Escape (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 10 min
Innehåll: 19 rumsbrickor, juvelbräde, 25 juveler, 25 tärningar, 5 spelpjäser, 5 personbrickor, cd-skriva, timglas, regler samt expansionsmaterial: 13 rumsbrickor, 14 Förbannelsekort, 13 Skattbrickor
Konstruktör: Kristian Amundsen Østby

Det här är spelet jag skulle vilja gilla lite mer. Spelet är annorlunda, inget parti ett annat likt, reglerna enkla, speltiden kort, innehållet omfattande och varierat, snyggt och av god kvalitet. Ja, det fanns väldigt mycket att på förhand lockas av men det blev tyvärr bara en jaha-ok-spelupplevelse av det hela. Betyget blir en trea, fast en stark sådan, särskilt om jag spelar ensam! Lika kul som det är att upptäcka en helt ny spelmekanik, ett i sanning unikt spel, lika trist känns det efteråt att tvingas konstatera att det hela inte riktigt föll mig i smaken.

Ett plus är alltså att Escape kan du spela och försöka vinna på egen hand, eller uppleva tillsammans med upp till fyra kamrater. Ni vinner eller förlorar i så fall alla tillsammans så det här är både ett möjligt solospel och ett så kallat samarbetsspel.

Escape handlar om att lyckas fly ett grottsystem så snabbt som möjligt. Är det fler än en deltagare måste samtliga lyckas ta sig ut för seger! Fast att huvudlöst bara rusa och söka efter en utgång blir inte heller rätt, du kommer att behöva finna ett antal juveler också för att kunna öppna porten som leder ut och till vinst! Ju fler juveler du (eller ni tillsammans) har samlat desto lättare går det att ta sig ut men det kostar såklart dyrbar tid att stanna upp och plocka dem med sig.

Tid ja, den är synnerligen begränsad, faktiskt bara 10 effektiva minuter och det är helt sant. Detta är en tuff kamp mot klockan, sekunderna tickar iväg rasande fort så på gott och ont är detta ett riktigt stressigt spel. Och lika smidigt som det kan kännas med en kort speltid lika hämmande är stressen i ett flerpersonersparti. Så som det här spelas finns knappt tid till konversation eller att hinna engagera sig i vad medspelarna gör eller borde göra. Än mindre går det bra att höra något för det konstanta slamret av tärningar...

Alla spelare sköter sina fem egna tärningar på samma sätt och alla har varsin identisk uppsättning. (Spelar du ensam får du ta 7 tärningar). Ni kommer att kasta dem konstant, precis hela tiden de 10 minuterna som spelet varar, alla samtidigt och så många gånger ni bara hinner med! Det kan bli en rejäl ljudnivå om ni inte ser till att kasta tärningar på något mjukt underlag.

Tärningssidorna visar symboler för en Äventyrare, en Nyckel, en Fackla, en Svart Mask och en Gyllene Mask. Den sjätte sidan bär även den en Äventyrare-symbol så det blir troligen det vanligaste utfallet. I olika situationer vill du slå fram ett visst antal av somliga symboler så kasta tärningarna, lägg undan de du behöver till något visst och slå om resten. När du lyckats få fram och har utfört ditt önskade drag greppa dem alla och slå fram något nytt. Upprepa, igen och igen.

Spelarnas respektive pjäser startar på den kvadratiska startbrickan ni lägger framför er mitt på bordet. Intill, på motsatta sidor, lägger ni två nya brickor som helt enkelt avbildar angränsande rum att besöka. Utöver det är grottsystemet helt obekant. Kasta tärningar för att förflytta er mellan rummen, få lägga till nya rumsbrickor till spelytan och plocka upp juveler där de påträffas.

Alla rumsbrickor avbildar två Äventyrare på baksidorna. Det krävs således 2 tärningar med Äventyrare för att få vända på brickan och lägga den uppvänd på bordet vid en passande öppning på en annan rumsbricka. Sedan kan den nya brickan ange andra symboler för att man skall få kliva in i rummet, oftast en Äventyrare och en Nyckel eller kanske en Fackla.

I somliga rum finns symboler för juveler. Stanna där och slå fram en väldig massa Nycklar. Ofta ger 4 Nycklar eller 4 Facklor dig en juvel. Ibland kan man få två eller tre juveler för 7 eller 10 identiska symboler. Sju eller tio, undrar du då, så många tärningar har man ju inte. Nej visst inte, men där har du ett samarbetsmoment. Två eller fler äventyrare kan ju gå tillsammans in i ett och samma rum och därmed dela sina tärningar, tillsammans slå fram det som behövs...

Ja, vandra mellan rummen och addera nya rumsbrickor. Det är ju inte på alla brickor det kan hittas juveler och sådana behövs alltså för att lyckas. Ju fler ni kan vinna inne i grottsystemet och därmed få plocka bort från det lilla intilliggande juvelbrädet desto lättare kommer ni ut – om ni finner utgången vill säga.

Ni behöver alla för att komma ut, väl stående på Utgångsbrickan, var och en slå fram lika många Nycklar på era personliga tärningar som det finns juveler i lagret, och sedan därtill ytterligare en Nyckel. Så finns där från början kanske 7-16 juveler (beroende på antal spelare) och alla bara har 5 egna tärningar att lösa uppgiften med förstår ju vem som helst att ett par eller rentav ett helt dussin juveler måste plockas upp inne i grottorna innan ni kan komma ut.

Så skynda er med att bygga upp spelplanen, vända upp och lägga till nya brickor. Inte bara för att finna de som erbjuder juveler utan också för att få fram Utgången. Den ligger alltid som en av de fem sista rumsbrickorna i högen.

Skynda, skynda? Ah, det här löser sig väl snabbt, hur svårt kan det vara? Riktigt svårt kanske. Efter 3 minuters spelande måste nämligen alla äventyrarna ha tagit sig tillbaka till startrutan, oavsett vart de nu tagit sig – annars mister den eller de spelare som inte hinner tillbaka en tärning för resten av spelet. Och då blir det än svårare att hinna slå fram rätt symboler, och kanske måste fler juveler hittas för att tärningarna inte räcker till för utpassage… Ja, du fattar!

Därefter spelar man drygt 3 minuter till och fortsätter samla juveler och söka efter en utgång och sedan är det dags att återigen söka sig tillbaka till den där startbrickan eller förlora en (till?) tärning.

När de sista dryga 3 minuterna är över gäller det att Utgången ligger på bordet, att alla äventyrarna har hunnit dit och har lyckats slå fram de Nycklar som behövs. Är det en endaste spelare som inte löst uppgiften innan tiden är till ända har ni alla förlorat spelet!

Det medföljer en CD-skiva på vilken det finns några ljudfiler. De är såklart 10 minuter långa och i alla fall en av dem erbjuder stämningsfull musik som ljudkuliss under äventyrandet. Det må skänka extra stämning till uppdraget men hämmar såklart också kommunikation runt bordet. Det kan räcka så bra med de rullande tärningarna… Hur som helst, efter en viss tid slår en gonggong och varnar på så sätt att det snart är slut på den första tredjedelen av spelet, dags att söka sig tillbaka till startrutan. Sen kommer den stora smällen och då gör man bäst i att vara på rätt ställe. Det hela upprepas sedan ytterligare två gånger.

Vill man inte ha bakgrundsmusiken utan bara de där gonggongarna så väljer man således ett annat ljudspår på skivan. Har man ingen CD-spelare bredvid spelbordet kan man ladda ned filerna till, eller spela upp via, en smartphone eller surfplatta och ha i närheten.

Alternativt skippar man helt all elektronik och använder det medföljande timglaset som man då skall vända på några gånger. När sanden är slut första gången efter ca 3 minuter måste man vara på startrutan, annars… Vänd på timglaset, omgång två tar vid. När sanden är slut… osv. Ett mycket smidigt alternativ till ljudfilerna. Man kanske glömmer att titta på timglaset under det stressiga tärningskastandet men å andra sidan brukar man kunna missa de där gonggongslagen likaså… hehe.

De där Svarta och Gyllene Maskerna som du kan slå fram på tärningarna har specialfunktioner. En Svart Mask innebär att tärningen tillsvidare är förbannad och inte kan användas av spelaren. Du måste försöka klara uppgiften med kvarvarande tärningar. Lyckligtvis kan en Gyllene Mask häva förbannelsen på upp till två egna Svarta Masker så att de återigen kommer i spel. Med otur har du kanske snart inga tärningar kvar att kasta och då står du där!

Som tur är kan andra spelare i samma rum hjälpa dig genom att låta dig utnyttja deras eventuella Gyllene Masker. Är ni flera som tyvärr fått fram alldeles för många hämmande Svarta Masker är slutet och förlusten inte långt borta. En väg ut står dock ännu till buds. Två gånger under spelet kan alla spelares Svarta Mask-förbannelser just där och då hävas på en och samma gång, men då till priset av att en extra juvel adderas på juvelbrädet, för att därmed göra det svårare att komma ut. Är det ett pris värt att betala?

Det var Escape det. Visst låter det väl rätt skoj och annorlunda? Det är inte så dumt som ett snabbspelat tidsfördriv betraktat, här erbjuds en tuff utmaning. Men samtidigt handlar allt enbart om slump och ett hastigt tärningskastande. Här finns ingen tid till eftertanke eller planering och det behövs inte heller men ett sådant upplägg faller kanske inte alla i smaken.

Jag gillar själv samarbetsspel väldigt mycket men här tyckte jag inte att det fungerade så väl. Spelet är för stressigt för kommunikation och att slå rätt tärningar, flytta sin pjäs och lägga till nya spelbrickor är vad som kan klaras av. Mer blir för mycket. Ljud från tärningar och ev. ljudfil distraherar ytterligare. Och sedan har vi förstås det här med fusk! Med ett sådant här galet snabbt spel med många tärningar som slås igen och igen är det nästintill givet att någon Svart Mask-förbannelse inte blir aktiverad, en Gyllene Mask hjälper bättre en den borde, någon flyttar en pjäs fast rätt symboler saknas osv. Ja, hela spelupplägget tigger nästan lite om tänjda regler. Och här kan man komma undan med det. Det är synd och skam.

Som om sedan allt ovanstående inte vore nog så medföljer material för utbyggnad och variation av grundspelet Escape. Här finns nya brickor för två extra spelsätt. Du kan förstås spela dem var för sig eller båda tillsammans.

Modul 1 heter Curses/Förbannelser och i den byter du de gamla rumsbrickorna mot 13 nya vilka nu även kan avbilda en del lila masker och/eller kvadratiska guldbrickor (guldet är för Modul 2). Varje gång någon upptäcker ett nytt rum och vänder upp en rumsbricka som visar en lila masksymbol skall den spelaren dra den översta brickan i högen med 14 Förbannelsekort och lägga den framför sig.

Spelaren är nu tillsvidare förbannad och påverkad på något unikt sätt. Förbannelsen kvarstår till dess att spelaren själv slår fram den speciella 3-tärningskombination som häver problemen. Det försöker man förstås göra så snabbt som möjligt. En förbannelse kan hindra dig från att upptäcka eller gå in i ett nytt rum, tvinga dig att spela med en tärning färre, en Gyllene Mask skyddar bara mot en Svart Mask. Sen kommer det några halvdana, lite löjligare förbannelser också; Du får inte prata, en tärning som hamnat på golvet är permanent borta ur spel, du måste spela vidare med en hand på huvudet. Den här Modulen ökar på svårighetsgraden en del men jag är inte speciellt förtjust i vad som erbjuds.

Modul 2 heter Treasures/Skatter och kräver samma 13 rumsbrickor som Modul 1. Nu är det främst de gyllene symbolerna man skall vara uppmärksam på. Nu kan man lägga ut en slumpvis dragen liten skattbricka i aktuellt rum och om någon i rummet vill slå fram en viss tärningskombination får den spelaren ta skattbrickan.

Den här Modulen handlar förstås om diverse belöningar som förenklar spelet. Du kan få använda brickan som 2 Nycklar eller 2 Facklor. Du kan få ta en juvel från juvelbrädet, du kan få lägga en Hemlig-passage-bricka mellan två rum där ingen naturlig öppning finns, du kan få slå om samtliga dina Svarta Masker omedelbart och du kan få teleportera dig någonstans. Teleportationsbrickan fungerar dock inte i solospel då din äventyrare måste förflytta sig till valfritt rum där någon annan spelare redan finns.

Det är såklart riktigt generöst att bjuda på extrabrickor och alternativa spelsätt redan i grundboxen. Det är lika mycket extramaterial till de två modulerna tillsammans som det ingår i själva basspelet. Förbannelserna var väl sådär men skatterna var inte dumma. Kanske kan en vald kombination av modulmaterialet vara det som passar just dig och din spelgrupp allra bäst?