Garibaldi (Nexus Editrice)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: Spelbräde, spelskärm, ett block för att notera Garibaldis förflyttning, 5 patruller, 6 ledtrådar, Garibaldimask (avslöjar 4 platser), omgångspjäs, 5 startkort för Garibaldi, 5 patrullkort, 55 Förflyttning/Händelsekort, Händelsebräde, regler.
Konstruktör: Gabriele Mari

Garibaldi är en jagad man. Nu flyr han för livet i Italien, förföljd av flera österrikiska patruller. Kan Garibaldi hålla sig undan och fly inom 30 drag eller kommer österrikarna att hitta honom?

Det här är en jakt längs den avlånga spelplanens många linjer mellan olika knutpunkter. En spelare är Garibaldi, en eller flera andra spelare sköter några österrikiska sökpatruller. Spelaren på rymmen flyttar längs olika linjer (gröna stigar, grå vägar och blått vatten), soldaterna gör detsamma, förhoppningsvis i Garibaldis fotspår. Om de nu inte är helt på villovägar eller rentav redan har listat ut vart Garibaldi är på väg och har lagt sig i bakhåll.

Kommer Garibaldi att hinna ta sig till något av de 8 ställena i andra änden av spelbrädet där han flyr för gott och vinner spelet, eller kommer den eller de spelare som sköter jaktuppbådet att segra?

Först ut att agera är förstås den desperata mannen på flykt, Garibaldi. Han justerar spelomgångspjäsen, spelar sedan möjligen ett rött förflyttingskort, möjligen också, eller kanske istället ett händelsekort. Allra sist i sin tur får spelaren om så önskas göra sig av med ett eller flera kort på handen, innan denne åter drar nya och har 4 kort på handen igen.

Varje spelare som sköter österrikiska patruller gör nästintill detsamma, men rör inte omgångspjäsen, spelar alltid vita kort istället för röda och får ha hela 5 kort på handen.

Varje spelkort är tudelat, har en vit och en röd halva. Eftersom korten ligger blandade i en gemensam lek kan respektive spelare endast använda ena halvan, den röda alltså för Garibaldi, den vita för en grupp österrikare.

Kortens halvor är alltid av typen Förflyttning eller Händelse. Förflyttning möjliggör såklart att en pjäs rör sig ett eller flera steg längs en sträcka någonstans på brädet, från en numrerad punkt till en annan. De anger också om stegen måste tas längs grön, grå eller blå linje och naturligtvis reser man fortare till häst än till fots. Ja, på hästryggen med en riktig väg under hovarna hinner Garibaldi besöka dubbla ställen i en spelrunda...

Händelse är något slags slumpartad extra knorr på jakten; någon kan få gå extrasteg, dra extra kort, förlora kort, hoppa till en given plats osv.

När spelarna spelat sina respektive kort (eller kanske valt att stå still) måste Garibaldi se sig om efter soldater. Håll en viss spelattiralj över det protokoll Garibaldi alltid för (han skriver löpande ned numren på de platser han besöker i varje omgång) och se den nuvarande platsen samt de tre senaste han besökt.

Finns det på spelplanen en österrikisk pjäs på någon av de tre platser som Garibaldi nyss vistats på läggs en bricka på motsvarande platsnummer, som en ledtråd till österrikarna. Skulle patrullen finnas på exakt samma fält som där Garibaldi faktiskt står just nu är han infångad och spelet är slut.

Ja, i varje spelomgång efter att alla spelarna gjort sitt kollas situationen av. Kanske, kanske inte finns där en ledtråd till de österrikiska spelarna. Har de inte fått något tips alls efter de åtta först spelade omgångarna får de en automatiskt, men det kan vara så dags då, kanske är de redan långt borta på fel plats, hopplöst efter Garibaldi. Eller så har de kamrater riktigt nära och kan snart snärja rymlingen... kanske.

Garibaldi kommer med enkla regler och fungerar kanske som bäst på två spelare, en är Garibaldi och en annan sköter och koordinerar alla de österrikiska patrullerna. Jag är egentligen inte överdrivet förtjust i dylika slumpspel med hemlig förflyttning (och ibland kan kanske korten inte alls passa för de vägar som ligger framför en) men detta är ändå snäppet bättre än originalet Scotland Yard, snyggare och med tudelade kort för i alla fall ett uns mer variation och spänning.