Escape: Illusions - Expansion 1 (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-6 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 10 minuter
Innehåll: 6 illusionskammare, 6 specialkammare, träpjäs i form av en bägare, 2 x Förbannelsekort, 2 x Skattbricka, material för en sjätte spelare: spelpjäs, spelbricka, 5 tärningar, regler
Konstruktör: Kristian Amundsen Østby

Jag förutsätter att du redan är bekant med spelet Escape då detta är en expansion av nämnda spel. Läs i annat fall först mina rader om det spelet på annan plats på denna hemsida.

Här kommer nytt material, nya rumsbrickor och nya spelsätt så att det går att förändra grundspelet ännu mer. Du får också med material för att kunna spela Escape med 6 deltagare. Därtill medföljer även en ny Förbannelse (till Modul 1) och en ny Skatt (till Modul 2).

Modul 3 och 4 som finns i den här asken kan spelas var och en för sig (tillsammans med grundreglerna då förstås) eller fritt kombineras med varandra och/eller de i grundboxen medföljande extramodulerna 1 och 2.

Modul 3 utgörs av Illusion chambers, illusionskamrarna, sex stycken nya rumsbrickor vilka du byter mot sex stycken från grundspelet. Illusionskamrarna är gröna till färgen och erbjuder alla en möjlighet att få juveler (liksom Förbannelser om du spelar inkluderat Modul 1). Illusionskamrarna adderas till den växande spelytan på sedvanligt sätt men plockas alla bort och läggs underst i draghögen för just rumsbrickor efter varje gonggong, efter den första respektive andra nedräkningen. På så sätt bildas hålrum i grottsystemet. Där det tidigare gått att vandra vidare saknas nu ett rum. En ny bricka måste dras och läggas ut men kanske, kanske inte passar denna ihop med befintliga dörröppningar på intilliggande brickor. Det kan bli återvändsgränder och omvägar… festligt. Det här ökar på svårighetsgraden och varierar utmaningen.

Modul 4 handlar om specialkamrarna, Special chambers, även detta sex nya rumsbrickor som ersätter somliga av de gamla. Dessa rum är sammanhållna på något magiskt sätt så för att rummens juveler skall kunna samlas måste äventyrare samtidigt finnas utspridda i olika specialkammare och kasta tärningar för juvelerna. Somliga av rumsbrickorna är dessutom tudelade av en vägg så att man ser att det finns juveler i närheten men att man sedan måste lämna rummet och nå brickans andra del via en annan ingång. Ett fiffigt sätt att tvinga iväg spelarna åt olika håll, mindre lyckat om man vill kunna dra nytta av varandras eventuella Gyllene Masker… Måtte också övriga rums dörröppningar matcha så att det ens går att komma åt de där tudelade rummen!

En specialkammare gömmer också en helig bägare som måste tas med ut för att spelarna skall kunna kalla sig segrare. Att bära med sig bägaren från rum till rum kräver dock en extra slagen Fackla på tärningarna utöver vad som annars kan anges.

Escape-expansion #1 erbjuder många godbitar till grundspelet. Jag tycker att både illusionsrummen och de nya sammanlänkade rummen och det med bägaren lockar med spännande nya spelutmaningar och extra ögongodis, allt ser som tidigare snyggt ut och håller god kvalitet.

Däremot är det väl så att eftersom jag gillar detta spel bäst som solospel så fungerar ju inte specialkammarvarianten speciellt bra och material för en 6:e deltagare behöver jag inte heller. Escape har varit duktigt kaotiskt redan när jag spelat med bara 3 eller 4 deltagare.

Den extra Förbannelsebrickan (2 identiska till Modul 1) handlar om själautbyte. Två spelare sköter tillfälligt varandras spelpjäser, vad nu det skulle fylla för funktion… Kanske att någon tvingas spela med någon tärning färre men annars är väl allt rätt lika. Båda måste ju ändå ta sig ut…

Brickorna för nya Skatter (2 identiska till Modul 2) är rätt juste, de fungerar till nästa gånggong som extra startbrickor. Ligger den/de på rätt ställe skulle de kunna underlätta högst betydligt.

Gillar du Escape något alls är Illusions - Expansion 1 ett givet tillägg. Ett helt okej spel blir faktiskt mycket bättre/svårare med Modul 3 och 4 från den här boxen. Tycker jag, men visst, smaken är som baken.