El Grande (Användbart Litet Företag )


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: Från 12 år
Speltid: 90-120 minuter
Spelregler: Du kan börja spela inom 20 minuter
Typ av spel: Taktik/Strategi 10/10, Spänning 8/10, Tur 2/10, Skadeglädje 5/10
Innehåll: Spelplan, ett slott, en kung, 5 Grande-pjäser, 155 Caballeros (31 i resp. färg), svart rondmarkör, 65 maktkort, 45 handlingskort, 9 regionkort, 5 kompasser, 2 poängbrickor, spelöversikt, regelhäfte
Konstruktörer: Wolfgang Kramer & Richard Ulrich

Slumpa fram vilket område som skall vara respektive spelares hemmaregion av de nio som finns tillgängliga på Spanien-kartan (spelplanen), Baskenland, Katalonien, Granada osv. Placera på din ”hemmaplan” en stor träpjäs i vald spelfärg (din Grande) samt två mindre träkuber (dina Caballeros).

Nu handlar resten av spelet om att på så många håll som möjligt ha flest caballeros utplacerade när det är dags för poängräkning. Till majoritetsägaren på respektive plats ges såklart flest poäng, tvåan och trean får färre och den som samlat totalt sett flest poäng under hela spelets gång vinner såklart El Grande!

Det finns 31 caballeros tillgängliga för respektive spelare. Ju fler du får ut på spelplanen i regionerna desto bättre möjligheter till poäng har du. Om du vill kan du även välja att placera dem i slottet. Det står ett trätorn (som tjänstgör som slott) rest på ön Ibiza. Även slottets caballeros poängräknas förstås då och då, men här gäller det att komma ihåg hur många träkuber var och en släppt ner under sina drag. Kuber (caballeros) som hamnat i slottet syns nämligen inte utan ligger väl dolda för alla till dess att slottet lyfts, töms och poängräknas.

Dina 31 caballeros får du inte ut på brädet hur snabbt och lätt som helst. Se det hela som en tvåstegsraket. Först måste du förflytta pjäserna från en allmän blandad pjäshög på bordet (eller en påse) som kallas provinsen, till en egen liten hög framför dig (hovet). Därefter flyttas en eller flera caballeros från ditt hov till spelplanens regioner och/eller slottet.

De här båda momenten styrs av spelkort av två olika sorter, Maktkort och Händelsekort. Maktkorten är 13 stycken olika, numrerade 1-13 och försedda med ingen, en eller flera små symboler för caballeros. Ju högre kortvärde desto färre (eller ingen) caballero-symboler. Kortet med värde 1 avbildar 6 caballeros. Alla spelare har tillgång till varsin identisk kortlek om 13 maktkort.

I varje spelomgång skall alla spelare, från sin samling maktkort, välja ett av dem att spela ut. Korten väljs ut ett i taget och ingen får välja kort med samma värde som någon före i tur redan spelat ut. Maktkortet visar först och främst spelarnas turordning när det gäller att välja händelsekort och placera ut caballeros. Den som lagt kortet med högst värde går först och så vidare i fallande ordning.

Ett använt kort är sedan förbrukat (troligen) för resten av spelet så det gäller att välja maktkort med omsorg. Maktkorten (de flesta) avbildade ju också caballero-symboler. Antalet symboler anger helt enkelt hur många caballeros (träkuber) spelaren från flytta från provinsen till sitt hov. Riktigt låga maktkort låter dig få tillgång till många caballeros men då får du å andra sidan kanske spela ut dem sist. Med maktkort nummer 13 spelar du garanterat först men får å andra sidan ingen caballero alls, så då måste du ha samlat ihop dem tidigare om någon skall placeras ut...

Händelsekorten ligger i 5 olika högar och det finns ett uppvänt i respektive hög i varje omgång. Det är bland dessa 5 möjliga kort och aktiviteter spelarna väljer sina drag. Korten byts sedan till nya i varje efterföljande runda. Varje händelsekort låter dig spela ut 1-5 caballeros från ditt hov till regioner och/eller slottet, exakt hur många beror på från vilken hög du väljer kort.

Spontant vill man ju tro att alla alltid skulle vara ute efter korten i hög 5 för att alltid få ut flest caballeros, men spelet är mer utmanande än så. Händelsekorten anger också någon typ av frivillig sak att göra. Olika kort låter dig flytta dina egna eller andras caballeros till och från olika regioner, du kan få ändra poängfördelningen för en region, plocka tillbaka ett använt maktkort, poängräkna en valfri region osv. Ja, du kan komma över ett Veto-kort som du kan använda för att förbjuda en motspelare från att utföra en handling från sitt händelsekort framöver eller få flytta kungapjäsen.

Kungens region är det annars alltid tabu att ändra något i och spelet igenom gäller att utplacerade caballeros endast får ställas i slottet eller i regioner som angränsar till där kungen befinner sig. Beroende på var kungen står varierar förstås både antalet regioner och namnet på dessa som det går att ställa sina pjäser i. Naturligtvis vill du ibland flytta kungen för att öppna upp eller skydda vissa områden.

Japp, det är väl i stort spelupplägget i El Grande. Spela maktkort för att få tillgång till en massa träkuber, välj händelsekort för att kunna lägga kuberna i olika regioner eller i slottet och få göra något annat spännande. Se till att lägga dina kuber där det utdelas så många poäng som möjligt för majoritetsägaren (om det är du!), eller kämpa om en andra eller tredjeplats.

El Grande spelas över 9 identiska omgångar (färre om man skulle vilja ha en kortare speltid). Efter omgång 3, 6 och 9 skall alla regioner och slottet poängräknas. Extra poängräkningar kan ske utifrån olika händelsekort. Mest poäng vinner, som sagt.

Reglerna är enkla, spelupplägget både fiffigt och utmanande, händelsekortens möjliga handlingar rätt välbalanserade. Kungapjäsen kunde gott ha varit lite mindre och poänglinjen runt spelplanen kunde gärna fått ha i alla fall några siffror angivna, men på det stora hela är det petitesser. El Grande är ett mycket underhållande sällskapsspel, utsett till Årets bästa spel i Tyskland 1996.