Power Grid: The First Sparks (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 13+ år
Speltid: 60+ minuter
Innehåll: 6 spelplansbrickor, lagerbräde, 17 x 6 spelpjäser, 98 matpjäser, 42 spelkort, 6 x 2 lathundar, 12 matlager brickor, regelhäfte, resultatark
Konstruktör: Friedemann Friese

Efter 10 års framgångar med det numera klassiska sällskapsspelet Power Grid beslutar sig speldesignern Friedemann Friese att ge ut en ny version av spelet, med spelupplägget lätt justerat. Förbättrat är kanske fel att säga, då redan Power Grid var ett utmärkt spel, men något lite annorlunda har det allt blivit.

Power Grid: The First Sparks är alltså namnet. Vi har förflyttats till stenåldern och här handlar det om att ta hand om sin klan, få sin egna lilla sammanslutning av människor att frodas, hitta mat för dagen och föröka sig, växa sig starkare. Sista spelrundan är igång då någon lyckats få ut 13 klanmedlemmar på spelbrädet, och därefter vinner den som fått ut allra flest, dvs. 13 eller fler...

Så temat är något som verkligen förändrats mot originalet. Power Grid handlade om (läs gärna min recension om det spelet på annan plats här på spelhemsidan) att få igång kärnkraftverk och att få dessa att sprida energi till en mängd olika städer. Här i The First Sparks skall enskilda människor hitta verktyg och vapen, pilbågar, spjut och korgar, lära sig hantera eld etc. för att sedan jaga fisk, björnar, mammutar, samla bär och spannmål. Det funkar förstås bra det också, och är såklart inget dåligt tema för ett spel, men för mig kommer Power Grid alltid att vara kärnkraftsspelet, inte ett stenåldersspel om att samla mat.

Andra saker som också skiljer sig från det ursprungliga spelet är följande; spelplanen och speltiden. Båda sakerna är bra saker på sitt sätt så egentligen borde jag ju gilla detta minst lika mycket som originalet, men nej, det är trots allt något som får mig att se detta som en blekare kopia. Kanske är det temat, kanske är det illustrationerna på de brickor som bygger upp spelplanen, kanske båda...

Spelplanen utgörs nu av upp till max 6 olika brickor (beroende på antal spelare) som inför spelstart pusslas ihop till en gemensam yta. Som redan nämnts tycker jag kanske inte att illustrationerna på dem är supersnygga, men visst, de är funktionella i alla fall och det är väl det viktigaste. Ni kan ju också få en ny typ av spelplan var gång ni spelar, vilket kanske är ett plus, därtill tar den mindre plats på spelbordet än en landskarta i Power Grid, även om ni här måste addera ett extra spelbräde för resursförvaring, poängställning och turordning. Ja, här i First Sparks blir det lite fler delar att pussla samman, plocka ut och plocka ihop.

Speltiden var en annan sak som designern ville förbättra, förkorta, även det förstås tacknämligt. Just lång speltid är ju en sådan sak som kanske hindrar vanliga Power Grid från att spelas så ofta som det kanske borde... Så det här skulle alltså gå något snabbare. Och det gör det säkert men ändå sällan på de angivna 60 minuterna, nej det här tar oftast mer tid. Power Grid-spelen är sådana där spelarna ofta sitter och klurar ett tag, man vill ju göra det allra bästa draget. Planering är A och O.

Utan att förklara alla reglerna så är i alla fall ett auktionsmoment (kampen om önskat spelkort, dvs. här ett vapen, ett verktyg, en kunskap) bortplockat. Här sker nämligen ingen budgivning. Spelaren sist i turordningen som vill ha kortet får köpa det till angivet pris. Att skippa flera återkommande auktionsmoment sparar kanske in en del tid.

Överlag är det enklare att överblicka läget i First Sparks. Det krävs generellt lite mindre tid till funderande och överväganden kring de möjligheter som står till buds. Var finns dina pjäser? Vad kan du få och vad har du redan samlat för mat? Vanliga Power Grid har mer av individuellt klurande och räknande kring pengar och resurser, dvs. mer tid som kan åtgå till väntan i vissa sällskap.

Okej, ni börjar alla med 1-2 figurer var någonstans på spelytan. Ni försöker att hålla er i närheten av nyckelpunkter för olika jaktområden (fisk, björn, mammut). Därefter är det läge att införskaffa varsitt spelkort, ett så kallat teknologikort. Köp ett av fyra tillgängliga kort på marknaden (under dessa finns fyra andra som kan komma i spel när de första köps...).

Korten ger er antingen spannmål som föda, verktyg lämpliga för någon specifik typ av jakt eller något annat spännande. När spelkortet sedan ligger framför dig (av en viss typ av kort får du endast samla 3 stycken) är det dags att slänga rutten mat. Javisst, gör dig nu av med 1/3 av ditt matförråd om du inte lärt dig hantera elden (köpt ett dylikt spelkort).

Härnäst spelfas 2; samla mat och utfordra dig själv och dina kamrater. Gå laget runt och kolla var alla har sina spelpjäser. Står en figur intill en jaktplats för t.ex. mammut och har skaffat sig motsvarande mammut-jakt-utrustningskort, ja då berättigar det till ett antal bitar mammut! Står en eller flera pjäser vid sjöar när spelarna skaffat sig fiskeutrustningskort så ja, då blir det fisk till middag osv. Inget kort = ingen mat av den typen oavsett hur många pjäser du har vid en passande jaktplats.

Å andra sidan finns här spelkort att köpa (och du får också nåt dylikt vid spelstarten) som alltid ger dig en viss liten samling spannmål att leva på, så gott det går, så det är samtidigt inte absolut tvingande att du är och jagar björn och fiskar i första spelrundan.

Efter jakten måste du ge varje egen spelpjäs på spelplanen varsin enhet mat. Bär räknas t.ex. som två enheter mat, en fisk eller björn som 3 och en mammut som 4. Du kan således kanske klara dig ett bra tag genom att konsekvent bara jaga buffel... Spannmål ger inte alls motsvarande utdelning.

Efter det att alla ätit sig mätta (det finns naturligtvis ett straff om det inte skulle gå att uppnå, och det går också att spela så dåligt att det kostar dig typ en spelomgång eller mer att komma på banan igen...) är det dags att söka sig till ytterligare nya jaktmarker, sprida ut nya klanmedlemmar på spelytan.

Betala i mat för en eller flera nya pjäser du vill använda (förköp dig inte bara!). Placera ut dem enigt givna regler där de vandrar runt över olika spelbrickor och regioner, återigen med mat som betalning för att korsa berg eller spelfält där motståndare står. (Här kan du alltså offra/investera så mycket mat att du saknar resurser för att i kommande runda betala för ett nytt spelkort... ajaj.)

Spelets fjärde fas handlar om byråkrati, att se över aktuell spelordning, fylla på med resurser i form av nya djur att jaga, byta spelkort att köpa osv... Därefter köper man nya kort, slänger rutten mat osv. Igen och igen tills någon fått ut de där 13 figurerna...

Relativt okomplicerat kan tyckas. Ja, jo, kanske. Enklare än Power Grid förvisso, men samtidigt har jag här inte berättat hela sanningen. Spelordning är en riktigt viktig sak att ta i beaktande gång efter annan.

Det kan t.ex. tyckas fiffigt att få sitta först och kunna välja ut det mest intressanta spelkortet att köpa på marknaden, men du kommer väl ihåg att kortet köps av den som sist i spelordningen vill ha det!? Javisst, du pekar på din favorit och sen köps det av din fiende, och du kan inget göra åt det. Väljer du istället ett uselt kort som ingen annan vill ha måste du ändå betala för det och så har du faktiskt fått ditt (mindre bra) kort.

Vad gäller jakten spelas den fasen i omvänd ordning, ja nu är det siste spelaren som först plockar hem sina jakttroféer, tar sina fiskar, mammutar eller björnar först (spannmål finns dock obegränsat). Därefter näst siste spelaren osv. Vill det sig illa kan de här jaktresurserna snabbt tömmas så att där finns nästintill inget när det är startspelarens tur... Att sitta först är kanske inte alltid bra...

Nej, även vad gäller spelfas 3, expansion på brädet, spelas den i omvänd ordning, sist först, så återigen blir det kanske dyrare och svårare för startspelaren att få ut sina pjäser på brädet. Fast å andra sidan blir ny startspelare alltid den som har flest pjäser på bordet så... Ja, det gäller att hitta balansen mellan att hushålla med matresurserna och få klanen att växa, det gäller att kanske spela lagom sent i varje spelrunda tills man kan slå till och vinna...

Power Grid: The First Sparks är en fiffig variant på Power Grid, en något förenklad sådan. Å andra sidan är det fortfarande lika mycket plockande med små pjäser fram och tillbaka, kort som skall blandas om, läggas ut, flyttas hela tiden så den delen kommer man ändå inte undan.

Ombyggnadsbar spelplan är ett plus, fast å andra sidan finns där en mängd olika dubbelsidiga spelbräden till originalet för en låg kostnad som ändå kan ge dig variation och nya utmaningar om den behövs.

Reglerna är hyggligt tydliga om än inte helt solklara och nog gillar jag mer energitemat med kraftlinjer genom städer mer än First Sparks stenålderstema med jakt och utfodring. Älskar du redan Power Grid är det tveksamt om detta är värt att skaffa. Uppskattar du originalet för dess mekanik och vill ha i stort sett detsamma fast med något kortare speltid och annat tema, ja då är First Sparks något att testa.

Ett solitt sällskapsspel under alla omständigheter, med fantastiska komponenter, en massa små pjäser, jägare med spjut, fiskar, björnar, mammutar m.m. i trä!