Formula Dé (Eurogames/Jeux Descartes)


Fakta:
Antal spelare: 2-10 spelare
Ålder: 12+ år
Difficulty: 2/10
Innehåll: Dubbelsidig spelplan (racingbanor i Monaco och Zandvoort, Holland), 7 olika tärningar, 2 regelhäften, grundregler + avancerade, 10 plastbilar, 10 växelspakar i trä, 10 instrumentpaneler, block med race-protokoll och en penna
Konstruktörer: Eric Randall & Laurent Lavaur

Spelplanen är stor och racerbilarna så små, så små. Det är bra många steg framåt man skall flytta sitt fordon runt spelplanen, ett eller flera varv. Så vad då, tänker du, det är väl bara att slå en massa sexor med tärningen, högst får flytta längst och kommer först över mållinjen. Nja, inte riktigt. Här krävs det mer än så även om tärningskastandet förstås spelar en stor roll.

För att göra det hela lite mer avancerat finns här en uppsjö av tärningar med allt ifrån 4 till 30 sidor. Det finns en tärning för varje växel och bilarna är 6-växlade. På ettans växel kan du komma 1-2 rutor framåt, på 2:an 2-4 steg, 3:an 4-8, 4:an 7-12, 5:an 11-20. Sexans växel ger dig 21-30 stegs förflyttning. Så vilken växel du vill köra på och hur många steg framåt du siktar på bestämmer du själv. Du får växla upp en växel i taget per omgång, kasta en tärning och flytta din bil. Kommer det en snäv kurva på banan måste du såklart växla ned och ta det lite lugnare. Du får om det kniper växla ned upp till 4 steg direkt, men för varje nedväxling med mer än en växel/omgång slits din bil.

Och din racerbil tål förstås inte vad som helst. Alla deltagarna har ett litet protokoll framför sig där bilens tålighet står noterad. Alla bilarna har samma egenskaper och värden inför varje lopp, men beroende på din körning, dina beslut och tärningskast, kan bilens däck, bromsar, bränsle, chassi och motor ta mer eller mindre skada. Med en penna justerar man protokollet under spelets gång. Har du kört för dåligt, fattat dumma beslut eller bara haft för mycket otur med tärningarna kanske dina däck är så utslitna, chassiet så skadat eller motorn så förstörd att du måste utgå ur tävlingen.

På raksträckorna är det således bara att växla upp och hoppas på rejäl förflyttning, men i kurvorna krävs alltid ett eller två ”stopp”, dvs. att din förflyttning i draget är slut någonstans i svängen och således bör du där planera för körning på lägre växel.

Här finns regler för hur en flygande start eller en långsam avfärd från startlinjen inträffar, regler för hur man riskerar att krocka när man kommer ifatt någon eller blir upphunnen bakifrån och hur det kan skada bilen/bilarna, hur det kostar broms- och däckpoäng om man tvärnitar eller blir instängd osv. Vill man köra tävlingslopp om mer än ett varv blir bilarna något mer tåliga men då nyttjas reglerna för depåstopp. Vidare finns expertregler som tar upp körning med olika typer av däck, hur olika väderförhållanden spelar in, hur du kan få extra förflyttning och draghjälp av att ligga precis bakom en annan förare i hög fart och en del annat. Man tar upp hur du kan designa din egen tävlingsbil och välja att fördela poäng på däck, chassi, bromsar osv……

Som sagt, visst är det mycket tärningskastande i Formula Dé, men det är ändå till största delen din egen planering och ditt ev. risktagande som avgör om du kommer i mål eller måste bryta ett lopp. Formula Dé är ett helt okej tärningsspel om racerbilar.