Escape: Quest – Expansion 2 (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare (innehållet räcker bra även till 6 personer om du också spelar med Escape: Illusions - Expansion 1)
Ålder: 8+ år
Speltid: 10 minuter
Innehåll: 5 olika kammare, 3 uppdragsmarkörer, 1 spöke, 6 uppdragsbrickor, 3 juvelbrickor, 12 karaktärskort
Konstruktör: Kristian Amundsen Østby

Wow! Jag var inte överdrivet förtjust i Escape utifrån spelupplevelsen som grundboxen erbjöd men med expansion 1 och nu expansion 2 så växer spelet rejält. Var den första utbyggnadsboxen bra är 2:an ännu bättre.

Visst är det fortfarande slumpstyrt, stressigt, högljutt tärningskastande allt handlar om, men möjligheterna att ändå variera utmaningen är imponerande. Här kommer nya rum att besöka, nya utmaningar att ta sig an, ja rentav helt nya sätt att spela spelet på. Riktiga godbitar för den som gillar Escape.

Modul 5 handlar om de 5 nya rumsbrickorna, Quest chambers, som alla erbjuder varsitt unikt nytt problem för äventyrarna att lösa innan man kan få passera utgången. Spela med en, två eller max tre nya sådana här rum för en svårare utmaning.

Altarkammaren innebär att två tärningar måste lämnas kvar här för resten av spelet för att uppgiften skall anses löst. Om en spelare lämnar båda eller två spelare varsin tärning får man själv göra upp om.

Uppdragskammaren erbjuder fyra nya utmaningar så snart rummet är upptäckt och besöks. Fyra av de sex medföljande uppdragsbrickorna staplas på brickan och erbjuder alla varsin ny tärningskombination som måste slås fram en i taget.

Spökkammaren kan inte besökas men väl upptäckt och adderad till spelytan placeras ett spöke på startrutan. Spelarna måste nu medelst framslagna Facklor på tärningarna knuffa spöket tillbaka till sin kammare, ett rum i taget. När spöket nått sitt rum är uppdraget avklarat.

Livsträet står mitt i en annan kammare. Det håller på att dö och spelarna måste vidta en räddningsaktion. Stående i detta rum måste en eller flera spelare slå fram dubbelt så många Gyllene masker som antalet äventyrare i spelet.

Slutligen då Obeliskkammaren, ett rum som, i likhet med spökkammaren, inte kan besökas. Kammaren innebär att ytterligare 3 juveler placeras på juvelbrädet och därmed försvårar för spelarna att komma ut. Skall samtliga dessa speciella ädelstenar kunna avlägsnas måste kammaren helt omgärdas av andra rumsbrickor, annars försvinner endast en juvel för respektive sida av kammaren som får nya lokaler lagda intill.

Modul 6 handlar om unika roller för äventyrarna, Characters heter expansionen. Förpackningen säger att detta är ett spel för 1-5 deltagare men har man redan expansion 1 (Escape: Illusions) funkar detta även bra med sex spelare. Det är 6 olika karaktärer som medföljer och dessa kan skänka olika unika specialförmågor till respektive person.

Vidare är det så att det medföljer två olika karaktärskort för varje person så det går antingen att spela med permanenta förmågor spelet igenom eller tillfälliga sådana som först måste aktiveras med en speciell tärningskombination, allt för att ytterligare skänka ofantlig variation till spelet om du spelar ofta.

Nu kan någon ikläda sig rollen som Upptäckaren, Doktorn, Starke mannen, Prästen, Mekanikern eller Mentalisten.

Upptäckaren kan permanent (varje gång denne upptäcker ett nytt rum) titta på brickan och välja om den skall adderas till spelplanen eller förpassas till botten av draghögen innan man i så fall drar en ny. Som tillfällig förmåga kan man istället låta Upptäckaren för 3 slagna Äventyrare på tärningarna få förflytta sig upp till tre kammare bort.

Doktorn kan med en Gyllene mask permanent häva förbannelser från tre Svarta masker, eller med sin tillfälliga förmåga låta två Gyllene masker häva valfritt antal Svarta masker för valfri äventyrare oavsett var denne befinner sig.

Starke mannen kan få räkna en framslagen Fackla som 2 Facklor, alternativt använda 2 Facklor för att rotera valfri kammare (utantaget Startrutan).

Prästen kan, om han får 5 Svarta masker, teleportera sig till en annan äventyrare för att få hjälp (istället för att någon måste ta sig till honom). Den tillfälliga förmågan låter prästens ev. 3 Svarta masker få räknas som 3 Nycklar eller 3 Facklor om han försöker komma åt juveler någonstans. Det är även OK att han bara slår om sina 3 Svarta masker utan någon Gyllene mask.

Mekanikern får använda Gyllene masker som Nycklar som permanent förmåga. Den tillfälliga ger på något udda sätt mekanikern möjligheten att för 2 Nycklar förflytta sig till en kammare där en medspelare står.

Slutligen Mentalisten som när denne skall in i en kammare, för två framslagna Äventyrare kan komma in i ett angränsande rum. Som tillfällig förmåga kan Mentalisten passera genom väggar! Coolt.

Japp, massor med nya spelkomponenter till Escape bjuds det på i Expansion 2: Quest. Spela spelet med unika roller och eller spela med olika utmaningar i flera nya rum. Nu kan du få knuffa på ett spöke, rädda träd eller något helt annat. Allt håller som tidigare god kvalitet och är snyggt illustrerat.