Exit The Game: The Secret Lab (Kosmos)


Fakta:
Antal spelare: 1-4 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 1-2 timmar
Innehåll: 85 kort, kodskiva, 2 mystiska föremål, bok, regelhäfte
Konstruktörer: Inka & Markus Brand

Jag gillar verkligen riktiga escape rooms så att få möjligheten att testa konceptet som ett spel för hemmabruk blev oemotståndligt. Dessutom har ju Inka och Markus Brand skapat några helt suveräna sällskapsspel tidigare och att just detta spelupplägg belönats med spelvärldens finaste utmärkelse, tyska Kennerspiel des Jahres 2017 kändes ju också enormt lockande och lovande!

Och nu, efter ett test av The Secret Lab, tycker jag nog allt att spelet levererar, att det uppenbarligen går att få nästintill samma escape room-känsla hemma sittandes runt bordet, som den vid ett besök i en riktig mysterielokal på stan... ja, nästan...

Det skall sägas direkt, det här spelupplägget är inte likt något annat jag testat. Spelet, om man nu verkligen tycker att det är ett spel och inte ett pussel, kan lätt höra hemma i en typisk sällskapsspelskategori, men kan också spelas ensam. Det är förstås också så att alla vinner eller förlorar tillsammans så det är alla gånger ett samarbetsspel också.

Vidare saknas helt slumpmoment, att knäcka de här gåtorna kommer an på deltagarnas uppmärksamhet och intelligens, så man skulle kunna säga att Exit också kan vara ett slags kunskapsspel eller strategispel. Hur man än ser på det är det mycket underhållning i en väldigt behändig, liten förpackning.

Olyckligtvis är det naturligtvis så att när spelet väl avslutats finns det ingen mening med att spela det igen. Gåtorna är lösta och med största sannolikhet har du också skrivit på spelmaterialet, kanske klippt i det också.

Detta står förvisso angivet på förpackningen att detta är en engångsupplevelse och att du förstör innehållet, men ärligt talat, med lite ansträngning, viss varsamhet och ett bra radergummi kan du nog skicka spelet vidare till en kamrat för att denne skall kunna testa detta också. Men jo, Exit är tänkt som ett tidsfördriv för 1-2 timmar, inte mer än så.

Sen finns det förstås ingen som säger att du och vännerna bara får spela i max två timmar. Kan du/ni inte klura ut gåtorna inom 120 minuter, så håll för allt i världen på ännu längre om det behövs, om ni till exempel till varje pris vill undvika att behöva ta ledtrådar och bara måste fundera ett tag till...

Men som med alla escape rooms är det ändå en liten kamp mot klockan. Regelhäftet listar ett poängsystem baserat på total speltid och mängden ledtrådar som behövs så, förstås, ju snabbare ni finner det avslutande kortet som säger att uppgiften är löst och spelet avslutat och ju färre antal ledtrådar ni tagit, desto bättre!

Bakgrundshistorien till The Secret Lab handlar om att den som tänker spela spelet anmält sig som försökskanin till ett medicinskt experiment. Väl på plats i laboratoriet är lokalen i övrigt tom på personer och ur ett provrör kommer något slags ånga, en gas som hastigt söver besökarna. När de (spelarna) vaknar till liv är de inlåsta och det är uppenbart att de måste finna ett sätt att få upp en eller flera dörrar för att vinna sin frihet. Lika självklart krävs det förstås en hel del klurande för att lyckas med detta då allt i laboratoriet verkar vara inriktat på att ställa deltagarna inför mer eller mindre svåra gåtor, pussel & matematiska problem.

The Secret Lab bygger på totalt 10 gåtor som måste knäckas. Det kan tyckas lite men det är faktiskt precis alldeles lagom eller kanske rentav väl många. Det här är ingen lätt uppgift! Och då är ändå just denna box klassad som (bara) 3,5 av 5 på Exit-seriens svårighetsskala (från Novice till Expert).

Exit-The Secret Lab är också ett slags kortspel. Här får du 24 kort med gåtor (javisst, under spelets gång kan du såklart samla på dig nödvändig information i bitar till de tio huvuduppgifterna och du får kanske inte alla ledtrådar och pusselbitar bums, eller ens i tur och ordning). Dessa Riddle Cards är röda och märkta A-X.

De blå korten är svarskorten (Answer Cards), märkta med siffror 1-30. Mest troligt är kanske att du vänder upp ett och sedan konstaterar att ditt/ert svar är fel, fel, fel. Men med lite skicklighet så... ja, kanske är ni lösningen på spåret, det blir ett javisst och ett grattis, kemikalierna blandas korrekt, dörren öppnas osv. Och så ges en vink om ett nytt problem... Och till slut, som sagt, efter tio korrekt lösta problem är ni färdiga med The Secret Lab, ni har lyckats komma ut!

Klarar ni er utan att använda de 31 hjälpkorten (gröna Help Cards)? För vart och ett av de tio problemen finns 3 kort till hjälp (samt ett extra specialkort). Det första berättar egentligen bara exakt vilka ledtrådar ni måste ha funnit (Riddle Cards) för att ha en chans... Det andra berättar konkret vad som måste göras. Det tredje och sista kortet för respektive gåta ger lösningen fullt ut. Naturligtvis blir er slutpoäng sämre ju fler hjälpkort som använts...

Så mycket mer om spelet kan kanske inte sägas, det här är en spelupplevelse att själv vara med om. Några lösningar på problemen kan jag givetvis inte heller avslöja, somliga är lurigare än andra, men överlag bjuder The Secret Lab på en rejäl utmaning. Inte klarade jag (vi) det här utan hjälpkort! Och då finns det alltså ännu svårare Exitspel att leta upp...Härligt!

Ja, escape room-känslan finns absolut där. Det är en massa svåra gåtor att knäcka, pussel att lägga, chiffer att knäcka, matematiska problem. Och i princip allt på tid också. Man vill ju vara så snabb och skicklig som möjligt! Det är ett periodiskt system med grundämnen här, ett ritmoment där, det är flaggor, provrör och en hel del annat.

Det är faktiskt riktigt fascinerande hur smidigt allt hänger ihop, hur fiffigt, hur väl det gick att med en samling kort och en dekoder skapa ett escape room hemma vid bordet. Basen i spelet är en snurrskiva med fyra lager, tre på varandra allt mindre hjul ovanpå bottenplattan. Bottenplattan visar tio olika symboler, en var för de olika utmaningarna. Varje skiva däröver erbjuder vardera 10 svar i form av ett provrör med en viss form i en viss färg.

Vrid således fram gruppens förslag till lösning på t.ex. den stjärnmärkta gåtan: svara med grönt provrör, rött provrör, grönt provrör, eller någon helt annan kombination av alltså tio olika färger & former. Med tre inställda snurrskivor visas i ett litet fönster en siffra som vägleder er till motsvarande svarskort.

Det går naturligtvis att sitta och vrida fram exakt varenda möjlig kombination som finns också, i jakten på rätt svar, men det känns som en trist lösning. Det är förstås mycket roligare att försöka träffa rätt själv genom smart tänkande!

Så, ja ett Exit spel, eller specifikt The Secret Lab, som jag ju testat här, kan jag verkligen rekommendera. Det handlar om ca 150:- som man bränner på en engångsupplevelse men det är väl att likställa med en biobiljett och mindre än en timme i ett riktigt escape room. Dessutom kan ju samtliga deltagare här dela på den där kostnaden...

Å andra sidan; förpackningen säger att detta är för 1-4 spelare, regelhäftet 1-6 personer. I ärlighetens namn kan man ju faktiskt vara hur många som helst, men om sanningen skall fram funkar i alla fall den här lådan bäst på kanske 1-2! (eller max 3 väl...)

Det medföljer ett enda häfte (en bok man hittar i laboratoriet) med information, gåtor, ledtrådar att läsa i, titta i, skriva i, klippa i etc. Vi plockade snabbt bort nitarna för att vi båda som spelade skulle kunna titta på olika sidor samtidigt, söka en lösning, men nog hade det gärna fått finnas några identiska exemplar till med i boxen.

Med det sagt finns där kanske en gräns där det blir svårt för många deltagare att känna sig delaktiga i uppgiften om man inte kan se korten, bläddra i häftet, vara med och pyssla, läsa, klura... Det är ju inte alltid så att alla runt bordet (vid kanske 4-5-6 personer) samtidigt kanske kan sitta och titta på korten, läsa i häftet eller pyssla med spelinnehållet. Det är ju också sällan så att många olika uppgifter är tillgängliga samtidigt, mer snarare så att en gåta leder till en till osv. Så kanske, kanske att riktiga escape room-upplevelser gör sig bäst i kompisgäng med 3-4-5 personer, och att spelet funkar som bäst med 1-2.

Men är alla bara införstådda med hur allt funkar så visst, sitt runt bordet allihopa och fundera. Har ni dessutom en kopiator till hands så skapa först några extra ex av häftet så flyter allt än smidigare. Lycka till, det kommer ni att behöva!

Ah, det var beroendeframkallande det här, jag är genast sugen på en ny Exit-utmaning!