Firenze (Pegasus Spiele)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
A˚lder: 12+ år
Speltid: 45-90 minuter
Innehåll: Spelplan, 4 konstruktionsbräden, 88 byggbitar, 52 actionkort, 8 översiktskort, 47 sigill, 19 balkongbrickor, 5 bonusbrickor, 4 poängmarkörer, tygpåse, regler
Konstruktör: Andreas Steding

Firenze överraskar positivt genom att komma med enkla regler men erbjuda en rätt tuff utmaning. Spelet är också snyggt som attan och har rejäla spelkomponenter. Spelkorten har fina illustrationer och endast någon enstaka mening text, byggklossarna är av trä och brickorna av tjock papp. Ja, det här är ett solitt spel i euroklassen och allt handlar om att bygga torn och samla poäng.

Känns det igen? Jodå, tornbyggande har du säkert ägnat dig åt i flera andra spel tidigare och poängsamlande är väl ett klassiskt inslag i de flesta spel. Ja, det här att så mycket är bekant är kanske spelets akilleshäl, ingenting sticker riktigt ut, på gott och ont. Allt är lagom bra, lagom snyggt, lagom enkelt, lagom spännande. Det är det där lilla extra som fattas för ett än bättre betyg, en än trevligare spelupplevelse.

Och sen är tyvärr spelet inte riktigt lika bra med 2-3 eller 4 deltagare. Det säger sig självt att kampen om viktiga poäng, tornbitar och olika spelkort kan bli tuffare med flera motståndare, men med fyra deltagare blir speltiden också lite längre och möjligheterna att planera framåt allt mer begränsade.

Ett parti Firenze spelas helst ganska raskt och det sker nog främst med två deltagare som tävlar. Och det blir såklart lättare att planera sina drag framåt med endast en motståndare, lättare att förutse vilket spelkort som kommer att försvinna från spelplanen och kunna uppskatta byggmöjligheter, kostnader etc. Med många spelare som sitter före dig i tur blir det stor omsättning på spelkort, priser för byggklossar till tornen ändras mer osv. Ja, du får helt enkelt mindre kontroll över spelet och det blir mer kaos. Men visst, spelet kan vara njutbart så också. Speciellt korten som saboterar för alla andra kan ju vara roligare att komma över i spel med många. Eller kanske inte.

I Firenze skall du alltså bygga torn. Bygg vita torn, gula, gröna, röda, blå och/eller lila. De vita ger generellt sett minst poäng, gula, gröna osv. allt fler poäng så att lila torn blir de mest värdefulla. Du får såklart bygga precis vad du vill.

Se dock till att bygga dem minst 3 nivåer höga annars ger tornen inga poäng alls, sedan ökar poängen såklart med varje våning du bygger. Åtta våningar höga torn är det högsta du får bygga. Det kan komma att kräva både tur och omfattande planering men ger såklart den som lyckas rätt många sköna poäng i slutet.

Endast ett torn i respektive färg och nivå kan dock uppföras och ge poäng, så det är först till kvarn som gäller. Att vara spelare nummer två som byggt t.ex. ett gult torn med fem våningar ger tvåan ingenting, den platsen är redan tagen. Riv tornet eller bygg vidare, högre, med nya nivåer…

Så på ett sätt är detta inte bara ett tornbyggarspel, det handlar om ett race också, en kapplöpning om att vara först.

När ett spelat parti av Firenze är slut handlar allt om att ha skrapat ihop flest poäng. Du får förstås under spelets gång omedelbart poäng för den nivå på ett torn i en viss färg du just byggt, i slutet delas även bonuspoäng ut till den som uppfört flest torn i respektive färg, dvs. tagit hand om flest nivåer (3-8). Ja, det finns alltså sammanlagt 6 poänggivande nivåer i varje färg. Skulle flera spelare ha byggt lika många torn av en viss färg vinner den bonuspoängen som ockuperar den högsta nivån. Vill du således gå säker i en oavgjord situation så sikta på att bygga de högre nivåerna…

Men det är inte nog med detta, det finns ytterligare en klurighet eller två som gör poängsamlandet och hela spelet mer varierat. Fyra olika balkongbrickor dras slumpvis ur en pool om 19 stycken och placeras på olika nivåer på spelplanens torn med poäng. Nu förändras poängen som utdelas för att ha byggt en viss nivå i en viss färg något. Ja, för dessa fyra nivåer som slumpats fram kan man nu få än mer poäng så fort de byggts! (Med andra balkongbrickor i spel i andra partier är det andra torn, färger och nivåer som ger andra poäng.)

Balkongbrickorna är förresten numrerade 1-4 där just dessa nivåer måste byggas i sifferordning, så innan du kan komma åt de här extrapoängen för t.ex. den fjärde balkongbrickan LILA/NIVÅ 6 måste någon eller några spelare ha tagit hand om och därmed byggt de tre andra.

Utöver balkongbrickorna läggs också 5 neutrala sigill ut på 5 slumpvis utvalda nivåer i olika torn. Dessa är nu blockerade och kan inte byggas eller generera poäng alls. Varje parti Firenze innebär således spel med olika torn, färger och nivåer tillgängliga med vanliga poäng, tillgängliga med bonuspoäng och blockerade.

Vänd nu upp 6 spelkort på spelplanen också. Dessa erbjuder olika typer av bonusar, möjligheter att sabotera för andra osv. Varje kort förses inför spelstart också med 4 byggbitar, slumpvis dragna ur en påse. Det första kortet i raden, längst till vänster, kostar gratis, nästa kort 1, följande kort 2 osv. Det sjätte och sista tillgängliga kortet i raden måste du således betala 5 för.

Så fort någon köpt ett kort och en lucka uppstått skjuts alla kort till höger om hålrummet ett steg till vänster för att göra raden full och komplett igen. Sist i raden placeras alltid ett nytt kort från kortleken. Med den här förskjutningsmekanismen blir initialt dyra kort sakta men säkert billigare. Frågan är om du har råd och vill betala det dyra priset eller vågar vänta på en prisreduktion. Med många spelare som deltar kan det här bli stora justeringar och många kort som försvinner och dyker upp innan du får spela igen…

En fiffig sak med Firenze är att du betalar den här kostnaden om 0-5 för ett kort och dess mängd tornbyggbitar med just tornbyggbitar. Japp, valfri byggbit är också en enhet pengar och den här summan skall såklart betalas innan du får nya bitar/pengar från kortet du valt. Du kommer också att sprida ut betalningen jämnt på kort som ligger före det du valt. Köper du t.ex. kort nummer 3 i raden för 2 pengar skall en byggbit läggas på kort 1 (gratiskortet) och en byggbit på kort 2 (som kostar 1). Vid varje köp (nästan, undantag finns) kommer således ett eller flera andra kort att få ett tillskott av byggbitar/pengar.

Det är här det gäller att hela tiden granska respektive kort, dess kostnad och dess utbud av olika byggbitar. Vad måste du betala för att få det du vill? Vilket kort erbjuder en eller flera av de tornbitar du verkligen vill åt just nu? På vilket kort kan du få tag på 2 gröna bitar? 3 blå? Eller en mix av somligt?

Så, nu är vi nästan redo att börja spela och så här går det till, i stora drag...

Välj ut ett av spelplanens kort och betala för det, om det nu inte var gratis. Följ kortets text omedelbart eller spara det tillsvidare, beroende på typ av kort. Skjut sedan kort enligt ovan och fyll på med ett nytt kort plus 4 byggbitar ovanpå.

Byt, om du vill, ut en enda byggbit på ett av korten på brädet, om där finns en speciell bit du bara måste ha just nu. Ta biten till din samling men ersätt den med 3 (!) valfria bitar som du har i ditt lager. Just det kortet blev säkerligen genast mer attraktivt! Byggbitar är alltid värdefulla.

Bygg torn – spelets huvudmoment. Varje byggbit i en viss färg innebär en nivå på ett torn. Naturligtvis bygger du tornen i en enhetlig färg, och du måste som sagt komma upp till minst nivå tre för att få poäng för ditt bygge. Lyckligtvis har du flera omgångar på dig, du behöver inte bygga färdigt tornet på en gång. Olyckligtvis måste du dock bygga mer på samma torn i varje efterföljande omgång tills du är nöjd, annars tvingas du genast riva det. Javisst är det lurigt, en omgång i vilken du inte byggt minst en nivå på ett av dina torn rivs det genast! Så skall tornen någonsin kunna växa sig höga måste du verkligen ha tag på vissa byggbitar i varje omgång.

Det är också så att det kostar byggbitar att bygga tornen. Två bitar/två nivåer får du bygga gratis, sedan börjar det kosta just byggbitar/pengar ju mer du vill bygga. Så kort sagt, se till att alltid ha en massa byggbitar i lager… Fast mer än 6 bitar i din tur får du inte bygga, och priset för dessa 6 är 10 så det vill du kanske inte heller göra så ofta…

Härnäst granskar vi dina torn och ser om där finns något du just nu inte byggt på. För om så är fallet rivs det genast. Hälften av tornets byggbitar går också förlorade (ned i påsen). Aj då!

Som steg 5 i spelordningen har man nu möjligheten att samla in poäng för det man byggt om man vill och är först till kvarn på aktuellt torn/nivå. Meddela vilket eller vilka torn och nivåer ditt bygge motsvarar och kräv motsvarande belöning. Täck nivåerna på spelbrädet med brickor i din färg och ta motsvarande mängd poäng. Riv också dina torn och återlämna samtliga byggbitar till påsen dvs. det allmänna förrådet. Har du inte byggt färdigt står tornet/tornen såklart kvar till nästa spelvarv. Du får inga poäng nu men behöver heller inte riva något...

Det sjätte och sista steget är att kontrollera så att spelaren inte har fler än 10 byggbitar i sitt lager och fler än 5 spelkort. Rensa bort överskottet i så fall.

Och därefter påbörjar nästa spelare sin runda på exakt samma sätt, väljer kort, bygger torn osv…

Spelet är slut och poängen sammanställs när någon spelare lagt ut samtliga sina sigill, dvs. sina brickor på olika nivåer i tornen. Två spelare har 9 personliga sigill vardera, 3 spelare får 7 var och i spel med fyra deltagare har alla 6 sigill.

Firenze ja, låter något av ovanstående skoj, spännande, intressant? Då skall du såklart försöka spela detta. Firenze är ett trevligt spel. Mycket snyggt också. Reglerna omfattar åtta sidor text och förklarande exempel med bilder, allt tydligt uppställt, därtill ett ark med beskrivningar av de olika actionkortens texter och effekter. Någon extra regel i spelet kan jag för allt i världen ha missat i texten ovan men den får du i så fall märka själv.

Jag föredrar Firenze som ett spel för två, då är en stark trea/svag fyra i betyg mycket välförtjänt, med 3-4 deltagare kan speltiden dra iväg och det blir svårare att planera för sina framtida drag. Men oavsett spelarantal är detta ett småmysigt, småelakt och utmanande sällskapsspel i en kamp om viktiga poäng.