Flash Point (Indie Boards & Cards)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45 min
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, regler, markörer för rök och eld (33 stycken), skada på byggnad (24), heta punkter (24), personer (18), brandfarligt material (6), läkning (3), handlingar (21), fordon (3), pjäser och matchande spelkort för 6 brandmän, 8 specialistkort, två tärningar
Konstruktör: Kevin Lanzing

I Flash Point handlar allt om eldsläckning och livräddning. Spelarna är ett team brandbekämpare som vinner eller förlorar spelet kollektivt. Kan de hålla elden under kontroll så att de kan rädda figurerna som befinner sig i byggnaden eller kommer personer att brinna inne och byggnaden kollapsa?

Tur eller skicklighet? Hur som helst, vi vann det allra första partiet av Flash Point som vi spelade i Familjeversionen, så den varianten kommer vi nog inte att spela mer, om inte för att introducera spelet för nya deltagare. Familjeversionen är kanske främst tänkt för yngre spelare eller rena nybörjare.

Flash Point skall bäst avnjutas i en mer avancerad variant där utmaningen är mycket tuffare, spelupplägget mer omfattande och verklighetsnära. Även i en avancerad variant finns olika nivåer på svårighetsgraden så att även de mest erfarna Flash Point-spelarna kan få sig en rejäl utmaning.

Dessutom kommer spelet med 8 olika specialistroller hos brandmännen (-kvinnorna), alla med unik expertkunskap. Någon är inriktad mer på första hjälpen och livräddning än brandsläckning, någon är proffs på att spruta vatten från brandbilen, ta hand om brandfarligt material, lokalisera offer i byggnaden etc. Eftersom max 6 personer kan delta kommer aldrig alla rollerna med i ett och samma parti så även på detta sätt erbjuds variation och extra livslängd på spelet.

I spelets allra enklaste form (i Familjeversionen) vet brandbekämparna att ett visst antal potentiella offer finns i den eldhärjade byggnaden. Det gäller såklart att få ut dem innan elden får ett starkare fäste och förtär huset. En del av de slumpvis utlagda brickorna för personer eller husdjur kan, när en brandman nått dem, visa sig vara ett falsklarm… Lurigt!

Spelarna har alla ett visst antal poäng var att i sitt drag fördela på valfria aktiviteter. I grundversionen har alla 4 poäng att spendera, i den avancerade versionen varierar poängen beroende på karaktärens expertis. Under vissa omständigheter kan somliga poäng sparas till kommande omgång, typ man hushåller med krafterna, stannar upp och tar en paus för att anstränga sig hårdare längre fram…

Man får t.ex. förflytta sig ett steg till en ledig ruta, man får förflytta sig till en eldhärjad ruta, man kan bära ett funnet offer mot en utgång. Det går att med sin yxa slå upp ett hål i en vägg och naturligtvis att bekämpa rök och eld.

I den mer avancerade varianten får man (utöver allt ovan och vad specialistrollerna erbjuder) även köra brandbil och/eller ambulans runt byggnaden för att transportera brandbekämpare och/eller offer eller få fram den stora brandsprutan som mer effektivt kan spruta vatten på en eld från distans. Det går också att kalla på extra resurser genom att byta ut personalen, ja det går således att byta karaktärsroller om det skulle behövas under spelets gång.

Efter respektive spelares utnyttjande av sina poäng för förflyttning, livräddning, brandsläckning etc. skall tärningarna kastas. Någonstans i byggnaden skall en ny rökbricka placeras ut, någonstans ryker det ännu. (Kanske finns det dessutom fortfarande både rök och eld kvar också?).

Rök i ett rum är såklart mycket obehagligt och farligt. Begränsad rök på ett ställe är dock hanterbart. Skulle den nya rökbrickan hamna på ett spelplansfält där det redan finns rök vänds dock genast en bricka till eld. Rök på Rök = Eld!

Hamnar rökbrickan intill en befintlig eld växer elden omedelbart, rökbrickan placeras på spelbrädet med eldsidan uppåt. Rökbricka bredvid eld= Mer eld!

Med maximal otur måste rökbrickan kanske läggas ovanpå en brinnande eld. Då inträffar en explosion som sprider sig i fyra riktningar, en ruta uppåt, nedåt, höger och åt vänster. Placera ut mer eld på dessa rutor…

Eld som sedan går in i andra redan övertända spelplansrutor leder till ytterligare katastrof, en s.k. chockvåg av eld som sprider sig över flera fält i rak riktning över spelplanen till dess att den når tomma fält, rökfyllda fält, en vägg eller dörr… Första tomma rutan efter chockvågen förses med en ny eldbricka, en rökfylld ruta får sin rökbricka vänd för att markera eld istället, väggen tar skada (eller raseras helt), den stängda dörren förstörs… Väggar som sedan tidigare redan tagit skada av explosioner eller brandmännens yxhugg stoppar förstås inte eld eller en chockvåg alls...

Ja, med en rasande eld i huset är det upplagt för oönskade överraskningar, en kedjereaktion av händelser som går slag i slag… Och som försvårar uppgiften och riskerar att leda till förlust av spelet.

Avancerat spelande adderar brickor för brandfarligt material som måste tas om hand och kanske släckta men fortfarande heta områden som flammar upp på nytt… Och något lite mer…

Flash Point är ett mycket underhållande sällskapsspel man gärna spelar omedelbart igen efter ett såväl vunnet som förlorat parti. Ett förlorat parti kräver såklart revansch, med en seger i bagaget vill man kanske testa en än tuffare nivå, placera ut fler offer, mer farligt material, fler eldar eller rökfyllda områden…?

Eller vänd bara på den dubbelsidiga spelplanen för att få en helt annan miljö att röra sig i och omkring! Skall man klaga på något är det kanske att reglerna inte känns 100%-igt heltäckande och kristallklara i alla lägen. Men med så mycket som kan hända så vore det kanske att begära för mycket? Det går kanske inte i detalj att styra upp precis allt för samtliga situationer som kan uppkomma? Nej, det vore kanske rentav konstigt i ett dylikt spel. Bränder och explosioner är oberäkneliga…

Nåja, allt är över när spelarna lyckats rädda minst 7 personer (inklusive eventuella husdjur) ur den brinnande byggnaden, då har brandmännen vunnit spelet. Vid fyra förlorade liv är spelet på samma sätt över, men då förstås med en kollektiv förlust. Spelet slutar också genast, och med förlust, om spelets samtliga 24 skademarkörer (svarta träkuber) finns någonstans på spelplanen. Dessa kuber markerar förstås hål i byggnadsstrukturen (skapade genom medvetet gjorda hål för genvägar eller ofrivilliga explosioner) som nu som helhet blivit instabil och kollapsar… Ah, häftigt värre.

Att få grepp om tillvaron som brandbekämpare kan kräva ett antal spelade partier men något annat var väl inte att vänta med ett spelupplägg som detta? En rasande eld som förtär ett hus och hotar människoliv är såklart inget skoj i verkliga livet men nog är det festligt värre att för en stund få leka brandman i alla fall!