Faster Agathas testamente (MB Games)


Fakta:
Antal spelare: För 2-4
Ålder: Från 9 år
Innehåll: 3-dimensionell herrgårdsspelplan med 5 fällor av plast; trappa, öppen spis, kristallkrona, bokhylla och staty, 1 porträttram, 13spelbrickor med hållare, 54 kort, 2 tärningar, 13 plastclips, gummiband, 3 ask stansade pappdelar, 1 ark självhäftande dekaler, regelhäfte inkl. bygginstruktioner

Innan man kan börja spela skall själva spelplanen byggas upp. Det är en hel del bitar som skall tryckas ut och knäppas fast på rätt sätt. Lite pyssligt är det allt. Klistermärken i färg skänker extra liv åt delarna och när allt är klart är det en rätt stor och pampig spelplan man har framför sig. Med små handgrepp kan en spelpjäs falla in i den öppna spisen, kristallkronan kan ramla ned och krossa någon som står under den, statyn kan, liksom stegen till bokhyllan, välta och i trappan finns en fallucka. Nu är det för spelets skull inget måste att verkligen utlösa alla fällorna, det går ju bra att bara plocka bort pjäsen ur spel när rätt kort spelats ut, men för lite yngre spelare kan det säkert vara rätt roligt att se pjäserna ramla eller slås omkull. Allt är färgglatt och av kraftig kartong och plast. Det lite kinkiga blir sedan att efter spelandet montera ihop olika sektioner, utan att för den skull behöva plocka isär allt, för att få ned delarna i kartongen igen!

Nåväl, somliga i spelgänget tyckte detta var ett väl simpelt spel och så värst avancerat är det väl i sanningens namn kanske inte (det handlar om att slå tärningar). Men ett medelbetyg skall det absolut ha för det bjuds i all enkelhet på något annorlunda. Detta är ett elakt spel för du måste ha ihjäl alla dina motspelare för att vinna!

Faster Agatha har som sagt dött och 12 arvingar slåss om arvet. Här i herrgården har de allihop samlats i stora salen; betjänten, tennistränaren, chauffören, väninnan, trädgårdsmästaren och de andra kring Agatha. Ja, till och med katten är här i hopp om att få arvet. Spelkort med de 12 personerna blandas och delas ut till de spelande. Nu får var och en vetskap om vilka figurer som man själv representerar under spelet. Självklart vill man nu att en av dessa skall vinna spelet. För det blir bara en person (eller katten) som får alla pengarna.

I varje spelares drag skall två tärningar kastas och två olika spelpjäser förflyttas, en pjäs efter respektive tärning såklart. Nu gäller det att inte vara alldeles för tydlig med vilken eller vilka eventuella arvingar som du sköter för då kommer någon annan spelare ofelbart att försöka ta livet av just dem. Nej, här är tricket att flytta såväl egna som andras pjäser lite lagom. Du får flytta helt valfria pjäser i varje drag och i alla fall i början kan man säkert hålla det hemligt vilken eller vilka pjäser var och en sköter. Efter ett tag blir det såklart uppenbart vem som är vem, eller rättare sagt vem som inte är en speciell figur. Sina egna pjäser vill man ju flytta mot entrén, de andras till ett passande ställe för att avliva dem. Man vill t.ex. flytta dem till en plats i vägen för en fallande stege, kristallkrona eller staty. Eller varför inte knuffa in dem i öppna spisen?

När en pjäs placerats på en ruta för en fälla får man dra ett kort. Överensstämmer kortet med fällan kan den aktive spelaren välja att utlösa fällan. Därmed är just den pjäsen ute ur spelet och någon spelare har färre karaktärer att sköta och dessutom sämre odds att vinna. Stämmer inte kortet med fällan får man spara det för framtida bruk och någon karaktär får överleva ett tag till…..

Skulle man slå lika med de båda tärningarna får man välja om man vill flytta två pjäser som vanligt eller en enda pjäs enligt summan av tärningarna! Man får dessutom byta porträtt i tavlan som hänger över öppna spisen och ta fram nästa bild i tur. Vid spelstarten hänger bilden av Faster Agatha där, men bilder på övriga 12 karaktärer finns blandade därbakom och kan alltså dyka upp en i taget när någon slår lika med tärningarna. Jaha, så vad är vitsen med att byta bild?

Jo, du kan vinna spelet på tre olika sätt. Ett är såklart att vara den sista figuren som är i livet när de andra 11 dödats av olika fällor på spelplanen. Det andra sättet är att få ut just den spelpjäs vars tavla hänger på väggen, genom ytterdörren. När bilden av t.ex. Betjänten sitter längst fram i ramen är det bara för spelaren som sköter den pjäsen att satsa allt på att så fort som möjligt flytta den pjäsen till ytterdörren. Då är segern klar. De andra spelarna kommer förvisso att försöka flytta Betjänten bort från ytterdörren och byter mer än gärna bild i tavelramen när tärningarna visar lika!

Det tredje sättet att vinna är att ha sitt porträtt uppe i ramen när detektiven knackar på. Detektiven befinner sig ca 10 steg från ytterdörren och av och till tar han ett steg mot densamma för att avsluta spelet. Spelkort för detektivens förflyttning finns uppblandade med korten för fällor, så just när du är på väg att ta livet av någon annan deltagares pjäs kliver detektiven allt närmre eller kanske rentav in i huset och skänker segern till någon (annan?)

Som sagt, det handlar bara om att slå lämpliga siffror med tärningarna och så ha lite flax när det gäller att dra Fälla-kort, men helheten är ganska svängig och klurig. Här finns goda möjligheter att flytta andras pjäser fram och tillbaka till olika farliga platser. Här kan man snuva någon på en säker seger genom att slå lika med tärningarna och hastigt få byta porträtt i tavelramen. Speltiden är ganska kort och detta är ett enkelt och lättspelat familjespel.