Entdecker: Exploring New Horizons (Mayfair Games/Kosmos)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 1-2 timmar
Innehåll: Spelbräde, 4 bosättningar, 8 Befästningar, 67 Scouter, 9 brickor för exotiska växter, 7 hyddor, skepp, tygpåse, tärning, 180 upptäckarbrickor, regler.
Konstruktör: Klaus Teuber

Välkommen till upptäckareran. Sätt segel och ge dig ut på havet, sök efter främmande land och exotiska växter.

När spelbrädets 12 x 8 fält samtliga är fyllda med upptäckarbrickor är spelet slut och då vinner den som under partiets gång samlat flest (upptäckar-) poäng. Ja, Entdecker är ett brickläggningsspel, faktiskt lite likt The Swarm som jag nyligen också spelat.

Ett skepp skall flyttas runt på brädet, där skall finnas en tunn vit linje på brickorna som skall vara sammanhängande med en kantruta och somliga brickor ger oväntade händelser, t.ex. pirater, storm osv.

I en spelares tur inträffar följande moment:

1. Kasta tärning och få pengar om du har 3 eller färre mynt. Vad du än får fram med tärningen får dina motståndare detsamma +1. Surt värre alltså, du är i en knivig sits och när du försöker att ta dig ur den hjälper du samtidigt konkurrenterna!
2. Välj en startplats för din upptäckarresa. Flytta skeppet till en bra plats att utgå ifrån, en kantruta med oupptäckt yta intill sig alt. en redan känd, placerad bricka med obekant område på samma sätt intill. Väljer du den sistnämnda möjligheten måste brickan sitta ihop med en kantruta via de tidigare nämnda vita linjerna...
3. Beroende på vald startplats måste ev. avgifter också betalas innan resan tar sin början. Somliga kantrutor kan vara avlägsna, andra fält kan vara sådana att där finns utplacerade motståndarpjäser (bosättning, befästning) i närheten som kräver en tullavgift.
4. Tillkännage hur många upptäckarbrickor du tänker spela ut på brädet. Du kommer att få betala för dem alla.
5. Du köper kända, uppvända brickor för 4 mynt styck, alternativt dolda, nedvända brickor slumpvis för endast 1 mynt styck. Minst en bricka måste köpas och du får inte blanda kända/okända i samma köp.
6. Brickorna placeras en i taget och skeppet följer bums med till aktuell bricka. Har du otur möjliggör utrymmet och bricklinjerna inte fortsatt brickplacering på platsen, du har nått en återvändsgränd och då är ditt drag slut. Extra otur om du redan betalat för många fler brickor! Finns möjlighet till fortsatt placering av brickor du köpt, verkställ denna.
7. Upptäcker du land har du möjlighet att för en slant placera ut en scout, befästning eller bosättning. (Dessa kan ge dig kontroll över upptäckta öar och tvingar kanske motståndarna att betala tull vid resor...)
8. Om spelarna upptäckt en hel ö (dvs. hela dess yta är upptäckt och känd) ger den poäng till spelare med något slags representation där. Med scouter på ön kan dessa sedan sändas in i djungeln för att kanske, kanske upptäcka en av de där sällsynta växterna som också ger poäng...
9. Ja, det var det hela, typ. Somliga upptäckarbrickor med frågetecken ger alltså slumpartade händelser i form av funna guldgruvor (extra pengar), pirater (stjäl pengar), urinvånare (som hjälper dina scouter) eller stormar (avslutar bums din resa till havs).

Entdecker är ett relativt standardiserat brickläggningsspel utan det där lilla extra. Lite slump här och där (tärningskast och nedvända brickor) och allt som allt en ganska utdragen historia. Entdecker kan bli lite enahanda och långdraget, men visst fungerar allt som det säkerligen är tänkt. Något bättre än medelbetyg kan jag dock inte tänka mig. Det finns ju betydligt mer underhållande brickläggningsspel därute.