Fürstenfeld (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: 140 byggnadskort (5 x 28), 5 summeringskort, 7 efterfrågekort, 6 palatspriskort, 5 palatsprismarkörer, spelbräde, 75 resurser, 5 personliga landbräden, 60 mynt, 5 spelordningsmarkörer, regler.
Konstruktör: Friedeman Friese

Spelarna är prinsar med egna landområden och försöker att genom aktivt engagemang i bryggeribranschen tjäna pengar nog för att bygga sig varsitt palats. Den som först bygger sitt palats avslutar spelet bums och vinner!

Från sina marker får prinsarna fram korn, humle och källvatten, resurser som man sedan säljer till lokala bryggerier. Tillgång och efterfrågan styr priset. Varje bryggeri efterfrågar i olika grad dessa varor och när de fått sina behov tillgodosedda kan såklart priset dumpas, återstående resurser tappar i värde.

Så det gäller kanske att komma först till ett visst bryggeri för att kunna sälja sina varor till bästa pris! Å andra sidan styrs spelordningen av inkomsten, så den som tjänar minst i varje runda inleder nästa. Här gäller det således att balansera suget efter maximal inkomst mot behovet av att kanske få spela först, sälja först, i nästa omgång när man möjligtvis har mer att sälja?

Eftersom området du kontrollerar är begränsat, du har sex fält att ta hand om, gäller det på samma sätt att planera smart för sitt palatsbygge. Spelarens personliga bräde rymmer alltså sex fält, sex platser för olika byggnader och/eller palatset. Palatset kommer färdigbyggt att kräva samtliga sex fält, men det är samtidigt via de här fälten som du producerar ditt korn, humle och källvatten, så skall palatset breda ut sig måste du skära ned på något annat.

Du måste också kanske utnyttja platserna till andra byggnationer, t.ex. bygga banker, stadshus, marknader, lärosäten, laboratorier eller förråd. Eller rentav expandera din produktion av någon resurs...?

Ja, på ditt lilla bräde bygger du upp spelets motor, införskaffar och placerar olika spelbrickor som alltså ger dig nya förmåner; mer pengar, fler varor, får sälja mer, dra fler brickor, ha fler brickor på handen, justerar spelordning osv. Tre fält av dina sex är fria, de tre övriga producerar således vatten, korn och humle redan från start, så efter bara tre spelade brickor tvingas man fatta svåra beslut. Vad skall dina ev. nya brickor (eller palatsbygget!) täcka för något nu? Din varuproduktion eller något annat du just byggt. Övertäckta brickor förlorar såklart omedelbart sin funktion och utgår ur spelet, palatsbrickor (väl byggda) ligger på sin plats spelet igenom.

En del i utmaningen med Fürstenfeld är såklart att hitta den mest lämpliga tidpunkten för sitt palatsbygge. Hur många (och vilka?) brickor kan man lägga tid och pengar på att spela ut innan det är dags att börja resa sitt palats!? Ju längre man väntar desto mer stiger kostnaden!

Ja, där har du fått Fürstenfeld i ett nötskal. Dra kort för olika byggnader. Varje spelare har identiska uppsättningar kort, men med blandade högar får var och en tillgång till olika saker hela tiden. Det innebär såklart en hel del slump i upplägget men skänker samtidigt variation till spelet. Man måste testa olika strategier, bekanta sig med olika byggnaders möjligheter...

Härnäst skördar man sina resurser (samlar in vad man producerat i form av vatten, korn och humle) och säljer sedan i tur och ordning av detta till ett av spelets bryggerier. Lika många bryggerier som antalet spelare som deltar är hela tiden öppna och tillgängliga. Deras inbördes efterfrågan på olika saker varierar dock, slumpas ut via olika efterfrågekort vid spelets start. Sedan justeras varupriserna upp och ned löpande beroende på vad och hur mycket som spelarna säljer.

Spelomgångens fjärde moment blir att, även det i turordning, bygga något på sin mark, 1-2 kort från sin hand av de byggnader man har tillgängliga och förstås betala tillhörande kostnad i pengar.

Efter det skall alla utom en byggnad (1 kort) kasseras, gå till en egen kasthög, innan nya priser sätts på varumarknaden för kommande runda som därefter startar och spelas enligt ovanstående.

Kanske har du många bra byggnader du skulle vilja bygga, men som du ändå tvingas kassera i slutet av omgången. Då kan det vara bra att veta att somligt du slänger i början kan komma tillbaka på nytt om du bara har god omsättning på dina byggnadskort. Ja, under spelets gång hinner du kanske jobba dig igenom samtliga dina kort och då är det bra att veta i vilken ordning du kasserat dem för att sedan få dem tillbaka till handen i lämplig ordning. Men på gott och ont blandas aldrig korten efter startuppställningen så med dessa i en olycklig ordning kommer du kanske aldrig att kunna få tillbaka de där viktiga korten (palatsen?) innan en motståndare rusat mot segern?

Fürstenfeld bjuder på både slump och planering i en rätt trevlig mix. Komponenterna är riktigt bra och det begränsade utrymmet för byggnadskort tvingar en till ständigt tuffa val. Ja, kampen om byggutrymmet lyfter jag fram som spelets starkaste del. Det är väl mest resurshandeln som kanske är ett mindre intressant inslag i detta ekonomiska spel. Det känns lite som att de flesta spelare oftast kan sälja merparten av sina varor till ett hyggligt pris oavsett spelordning och att alla oftast får ungefär lika mycket pengar mest hela tiden. Kampen om turordning känns mindre viktig och då kommer det mesta att handla om ett renodlat race om att bygga sitt palats så fort som möjligt. Och det beror i sin tur på tur med kortdragningen...

Så både ris och ros till Fürstenfeld. Ett utan tvekan bra spel, men kanske inte utmärkt. Det är inte så mycket att fundera på, inte så många kort på handen att välja bland...

Här finns dock avancerade regler som lyfter spelet ett snäpp, till en nivå där det egentligen alltid är tänkt att spelas när alla väl behärskar grundreglerna. Expertnivån tvingar spelarna att utnyttja sina sex byggfält i en viss ordning, lägga somliga palatsbrickor på specifika platser. Vilket såklart tvingar en att kassera den tidigare byggnaden eller funktionen vilken det nu var...

Avancerat Fürstenfeldspel gör hela spelet något klurigare men som helhet lyfter det betygsmässigt inte över en lagom stark trea, inte i mina ögon. Ett plus ändå för tydliga regler och ganska rask speltid.