Forbidden Desert (Gamewright)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45 min
Innehåll: 49 kort, 48 sandmarkörer, 24 dubbelsidiga spelbrickor, 6 spelpjäser, 6 clips, 4 maskindelar, flygplanskropp, sandstormmätare med stativ, regler
Konstruktör: Matt Leacock

Spelarna kraschlandar i öknen. Er helikopter går sönder, ni kan inte kommunicera med omvärlden. Solen vräker stekheta strålar emot er, ert förråd av vatten är synnerligen begränsat och ni har ingen kännedom om ställen att söka skydd på. Som om det inte vore illa nog befinner ni er i trakter som ofta frekventeras av sandstormar. Kort sagt; ni är illa ute!

Ert hopp om överlevnad är att snabbt undersöka om det finns någon sanning bakom den legend som berättar om en antik försvunnen flygmaskin i öknen. Kan ni finna de fyra delar som farkosten sägs bestå av, sätta ihop dessa och flyga iväg innan ni begravs i sand eller dör av törst?

Ja, det får man verkligen hoppas för allt annat än detta innebär ofelbart en förlust av spelet. Forbidden Desert är ett samarbetsspel som alla deltagare antingen vinner eller förlorar tillsammans. Spelets skapare Matt Leacock återanvänder stora bitar av spelet Forbidden Island men ändrar temat och lägger till somligt och får fram ett nytt lättsamt men utmanande sällskapsspel.

I likhet med Forbidden Island spelas spelet på ett drygt tjog unika spelbrickor som läggs ut i en symmetrisk form med baksidorna uppåt. Här kan man vandra runt och vända på brickorna för att se vad de döljer. Några brickor är såklart direkt kopplade till de fyra föremål ni måste finna, andra kan ge er vatten, olika nyttoföremål eller erbjuda en snabbare underjordisk förflyttningsväg över spelplanen.

Japp, en nyhet är tunnlar. Med två eller flera sådana brickor uppvända (och fria från drivor av sand!) kan man motsvarande ett enda stegs förflyttning hoppa mellan dessa brickor oavsett hur långt de är emellan dem. De erbjuder också skydd mot den oförsonliga solen…

Brickorna som rör de olika flygmaskinsdelarna kommer i par, det finns två brickor för vardera del. En bricka kommer att ange en viss rad av brickor på spelplanen, den andra brickan kommer att visa på en konkret kolumn. Där dessa båda linjer skär varandra, där på den brickan finns motsvarande skatt/föremål!

Lägg till detta att spelplanens brickor hela tiden kommer att byta plats med varandra. I takt med att sandstormar härjar är det inte lätt att orientera sig i det landskap man kanske lärt känna. Oftast skjuts en eller flera brickor ett steg åt något håll hela efter varje spelares tur. Detta innebär att spelarnas positioner i förhållande till varandra, till skatter och viktiga brickor kontinuerligt ändras om. Här gäller det att vara alert!

Tre brickor antyder (med baksidan uppåt) att de möjligen kan dölja en vattenkälla. Dit vill såklart alla skynda för den eller de som står på brickan i den stund den vänds upp belönas med en viss mängd extra vatten (vilket förstås kan vara mer värt än guld!). En av dessa tre brickor visar uppvänd endast en sinad brunn där inget vatten finns att få, så här får man chansa…

Ja, det var väl i stora drag en del bekant och lite nytt, om man jämför med Forbidden Island. Inte nog med att du pusslar ihop en ny unik spelplan inför varje parti, den kommer också att byta skepnad flera gånger om under ett och samma speltillfälle.

Addera sedan dessa hemska sandstormar som slår till, hastigt och olustigt. Åtta brickor är redan vid spelstarten belastade med drivor av sand. Alla brickor som sedan ändrar position efter varje spelares drag skall sedan förses med dessa sandmarkörer. Det kan gå riktigt snabbt att täcka stora delar av spelplanen med ökensand.

Lyckligtvis är en sandmarkör per bricka inget hinder för passage. Det är tillåtet att stå på och passera en bricka täckt av en sandmarkör, det är dock inte okej att vända på den förrän all sand avlägsnats. Skulle en bricka ha två eller flera sandmarkörer på sig (det kan egentligen bli hur många som helst), anses brickan vara helt blockerad och får inte beträdas. Här kan en spelare plötsligt upptäcka att denne blivit begravd av sand och kan inte göra annat än att försöka gräva sig fram.

Spelet i övrigt går till så att varje spelare har 4 poäng att spendera på olika aktiviteter i varje drag. Poängen kan läggas på att förflytta sig, avlägsna sand, vända en bricka och/eller plocka upp en funnen maskindel. Utöver detta är det dessutom alltid möjligt för spelare på samma bricka att fritt utbyta vatten och/eller utrustning med varandra!

Efter att poängen är spenderade (de går inte att spara om man inte vill/kan/behöver utnyttja alla) skall man dra sandstormskort. Dessa dras i ett antal som motsvarar den aktuella nivån på markören på en Sandstormsmätare. På denna ställer man in en lämplig nivå när spelet startar (utifrån antal spelare och vald svårighetsgrad), sedan kan den accelerera utifrån hur spelet fortskrider… usch ja…

Varje sandstormskort visar att 1-3 spelplansbrickor skall ändra position på spelplanen. Drar du t.ex. två kort med vardera tre symboler är det plötsligt hela 6 brickor som skall förses med sandstormsmarkörer. Ja, hela spelet är en rejäl kamp mot klockan…

Spelarna vinner som sagt ett parti Forbidden Desert om de tillsammans samlat på sig de fyra bitarna som behövs för att bygga farkosten som skall ta dem bort från öknen, förutsatt att de alla kan stå tillsammans på en specifik spelplansbricka för gemensam avfärd.

Omedelbar förlust inträffar i den stund någon spelare får sin egen unika vattenmarkör att falla ned till dödskallesymbolen och således dör av törst. Det går också att förlora genom att begravas i sand. Finns där inga fler sandmarkörer att spela ut när så krävs har spelarna alltså förlorat, liksom om sandstormsmätaren slår i taket.

Här i spelet finns sex olika äventyrare, alla med sina unika egenskaper. Någon spelar som klättraren, någon som meteorologen, vattenbäraren, arkeologen osv. Alla har någon förmåga som gör dem extra nyttiga i olika situationer. Utmaningen blir såklart att utnyttja dem på bästa sätt. Och alla roller kommer ju aldrig med i ett och samma parti, så vem klarar man sig bäst utan? Ja, det är bara att spela en massa partier och testa.

Forbidden Desert går snabbt och enkelt att förklara men är svårt att bemästra. Även på enklaste nivån har jag lyckats förlora. Vattenbristen blev påtaglig och sanddynerna för många… Hm, här gäller det att lära av sina misstag, även om det förvisso är en del tur med i bilden… Var hamnar de viktigaste brickorna? Vilka kort får man upp?

Jag är inte helt förtjust i den plastiga flygfarkosten och dess delar men detta är ändå riktigt skojigt, förhållandevis snabbspelat, utmanande, synnerligen varierat och snäppet bättre än utmärkta Forbidden Island.