For Get It (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: För 2-6
Ålder: Från 8 år
Speltid: ca 20 minuter
Innehåll: En tärningsbägare, 9 FOR GET IT-tärningar, 1 poängblock, penna samt regler

Man skulle kunna tänka sig ett medelbetyg på detta, för ett parti eller två. Ja, kanske rentav för tre, fyra eller fem omgångar på raken, men i långa loppet håller det inte. Upplägget, om än hyggligt spännande, är enklaste tänkbara och det handlar egentligen inte om mer än att ha tur med tärningarna. For Get It fungerar som utfyllnadsspel om du vill slå ihjäl en kvart eller så tillsammans med familjen/barnen på semestern, men en vanlig kortlek kan säkert skänka en större utmaning med mer spänning och variation. Hyggligt annorlunda som tärningsspel kan man ju ändå säga att detta är. Ask och regler säger att detta är för upp till och med 6 spelare men poängblocket har kolumner för 8 deltagare och eftersom man bara turas om att kasta tärningar kan egentligen hur många som helst delta.

Spelet går ut på att en spelare placerar de nio speltärningarna i bägaren, skakar denna och välter ut tärningarna på bordet. Och så blir det till att hoppas på turen…… Tärningarna är helt vanliga så till vida att de har sex sidor vardera. På fem utav dem finns helt vanliga prickar, 1-5 stycken. Den sjätte sidan på varje tärning bär ett ord. På tre av tärningarna är ordet FOR, på tre andra tärningar är ordet GET och de sista tre tärningarna har ordet IT. När du kastat tärningarna ser du alltså en varierande mängd prickar och eventuellt också ett eller flera ord. Kommer alla tre orden FOR GET IT upp på tärningarna är ditt drag genast över.

Om inte plockar du undan alla tärningar av en viss valör (förslagsvis alla femmor då dessa såklart ger flest poäng!) SAMT alla tärningar som visar ord. Beroende på vilken siffra du nu väljer att samla på har du skrapat ihop en liten summa poäng. Nu kan du vara nöjd med poängen du fått, notera dessa i protokollet och låta turen gå vidare till nästa spelare eller satsa allt genom att kasta resterande tärningar igen.

Så fort FOR GET IT kommer upp förlorar du omgångens alla insamlade poäng och ditt drag är över. Detta gäller även om du efter ett tidigare kast sparat till exempel alla femmor och lyft undan en tärning med ordet GET, och du i ditt nya kast får olika valörer samt orden FOR och IT. Ja, då har du ju orden FOR GET IT och det är bara att glömma poängen. Japp, nu har du förstått; det gäller bara att samla tärningar av en viss valör och undvika att få upp tärningssidorna med orden.

Hur länge vågar du kasta tärningarna? Det finns ju tre tärningar vardera med de förbjudna orden. Kan du i ditt drag samla fyra tärningar av samma valör fördubblas poängen. Fem lika tärningar ger x3 poäng och fler lika tärningar 4x poängsumman. Så det säger sig självt att det är ganska dumt att samla på något annat än fyror och femmor när man kastar tärningarna. Det blir helt enkelt för få poäng även om de skulle mångdubblas. Och så fyller man 12 omgångar på protokollblocket och korar vinnaren med mest poäng, eller spelar först till en viss totalsumma, under en viss tid eller tills man inte orkar längre……Enkelt och roligt korta stunder då och då.