Frog Rush (Lego)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 7+ år
Speltid: 10-20 minuter
Innehåll: Legotärning, bygginstruktioner, regler samt 106 Legobitar


Äntligen ett Legospel som verkligen fungerar väl och det med tydliga regler, framförallt med två eller fyra deltagare. Kanske att det hela blir något obalanserat på tre i och med att spelets grodor skall förflyttas från en spelplanssida till den motsatta och att det med tre spelare inte direkt finns någon mittemot som påverkar spelet, på gott och ont. (Men det går kanske att bygga om spelplanen på något fiffigt vis?)

Nåväl, varje spelare förfogar över 5 grodor som finns på andra sidan om en mindre sjö. Din uppgift är att hjälpa dem alla över sjön så att de kommer till din sida, ja du står alltså på den motsatta stranden. När grodorna väl passerat sjön och de nått sina hemtrakter så att säga, kan de hoppa ”hem” till (och välja att stanna på) stranden, stenen eller bänken. Hemmabasen består därmed av tre olika nivåer. Stranden är såklart närmast vattnet (sjön), sedan kommer stenen och längst bort bänken.

Ju längre bort från sjön du kan föra dina grodor desto mer poäng kan utdelas. Det finns tre platser för grodorna på respektive nivå och det blir ett poäng per groda på stranden, 2p för varje groda på stenen och 3p för de grodor som nått längst upp på bänken.

Ett parti Frog Rush avslutas så snart någon spelare fått alla sina grodor över sjön och hem till någon nivå i hemmabasen, alternativt när någon förlorat alla sina grodor. Det kan nämligen dyka upp en elak stork som dyker ned mot sjön och käkar upp en groda då och då.

Vinnaren blir såklart den som när spelet är slut har samlat ihop flest poäng med sina grodor. Det är således inte kört att bli av med en groda eller två så länge du ser till att föra så många som möjligt av de du har kvar till de mest poänggivande nivåerna på din hemmaplan!

Deltagarna turas om att kasta tärningen. Legotärningen med sina sex sidor avbildar på tre av sidorna 1, 2 eller 3 prickar. Aktuellt utfall innebär såklart lika många steg åt något håll (framåt, bakåt, åt sidorna och diagonalt) för en groda. Denna förflyttning får bara gå över lediga fält, inga hopp tillåtna.

Två av tärningssidorna avbildar en hoppande groda och då förstår du vad som nu gäller. En groda får hoppa från sin plats över en annan groda till ett annat ledigt fält. Och sedan fortsätta på samma sätt i samma drag så länge man vill och det går att röra sig på tillåtet sätt. Denna förflyttning kan således ta dig tvärs över hela spelplanen i ett enda drag förutsatt då att vartannat fält är ledigt för dina hopp.

Tärningens sista sida är orange och det är en signal om att storken kommer att dyka upp och norpa åt sig valfri groda som rör sig över sjön. Skulle du ha otur och motspelarens grodor just nu bara finns på båda sidor om sjön (dvs. i start- respektive målfälten) kan du tvingas att ta en egen groda från sjön ur spel. En gång väl i spel stannar storken på spelplanen och blockerar sedan en ruta (ett fält av sjön) till dess att tärningen på nytt visar orange sida och storken skall flyttas. Det är inte möjligt för grodorna att hoppa över storken.

Fiffigt, enkelt men klurigt. Efter ca tiotalet spelade olika Legospel är detta det som funkat bäst.