Evo (Asmodee)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 14+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: 2 dubbelsidiga spelbräden, klimathjul, biologilabb, 5 klanmarkörer, 5 personliga spelbräden, 40 dinosaurier, 13 klimatbrickor, 48 genbrickor, tygpåse, 88 Mutations-poängbrickor, 15 kort, tärning, regler
Konstruktör: Philippe Keyaerts

Den här andra utgåvan av spelet Evo skall ha annan design och delvis nya regler jämfört med den första. Då jag inte är bekant med den första versionen kan jag inte säga om förändringarna blivit till det bättre eller sämre men illustrationerna här skulle knappast kunna vara bättre. Det här Evo-spelet är snyggt som sjutton. Regelhäfte, spelplan, spelbräden, kort m.m. är verkligen ögongodis och att spela med små dinosauriepjäser i trä är inte dumt det heller.

Ja, temat är annorlunda och festligt. Här skall du ta hand om en viss typ av dinosaurier, få dem att överleva föränderlig terräng och andra sorters angripande dinosaurier. Kort sagt, gör allt du kan för att få dina förhistoriska djur att utveckla speciella förmågor såsom horn, kanske vingar eller fenor, tåla värme och kyla. Gör deras ben extra starka, gör dem extra reproduktiva. I sanning rätt colt, eller hur?

Ja, alla dinosaurier är vid spelets start identiska (även om illustrationerna på respektive personligt spelbräde är olika) och du börjar med två av dem utställda någonstans på det gemensamma spelbrädet och har sedan tillgång till ytterligare sex pjäser om du får djuren att föröka sig. Det stora spelbrädet (välj lämplig sida av spelbrädena för antingen 2/3 eller 4/5 spelare) rymmer fält i fyra olika färger i slumpvis ordning.

Under spelets gång kommer de här olika färgerna att representera olika välkomnande eller fientlig terräng för dinosaurierna och det kan variera från en spelrunda till en annan. I ett spelvarv är gula fält kanske idealisk mark att befinna sig på, i nästa runda kan gult betyda kall eller varm eller rentav dödlig terräng att stå på. Ja, här gäller det att anpassa sig snabbt till rådande situation, annars kommer dina spelpjäser att gå under!

Ett spelvarv (9-11 stycken och spelet avslutas tvärt när en meteoritbricka dras bland klimatbrickorna) inleds med att någon drar en klimatbricka från högen för att se hur klimathjulet omedelbart skall justeras. Här kan man nu få manipulera nämnda klimathjul medurs eller moturs, ett eller två steg. Ja, det går med andra ord (nästan) aldrig att på förhand riktigt veta hur klimatet kommer att ändras efter pågående spelrunda. Men nu får du alltså se hur olika spelplansfält kommer att påverka dina dinosaurier i just den här spelrundans slut.

Vilken typ av rutor är ideala att stå på, dvs. helt ofarliga och kravlösa, vilka är heta och vilka är kalla och kräver motsvarande muterade förmåga för att dina dinosaurier skall tåla just detta? En av de fyra klimattyperna är dödlig och leder till att spelpjäser här måste plockas bort från brädet. Ibland kan det vara så att ingen typ är extra kall eller varm men då är istället två områden dödligt farliga vilket förstås gör allt mycket svårare...

Efter det att ni avslöjat rådande klimat drar man varierande dinosaurieförmågor att auktionera ut, ur en påse. Här ligger nu ett antal basgener samt några extra unika gener blandade (de unika slumpvis valda från ett något större utbud så att det kan finnas olika i varje parti). Fyll auktionsbrädet (biologilabbet) med en genbricka färre än antalet spelare, så med t.ex. 5 spelare finns här 4 gener. Alla spelare kommer att lämna auktionen med något, så utöver en eller flera gener finns också möjligheten att lägga ett bud på ett spelkort. Dessa ger något slags engångseffekt, en bonusförmåga eller signalerar en händelse som påverkar alla på något sätt.

Betalning görs med Mutationspoäng och det är samtidigt de som ger segern till någon, flest vinner såklart vi spelets slut, så slösa inte bort för många i auktionerna. Fast visst är det frestande att erbjuda 6 MP för en viss gen (eller, men mer tveksamt, ett okänt kort) för då vinner man auktionen automatiskt! Den typ av genbricka/kortet du budar på är också med och påverkar spelordning där den sedan justeras utifrån antalet pjäser du har. Position på auktionsbrädet + litet antal dinosaurier = spela tidigt i omgången.

Därefter är det dags att låta dinosaurierna röra lite på sig. Spendera nu dina förflyttningspoäng på dina pjäser. Försök flytta dem till spelplansfält så att de står på rutor vars klimat de kan tåla! Ett rätt självklart tips, va?

Pjäserna får egentligen inte flytta in i andras spelplansfält, men de kan förstås utmana innehavaren om utrymmet dvs. med andra ord göra en attack. Signalera vilken intilliggande pjäs du vill försöka få bort, spendera ett förflyttningspoäng och kasta attacktärningen. Du har en chans på sex att genast få ett Attacken-misslyckas-resultat, annars kan utfallet bero på era respektive dinosauriers egenskaper; hur många horn har de? Finns där starka bensköldar som försvar?

Vinner attackerande pjäs kliver han in i motståndarfältet och tvingar bort fienden från brädet. Förlorar man attacken är den där extra förflyttningspoängen förbrukad men man får vackert stå kvar där man står. (Hoppas att det ändå är i en bra terräng!)

Därefter tar födelsefasen vid i vilken nya pjäser kan få ställas ut, alltid minst en var för varje spelare, kanske fler beroende på dina unika förmågor. Sist i spelrundan granskar man återigen klimathjulet och verkställer dess effekter, dvs. plockar bort pjäser som står olyckligt placerade och inte tolererar aktuellt klimat. Varje spelare får en mutationspoäng för varje pjäs man sedan har kvar på det gemensamma spelbrädet. At slå ut motståndarpjäser och samtidigt skydda sina egna är givetvis ett centralt inslag i spelet.

Och så får man börja ett nytt spelvarv. Vänd upp ny klimatbricka, håll auktion på gener och kort, flytta pjäser och utför attacker, sätt ut nya pjäser, ta kanske bort någon. Dela ut poäng.

I Evo vet du vad som kommer att bli förödande om ett litet tag. Försök skaffa dig de gener som kan skydda dina dinosaurier mot t.ex. kyla eller hetta, eller fixa extra ben eller fenor för extra förflyttningspoäng, som kan föra dig till en plats du kan tåla.

Flytta dig sedan till ideala marker eller kämpa mot andra dinosaurier om deras platser. Ja, så mycket mer är det inte frågan om, men det kan såklart vara svårt nog att lyckas. Det är givetvis inte helt lätt att alltid få plats med alla sina pjäser på passande terräng, det kan vara svårt att nå fram till de bästa fälten. Och vad är det som säger att du alltid vinner varje attack? Nej, här är det ständigt bort med pjäser och dit med nya. Förlora bara inte för många för då får du klent med poäng och därmed svårt att vinna kommande auktioner. Du riskerar att hamna på efterkälken och kan få svårt att komma ifatt.

Och så har vi slumpen att hantera, i tärningskast och i spelkort. Du behöver för allt i världen inte använda korten, men att få spelkort som man kanske inte vill använda när alla andra får gener med nya egenskaper till sina dinosaurier i auktionerna känns ju inget vidare. Sen är såklart olika gener olika nyttiga och lämpliga i olika kombinationer, därtill vid olika tillfällen. Med det sagt är det en viss orättvisa i att generna i mitt tycke är lite obalanserade. Betala inte heller för dyrt för gener mot spelets slut, kanske kommer meteoriten i nästa runda och genast avslutar allt, och då har du kanske bara fått använda den egenskapen en enda gång!

Spelet Evo är snyggt som sjutton och ett spel jag gärna hade velat gilla ännu mer. Som det nu är finner jag det medelmåttigt. Lite för lättsamt och slumpartat för min smak. Det kräver också många spelare för att fungera riktigt bra. Auktioner på två deltagare (alltid med ett kort och en gen) blir väl slumpartade och möjligen för ojämna. Vi har mycket kamp om ytan samtidigt som lika mycket kan stupa på ett misslyckat tärningskast. Så många planer och investeringar för att få ut nya pjäser på brädet bara för att kanske få den borttagen från brädet sekunden senare... jo, så kan det faktiskt bli.

Med ett sådant här tema och med allt detta snygga material hade Evo förtjänat att ha något lite extra i reglerna för att erbjuda en lite fylligare spelupplevelse.