelbräde, regler, 4 poängmarkörer, 4 uppsättningar 13 gröna, 13 gula, 13 blå och 13 bruna brickor, 2 tärningar
Konstruktör: Renier Knizia

Det här blev överraskande underhållande trots ett löjligt enkelt upplägg. Tänk så mycket strategi, variation, tur och skadeglädje det kan erbjudas med en spelplan, ett par tärningar och en samling fyrkantiga pappbrickor.

Ja, upplägget är verkligen busenkelt för alla att förstå. Kasta de två tärningarna och spela ut en av dina brickor för respektive tärnings utfall. Kommer gul sida upp på en tärning, spela ut en gul bricka. Kommer blå, grön eller brun sida upp istället, ta en bricka i motsvarande färg. Grönt avser skogsområden, blått våtmarker, gult öken och brunaktig färg bergsområden.

Skulle du vara missnöjd med båda tärningsresultaten kan du välja att spela ut endast en bricka istället men får då i gengäld välja valfri färg. Detsamma, dvs. välja valfri bricka, kan du också göra om alla dina brickor i en viss färg tagit slut och den färgen kommer upp på nytt efter ett tärningskast. Så långt som möjligt är du dock tvungen att följa färg.

Alla spelare har tillgång till en uppsättning egna gula, gröna, blå och bruna brickor. Det är således inte via olika färger spelarna skiljer sina utlagda brickor åt. Nej, identifieringen av ägarskap sker med hjälp av små symboler på varje bricka. Deltagarna kan välja bland följande symboler; människa, sabeltandad tiger, dinosaurie eller ödla, en typ av varelse för respektive spelare.

Brickorna får du placera helt fritt på valfri ledig plats på spelplanen. Ja, om man undantar den handfull fält som redan från början är tabu att besöka. Endast en spelbricka får naturligtvis ligga på respektive fält och det är först till kvarn som gäller. Utlagd bricka ligger sedan kvar på sin plats hela spelet igenom.

Brädet omfattar en rektangulär yta om 14 x 10 fält för 3-4 spelare. När endast två personer tävlar krymper ytan till 11 x 10 rutor. Några slumpvisa fält här och där är alltså blockerade för att skapa lite oregelbundenhet i spelområdet, i övrigt får en spelarbricka läggas på lediga platser efter behag.

Det man strävar efter att göra är att få sina egna brickor i en viss färg att sitta ihop i dominerande kluster. Allt eftersom spelet fortgår fylls naturligtvis spelbrädet med brickor i de fyra färgerna. Det bildas säkerligen flera olika stora områden med gula, gröna, blå och bruna brickor. Inom varje enhetligt färgat område gäller det således att äga flest brickor, då får man helt enkelt mest poäng. Brickor inom en viss färg med samma symbol anses sitta ihop om de nuddar varandra längs sidorna, att bara nudda varandra via hörnen räknas inte.

För att en viss yta i en färg skall ge poäng måste den omfatta minst 3 brickor, oavsett ägarskap. Spelaren med flest brickor får 4 poäng, en andra plats kan ge 2 poäng. Har en spelare både den största och den näst största hjorden eller den enda hjorden i ett område får man 6 poäng. Vid lika-situationer delas poängen.

Spelplanens enskilt största enhetliga område i en viss färg har sitt poängvärde tredubblat, övriga tre terrängtyper får sina största ytor dubblerade, i övrigt alltså 4 eller 2 poäng per område, till ettan och tvåan alltså. Att vara ensam trea eller fyra i olika områden kommer således inte att ge dig några poäng alls, så på somliga platser är du såklart tvungen att satsa lite extra!

Poängutdelningen tar sin början när spelet är slut och det inträffar i samma stund som spelplanen saknar tre lediga sammanhängande fält. Spelaren som med sina utlagda brickor samlat ihop mest poäng vinner såklart ett parti Genesis!

Betyget blir en stark trea för enkelheten i spelupplägget, tydliga regler och en erbjuden lagom dos underhållning, tur och taktik med enkla medel. Genesis är ett rätt bra spel, lätt att lära, kul att spela.