Elysium (Space Cowboys)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: 8 familjer 21 kort, tempel i två delar, orakelbräde, 16 kolumner, 6 questbrickor, 4 turordningsbrickor, epokmarker, 12 ringar, 4 spelbräden, 4 hjälpkort, 19 bonusbrickor, 40 guldmynt, 25 prestigebrickor, 45 VP-brickor, guide till spelkorten, regelhäfte
Konstruktörer: Brett J. Gilbert & Matthew Dunstan

Boxen är snygg och det som finns i den går inte av för hackor heller. Rejäla träpjäser, en mängd snyggt illustrerade kort, brickor och personliga spelbräden av tjock kartong, allt förpackat i en överraskande funktionell plastinsats.

Elysium är ett kortspel om en jakt på Victory Points (VP), den som får flest vinner. Spelet löper över bara fem spelomgångar så du måste vara på tå redan från start. Det är nästan som att allt är över precis när man just kommit igång och in i spelet, nästan som att bli lite snuvad på konfekten. Men underbart är kort heter det ju och Elysium kan spelas rätt raskt, eller ta evigheter. Här finns alltid en hel del att fundera på så om en eller flera spelare vill ta sin tid att tänka över olika möjligheter kan minuterna rinna iväg. Ju fler deltagare desto fler spelkort används och därav följer ökad speltid och mer väntan på sin tur.

7-13 spelkort ligger uppvända på bordet för spelarna att förvärva, liksom lika många turordningsbrickor som det finns deltagare. Man tar ett kort eller en turordningsbricka i sin tur och just detta spelmoment varar till dess att samtliga spelare fått fatt på 3 spelkort och en turordningsbricka var. Det hela upprepas med nya spelkort i ytterligare fyra omgångar så man skulle kunna säga att ett parti Elysium är slut när du skaffat 15 spelkort och 5 turordningsbrickor. Det är kanske inte nödvändigtvis hela sanningen, men nästan...

De tillgängliga spelkorten på bordet ligger i den så kallade Agoran. Därifrån flyttar du de kort du väljer till din Domän, ditt egna kortområde ovanför ditt avlånga spelbräde. Det är när de flesta spelkorten du skaffar hamnar här i Domänen som deras effekt blir tillgänglig. Somliga har en engångseffekt som sker när kortet landat i din Domän, andra har en effekt som kan utnyttjas igen och igen (kanske under vissa förutsättningar i kombination med andra kort) i den här kortskaffarfasen i de fem spelomgångarna. Somliga kort för med sig effekter som enbart sker när spelet är slut, eller har en engångseffekt som du kan aktivera när det passar sig allra bäst.

Men skall de här korten ge dig de poäng du vill åt för seger måste de faktiskt bort från din Domän. Du måste flytta dem till ditt Elysium, ditt kortområde nedanför/under ditt spelbräde. Där skall du använda korten för att skapa Legender, olika serier med kort.

Bygg familjelegender med kort i en enhetlig färg men med olika nivåer, t.ex. gul familj 1-2-3, blå familj 1-2-3, grön familj 1-2-3 osv. Och/eller bygg nivålegender med kort i olika färger men där alla har siffran 1, eller 2, eller 3. Ja, dina familjelegender måste omfatta 2-3 kort för att ge poäng, dina nivålegender 2-5 kort. Ju fler kort desto mer poäng såklart, även om det finns kort också som kanske uppmanar sig att samla något specifikt. När poängräkningen närmar sig måste man först slänga alla sina kort i Domänen och dessutom alla ensamma kort i sitt Elysium, så det gäller alltså att först ha fått dit så många passande kort som möjligt och dessutom ha lyckats passa ihop dem i lämpliga serier...

Samtidigt vill du alltså ha korten kvar i din Domän så att du kan använda deras effekter som kan ge dig nya kort, extra poäng, pengar eller något annat. Ju längre de finns i din Domän för att ge dig saker desto svårare blir det naturligtvis att hinna få dem till Elysium innan det är försent. De fem spelomgångarna går alltså snabbt! Och det finns såklart också en begränsning i hur många kort du varje omgång får flytta ned från din Domän till ditt Elysium.

Ja, och det är här de där turordningsbrickorna kommer in. Ju senare du vill spela i en viss omgång ju fler kort kan du kanske få flytta. Men då kan motståndarna å andra sidan alltså få välja först av kort och brickor i kommande omgång. Elysium handlar således om många och svåra val, om balans och timing.

Spelkorten i Agoran är alla försedda med en eller två färgade cirklar, ett slags anskaffningspris, ett villkor för att få kortet ifråga. Korten kan behöva en grön pjäs, en röd pjäs eller kanske både en röd och en grön pjäs, eller något med gult, och/eller blått i olika kombinationer. Somliga kort har en cirkel i någon av dessa färger men även en svart symbol. Det innebär ett krav om två pjäser, en given och därtill en valfri annan. Turordningsbrickorna kräver på motsvarande sätt också en viss färg.

Nu är allt så fiffigt ordnat att samtliga spelare förfogar över fyra olika pjäser, givetvis en grön, en röd, en gul och en blå. För varje drag du gör kommer du att behöva göra dig av med en av dem. Om du minns så skulle man skaffa 3 kort och en turningsbricka i varje omgång. (Pjäserna får man tillbaka när man gör om processen i varje omgång).

Så kort och brickor anger således vilken eller vilka pjäser som du måste ha tillgång till när du väljer att ta ett visst kort eller din turordningsbricka. Oavsett vad du tar för något måste sedan en valfri pjäs offras och därmed begränsas ditt utbud framöver, det blir allt svårare att kanske få det du verkligen vill ha och behöver. Här gäller det också att granska vad motståndarna har för pjäser tillgängliga. Vad är de ute efter? Vad kan de ta före dig i turordningen?

Är det så illa att du inte har rätt pjäser för att kunna ta din turordningsbricka och/eller ett spelkort i din tur finns en nödlösning, en viss hjälp att få ändå, men förstås en mindre bra sådan.

Du får den sista plats-turordningen och måste dessutom vända brickan till ett än sämre läge. Du kommer säkert att få en skärpt begränsning i hur många kort du får flytta till Elysium den här omgången, kanske även färre mynt och VP:s också.

Kan du inte ta ett nytt kort när du måste göra det får du även här ändå ett nytt fast då med baksidan uppåt, en så kallad invånare (citizen). Denne har inga speciella effekter alls i Domänen, men kan fungera som en värdefull joker i ditt Elysium i och med att han kan passa i valfri serie. Väl där ger kortet ändå -2 VP i sluträkningen. Men det kan det faktiskt vara värt om han placeras smart.

Ja, det har väl redan antytts tidigare men man får hyggligt med poäng för olika familjelegender. Den som dessutom skapar en i en viss färg först får 5 bonuspoäng, den som gör det näst först (eller igen) får 2p (till).

För nivålegenderna kommer bonuspoängen i spel redan vid en serie omfattande bara två kort. Å andra sidan kan den bonusen hela tiden flyttas till en spelare som senare skapar en längre serie. Fiffigt.

Låter ovanstående skoj? Det är det! Är man förtrogen med reglerna, införstådd med de kärva besluten, balansen mellan att ha kort i Domänen vs. kampen om att hinna få dem till Elysium på bara fem omgångar, redan från början är allt frid och fröjd. Här går det inte att kosta på sig en runda för att liksom lära sig spelet, då är man troligen slagen på förhand. Eller får i alla fall klent med poäng.

Det som kan besvära en nybörjare är mängden olika kort och effekter som måste förstås, kanske kollas upp och förklaras, i början av varje omgång. (Hur skall man annars kunna veta vilket kort som det är fördelaktigt att satsa på?) Det kräver kanske lite bläddrande i de annars enkla reglerna, det drar ned tempot lite, ökar på speltiden. Efter några partier är man lyckligtvis bekant med spelkortens effekter, deras små symboler och då går den biten mycket snabbare och smidigare framöver.

Så skoj är det, men för hur länge? Håller det här upplägget för upprepade partier, kanske med samma spelgäng? Jo, men det gör ju faktiskt det. Här finns riktigt god variation på så många sätt. Häng med nu!

Här finns åtta olika kortlekar, var och en knuten till en viss gud, med unik färg och symbol för tydlighets skull. Du spelar med fem av dem i varje parti, så här kan du kombinera fritt er mix av spelkort i partiet. Det behöver väl kanske inte sägas men olika gudars kortlekar spelas på (till stor del) helt olika sätt, eller för i alla fall med sig helt olika effekter.

Spela med korten för krigsguden Ares i en jakt på prestigepoäng där många sådana ger rejält med VP:s i slutet. I en anda av sant krig finns här kort som direkt tvingar motståndarna att mista saker... Hephaestus erbjuder ofta extra pengar och ta med korten för Apollon för att få ett orakel att avslöja vilka kort som framöver kommer att finnas tillgängliga i Agoran, eller plocka dem direkt från oraklet dessförinnan via andra kort. Ja, här kan olika kortlekar och kombinationer ge helt olika spelupplevelser och utmaningar.

Det är också så att korten i valda lekar används i olika stor omfattning beroende på antalet spelare, även om samtliga 21 kort tillhörande de olika gudarna ändå alltid blandas ihop. Med t.ex. bara två spelare kommer man ju under ett helt parti inte så långt ned i korthögen, medan såklart fler kort kommer i spel om man är fyra deltagare. 5 x 21 kort = 105 stycken blandas. Och varje spelare tar alltså bara 15 av dem under ett helt parti, om andra korteffekter eller specifika lekar i spel inte tillåter något annat. I ett två-spelarparti är alltså mer än två tredjedelar av valda kort ändå oanvända vilket gör att somliga kort du väntar på kanske kommer tidigt, sent eller möjligen inte alls... Så jo, du kan spela många partier innan du smakat på samtliga spelkort överhuvudtaget, än mindre testat alla kombinationer.

Elysium är ett både snyggt och trevligt, varierat spel för två till fyra personer men det hade gärna fått fortgå i en spelrunda eller två till faktiskt. Stark betygstrea.