The Gardens of the Alhambra (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45-60 min
Innehåll: Spelplan, 36 åttakantiga trädgårdsbrickor, 4 poängmarkörer, 49 byggnadsbrickor (5 olika typer), regler
Konstruktör: Dirk Henn

Efter att ha njutit storligen av flera spelade partier av Dirk Henn's spel Alhambra lockades jag av titeln på denna box. Fanns det ett till suveränt spel att njuta av långa spelkvällar? Nja, här kan en liten varning vara på sin plats. Detta är inte ett dåligt spel, men inte i närheten av grundspelet Alhambras omväxlande spelupplägg. Där köpte du brickor, byggde och byggde om ditt slott, samlade pengar, gjorde det ena ibland, det andra ibland. Här handlar det om ett vanligt brickläggningsspel även om det förstås krävs en smula funderande kring var brickan bäst placeras. Men mer än så är det inte och visst hade jag hoppats på något mer.

Reglerna är till synes enkla, men blir på ett sätt djävulskt kluriga när det kommer till poängutdelningen. Dra en trädgårdsbricka, placera ut den där du får och tror du får mest poäng och sen är det nästa spelares tur att göra detsamma. Efter 36 utlagda brickor är det slut. Flest poäng vinner. Vari ligger utmaningen då? Jo, spelplanen består av ett rutnät. Ni blandar och placerar ut de 49 byggnadsbrickorna i formeringen 7 rader med 7 brickor i varje. Varje byggnadsbricka har ett nummer, 1-5. Siffran visar hur värdefullt det är att anlägga en trädgård vid respektive byggnad. Ju högre siffra desto mer poäng förstås, så självklart vill du spela ut dina trädgårdsbrickor kring de mest poänggivande byggnaderna. Det är det inte så säkert att du får eller kan, men det är vad det hela går ut på.

Dra i tur och ordning varsin 8-kantig trädgårdsbricka och lägg den där den gynnar dig bäst. Alla brickorna visar fyra sorters träd; gröna, orangea, blå och gula, en sort vid varje långsida, och det finns 1-6 träd av varje sort på dem. Du vill få ut så många träd i din färg runt byggnaderna som möjligt och lägger säkert gärna sidan med dina träd mot en 5-poängsbyggnad, men eftersom brickorna har träd runt om på alla sidorna så gäller det att vara vaksam på vilka träd (vilken färg) som du därmed också placerar mot de närliggande byggnaderna. Inom rutnätet med 7 x 7 byggnadsbrickor kommer ni att placera 6 x 6 trädgårdsbrickor. Så du måste vrida och vända på dina brickor för att samla egna poäng och samtidigt förhindra att du hjälper motståndarna för mycket. Runt en poänggivande byggnad läggs 1, 2 eller 4 trädgårdsbrickor. Alla poängen för en byggnad ges till den spelare som ensam har flest träd i sin färg runt huset, vilket faktiskt innebär att om 3 spelare har planterat 4 träd vardera och en spelare inte ens lagt en bricka där, så är det den sistnämnde som tar poängen.

Lika antal träd mellan olika spelare tar alltså ut varandra! Så ibland kan det vara smart att faktiskt vrida brickan så att du ”hjälper” en motspelare att få några extra träd! Samtidigt kan du inte helt avstå från att plantera träd heller. Poängen för byggnaden multipliceras med antalet olika trädtyper som finns i trädgården, innan de tillfaller en ensam spelare (han som hade flest träd, eller var ensam högst med sitt antal), så du vill ju samtidigt att motståndarna planterar träd där du också gör det för att få poäng x 2, x 3 eller maximalt x 4. Jösses, nu tror jag att jag skrivit mer än vad det är text i hela regelhäftet. Enkelt, men ändå klurigt. Det sämsta med spelet är faktiskt att brickorna flyttas åt olika håll hela tiden när man försöker peta ned trädgårdsbrickorna mellan de först utlagda byggnadsbrickorna. Det skulle ha funnits kanter eller försänkningar på spelplanen så att brickorna legat still!