Friday (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 1 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 25 minuter
Innehåll: 72 spelkort, 3 spelbräden, 22 livspoäng av trä, regler
Konstruktör: Friedemann Friese

Har du vad som krävs för att överleva ett tag på en öde ö och sedan lyckas ta dig därifrån? Öde och öde förresten, ön är inte öde, du stöter säkerligen på vilda djur, kannibaler och sjörövare innan allt är över på ett eller annat sätt.

Infödingen Fredag finns också på ön du flyter iland på, han vill dock helst att du lämnar honom ifred och ger dig av så snart du kan. Vilken tur att du också vill bort därifrån!

Friday är ett kortspel du spelar ensam, ett slags solospel, ett kortleksbyggarspel där du samlar på dig allt fler kort för att vara så bra rustad som möjligt mot diverse faror. Det är du mot spelet och du kan välja svårighetsgrad, du kan sträva efter att förbättra ditt resultat över flera spelpartier och det kan bli olika utmaningar var gång. På så sätt finns viss variation även om mängden kort ändå är rätt begränsad.

Du måste spela dig igenom huvudkortleken tre gånger (grön, gul och röd fas) innan du är redo för slutstriden mot sjörövarna. Här finns tio olika sjörövarkort och du väljer (eller drar) två av dem att spela med och mot, resten får dyka upp i kommande partier.

Basen i allt är de olika stridskorten. En handfull av dem utgör dina startkort och anger alla ett samlat värde för din för stunden rådande styrka (-1, 0, 1, 2). De flesta av stridskorten är dock delade med olika text och bild på respektive halva. En halva Risk och en halva Kunskap. Du försöker bekämpa risk/fiendedelen med dina startkort. Om du besegrar fienden vinner du kortet och kan senare använda dess andra halva som ett nytt ”styrkekort” mot kommande utmaningar. Du har därmed blivit lite starkare, lite smartare inför framtida utmaningar.

Olika utmaningar är såklart olika tuffa. Det finns alltid en gräns för hur många styrkekort du får spela för att lösa problemet. Har du tillgång till bra kort så att du segrar och vinner kortet är allt frid och fröjd, det förstärker ju din hand och driver spelet framåt i och med att högen med utmaningar tunnas ut. Verkar utmaningen vara ett oöverstigligt hinder eller om fel kort dyker upp kan du välja att ge upp bums eller spendera dina livspoäng för att fortsätta dra nya kort och hoppas på bättre tur…

Du börjar spelet med 20 livspoäng, förluster i strider stjäl snabbt dessa poäng. Vissa kort kan ge dig enstaka poäng tillbaka men når de noll är du död och har genast förlorat spelet.

Ja, för ett offrat livspoäng kan du få dra ett extra kort, för två livspoäng två kort osv. Förhoppningsvis får du upp det där kortet som ger dig segern.

Var dock försiktig med att bara dra nya kort hela tiden för att vinna varje strid. Ibland är det kanske bättre att snabbt vika ned sig och ta förlusten i form av förlorade livspoäng. Du förlorar livspoäng i relation till hur nära du var att klara av din utmaning. Hade du kort som nästan räckte till kan det kosta enstaka livspoäng, är det en tuff utmaning och du inte är i närheten av att segra kostar det mer… För offrade livspoäng får du dock rätten att avlägsna mindre bra styrkekort ur spelet. Du tunnar förstås ut din hög med styrkekort men om korten ändå är för svaga för att göra nytta kan de bäst få kastas bort!

Fast ju fortare du omsätter dina styrkekort desto snabbare måste du addera skadliga ålderskort i din korthög. Det gör dig sårbar i kommande kamper. Se det som att din tid på ön sakta suger musten ur dig, du åldras och blir svagare…

Nä, spela smart. Vik ned dig direkt i somliga strider för att spara dina kort till viktigare strider framöver, satsa allt i andra bataljer. Kom ihåg att en vunnen strid alltid ger dig motsvarande risk/kunskaps-kort tillbaka att använda som ett extra styrkekort framöver. Även ditt använda bas/stridskort kommer tillbaka när du behöver fylla på och blanda om…

Flera av stridskorten erbjuder också en möjlighet till kluriga extradrag. Genom att noga studera texten på korten kan nya vägar öppnas. Du kan få: extraliv tillbaka, dra extra kort, dubblera ditt stridsvärde, kopiera förmågan från ett visst kort att använda igen, titta på och sortera korten i draghögen, byta ut kort, kassera kort osv.

Vilket extradrag vill du ha vid en viss tidpunkt? Vilket kort blir extra viktigt att vinna till sin hand?

Med maximal otur drar du dina svagaste kort gång på gång samtidigt som du får upp de starkaste fienderna och inte har vett att snabbt ge upp utan drar nya kort och tömmer din hög. Då blir spelet inte lätt. Med tur i oturen slösar du dina starkaste kort mot svaga utmaningar och vinner förvisso för stunden men offrar resurser som bättre nyttjats mot starkare kommande hinder. Bäst är vinster med minsta möjliga marginal, när dina kort är just precis så starka som behövs för att kunna spela vidare.

Det kommer såklart att krävas en väldig massa spelade partier innan man hittat rätt strategi för det här spelet. Rätt snart är man dock bekant med de olika högarna med kort och flödet av vunna och förlorade kort fram och tillbaka. Att bara läsa av styrkenivån är enkelt, det är nyttjandet av extradragen utöver de vanliga som är den stora utmaningen och vägen till framgång.

Friday är initialt lite klurigt att få grepp om, jag får sitta med korthögarna och regelboken och ta det hela steg för steg, sen flyter det bättre. Friday är okej för en kort stund, men spelet fångar mig tyvärr inte så pass att jag kommer att spela ofta nog för att kunna utarbeta en bra strategi, få grepp om taktiken. Ett festligt spelupplägg, visst, men inte så värst underhållande. Betygstrean går åt det svagare hållet men spelmaterialet och designen håller god kvalitet.