Forbidden Island (Gamewright)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 min
Innehåll: 58 spelkort, 24 ö-brickor, 6 spelpjäser, 4 skatter, 1 vattennivåmätare med indikator, regelhäfte
Konstruktör: Matt Leacock

Forbidden Island är Matt Leacock’s uppföljare till dundersuccén Pandemic. Nu handlar det inte om att bekämpa virussmittspridning utan om att hitta skatter på en ö som sakta sjunker.

Temat må vara annorlunda men så pass mycket är sig likt att jag snarast vill likna detta vid ett Pandemic-light. Först och främst är detta också ett samarbetsspel, alla vinner eller förlorar tillsammans. Spelarna har olika roller vilket innebär unika specialförmågor när det kommer till att kunna förflytta sig på spelplanen eller utföra olika moment. Det är delvis häri utmaningen består, det gäller att kunna utnyttja allas färdigheter på allra bästa sätt.

Därtill dras kort ur två högar. Här finns det en med skattkort blandat med spelkort rörande Forbidden Islands riktiga problem; översvämningar. Det är när dessa vattenkort dyker upp lite då och då som spelet verkligen hettar till och utmaningen ökar. Skattkorten måste du samla fyra stycken av för varje sorts värdeföremål du vill åt, annars går det inte att norpa skatten.

En annan samling kort avbildar spelplanens olika platser och dessa ställen kommer i måttligt slumpartad ordning att dränkas under vatten under spelets gång. När ett visst kort dyker upp första gången vänds brickan ifråga, när kortet dyker upp igen är det dags att ta brickan ur spel.

Var gång översvämningskorten dras ur högen med skattkort är det dags att lägga tillbaka redan använda platskort blandade överst i hög två igen. På så sätt vet man ungefär vilka kort som snart kommer igen… Och så går det att delvis styra själva svårighetsgraden på spelet genom att starta på önskad nivå; novis, normal, elit eller legendar. Ja, mycket är rätt likt Pandemic, eller hur?

Den största skillnaden är väl främst själva spelplanen och det är en intressant och spännande skillnad. Här finns det ingen fast och färdig spelplan utan spelytan pusslas ihop inför varje parti. Den består av 24 blandade och slumpvis utlagda kvadratiska pappbrickor, först i formationen 4 x 4 stycken, därefter med resterande 8 brickor fördelade parvis mitt på varje sida om kvadraten. Ja, dessa 24 brickor utgör själva ön där spelarna sprids ut för att finna skatter. Det finns fasta startrutor för respektive deltagares pjäs, men då spelplanens brickor är blandade kan man komma att börja ett parti hur nära eller långt ifrån varandra som helst.

De fyra skatterna kan hittas på två olika rutor vardera och en bricka utgör platsen där spelarna, när skatterna väl är funna, sedan skall samlas och fara iväg med spelsegern via helikopter. Nu gäller det alltså att flytta runt sina pjäser på brickorna i raka steg (upp, ner, höger, vänster) och möta varandras pjäser ibland för att byta de skattkort som behövs för att få ihop identiska kort i serier om fyra stycken. Sedan skall kortsamlaren såklart ta sig till lämplig plats för att byta kort mot skatten……

När en spelare så utfört sina 3 drag (Du kan välja på att gå ett steg, ge bort ett kort, växla in 4 kort mot en skatt eller bekämpa översvämningen och du får välja samma sak tre gånger eller utföra en mix av ovanstående i önskad ordning) dras först två skattkort, därefter platskort i ett antal som motsvarar den just för tillfället rådande flodnivån enligt en speciell mätare.

Här på mätaren anges ett antal nivåsteg upp till en dödskalle varvid vilken hela ön anses vara dränkt och spelet förlorat. Börjar man spelet på nivån för noviser dröjer det såklart lite längre innan dödskallen nås (eller så sker det kanske inte alls!), annars minskar antalet steg upp ju svårare nivå man vill spela på. För varje översvämningskort som dras ur högen med skattkort stiger nivån ett steg vilket alltså innebär att man successivt drar allt fler platskort och dränker mer spelyta allt oftare!

Ja, här jäktar man runt och försöker att träffa varandra och byta skattkort och under ens fötter sveper flodvågorna in. Första gången en viss plats svämmar över vänder man alltså på motsvarande spelbricka, sker det igen på samma plats försvinner den bort ur spelet och det börjar bildas hålrum i spelytan. Det blir allt svårare att ta sig runt och vill det sig riktigt illa sjunker kanske en viss bricka för en specifik skatt eller rentav samlingsplatsen. Försvinner samlingsplatsen är spelet förstås helt kört, liksom om båda brickorna för en viss skatt skulle sjunka innan skatten hittats….

Vilken tur att ett möjligt motdrag i ens spelomgång är att bekämpa översvämningen. Det går helt enkelt till så att spelaren ifråga vänder den översvämmade brickan man står på eller en i rät vinkel närliggande sådan, så att brickan återigen återfår sitt originalutseende med illustrationen i klara färger (istället för att vara blekt blåvit). Ja, man kan väl helt enkelt säga att spelaren lägger lite tid på att placera ut sandsäckar för att hålla översvämningen borta…. Då går det också att hålla liv i spelet ett tag till. Ja, det handlar alltså också om att rusa runt och vända tillbaka spelbrickorna under spelets gång.

Här är det såklart frestande att helt strunta i översvämmade till synes ointressanta brickor som ligger i öns utkant men kom ihåg att när dessa plockas bort lägger man även tillbaka motsvarande spelkort i asken, vilket återigen innebär att korten för kvarvarande platser att dränka kommer tillbaka i spel igen än snabbare……

Olika spelarförmågor kan t.ex. vara att man får röra sig och vända brickor även diagonalt, dyka under vatten och förflytta sig i spelplanens hålrum, ge kort till vem som helst oavsett placering på spelplanen, motverka översvämning på två brickor/drag osv. Observera dock att det är en extra förmåga per deltagare och är ni inte 6 personer som spelar kommer somliga specialmöjligheter aldrig med i spelet. Hur skall det då gå?

Forbidden Island är ett bra spel, inget snack om det. Det sämsta man kan säga är väl att det är för likt föregångaren Pandemic. Nu är ju även Pandemic ett alldeles utmärkt spel, men har man redan spelat detta, är Forbidden Island kanske ändå inte så märkvärdigt speciellt. Forbidden Island är med sitt skattletningstema och en betydligt kortare speltid dessutom kanske mer attraktivt som ett barn-/familjespel. Detta är också ett i grunden betydligt lättare spel. Även om du startar spelet på enklaste nivån i bägge spelen råder det ingen tvekan om att kriget mot farliga virus i Pandemic erbjuder en betydligt tuffare utmaning för spelgruppen. Drar du ett platskort här svämmar en bricka över, drar du motsvarande kort i Pandemic riskerar du ofta en kedjereaktion med virusutbrott som påverkar många städer. Att besegra Pandemic på högsta nivån känns som en större seger än att vinna här, men Forbidden Island räcker ändå i sin behagligt smidiga förpackning, riktigt långt. Utgåvan från Gamewright kommer i en läcker liten plåtlåda, 22 x 16 cm.