Elfenland (Midgaard Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: 120 stadspjäser, 72 reskort, 48 transportbrickor, 12 stadskort, 6 sjumilastövlar, 6 transporttabeller, 6 hinder, 4 omgångskort, 1 startkort, 1 spelbräde, 1 regelbok
Konstruktör: Alan R. Moon

Alvriket Elfenland är stort och de många städerna ligger utspridda. Den spelare som kan lämna huvudstaden och besöka alla de 20 (eller i alla fall del flesta) andra städerna vinner spelet.

Du kommer att behöva korsa både öknar och skogar om du skall lyckas. Du måste ge dig upp bland bergen, färdas över slätter och sjöar, ja Elfenlands städer ligger i vitt skilda miljöer. Naturligtvis kan du inte alltid färdas till fots. Här gäller det att på bästa sätt använda de transportmedel som står till buds. Du kan få färdas med Draken eller Enhörningen, använda Alvcykeln, rida på Jättegrisen eller följa med på Trollets kärra, ja du kan till och med slå följe med ett moln! Ibland måste du kanske ta flotten över en sjö eller längs en flod.

Tyvärr är inte alla färdmedel möjliga att utnyttja på alla platser eller till alla orter. Jättegrisen ger sig t.ex. aldrig upp bland bergen, Enhörningen ses aldrig på öppna slätter, Molnen far aldrig förbi över öknarna och där kan du inte heller använda Alvcykeln. Trollet och Draken korsar aldrig vatten osv. Det gäller att planera sitt resande på allra bästa sätt.

Naturligtvis kostar det en del att färdas på ovanstående sätt. I en viss region kan olika färdmedel vara dyrare än andra och ett och samma transportsätt kan också kosta olika mycket beroende på om det skall användas i skogen eller bland bergen. Återigen, det gäller att planera sin resrutt.

Betalar för transporthjälpen gör du med reskort som med en illustration matchar respektive sätt att färdas. Vanligtvis kostar resan 1-2 kort, men då skall de såklart alla stämma överens. Saknar du kort eller bara har för få blir det hela mycket mer kostsamt. Tre valfria reskort kan då fungera som en joker som ersätter det ordinarie priset. Du vill såklart inte slösa bort dina reskort om det inte är absolut nödvändigt för att komma vidare.

Ett parti Elfenland spelas över 4 omgångar med likartade moment. Den stad i vilken du avslutar en omgång, det är såklart därifrån du fortsätter din resa i nästa. Besöker du 5 städer per omgång så är ju allt klappat och klart? Nej, inte då. Det är långt ifrån säkert att du når 5 olika städer i varje runda, landet är som sagt stort och städerna utspridda. Ofta kan du tvingas återvända till städer du redan besökt för att komma vidare och det är inte alltid det transportmedel du tänkt använda finns tillgängligt.

I början av varje omgång är det nämligen så att alla deltagare turas om att spela ut Transportbrickor på spelbrädet, en var i tur och ordning så länge man vill och har brickor kvar. Som mest kan spelarna sitta med 5 brickor var att få lägga ut i en omgång.

Dessa transportbrickor avbildar precis som reskorten ett färdmedel vardera och det får placeras en enda transportbricka på respektive väg mellan två städer på spelplanen. Härvid gäller att den som först placerar en viss bricka på en viss väg har för den omgången också bestämt exakt vilket färdmedel som måste användas för en resa mellan orterna! Den bricka du spelar ut gäller under omgången även för dina motspelares resor också, liksom deras brickor gäller för dig. Så först till kvarn alltså. Vilken vägsträcka är viktigast att ta sig fram på? Och placerar spelarna före dig i tur de brickor du själv skulle ha valt på ”dina” vägar eller väljer de helt andra färdsätt?

Som du märker kan det ibland krävas omvägar för att få komma framåt till nya städer eller också måste det kastas dyrbara reskort som jokrar för att kunna använda ”andras” vägar. Ja, det är inte alltid så lätt att besöka många städer i varje omgång. Lyckligtvis rensas brädet på transportbrickor inför varje omgång så att nya brickor kan spelas ut och andra ressätt väljas.

Till allt ovanstående kommer några korta extraregler kring att färdas med färjor över sjöar och du kan även placera ett hinder på en väg så att det kostar fler reskort att passera. Regelhäftet erbjuder också en spelvariant där man använder Stadskort (ett för respektive stad) och där spelarna skall försöka besöka de specifika städer vars kort de fått på handen istället för att resa fritt runt till alla orter.

Elfenland handlar till stor del om tur med dragna reskort och transportbrickor, och ännu mer så om tur med motspelarnas utlagda brickor, men det går inte att komma ifrån att det också krävs en hel del studerande av spelplanen och kort och brickor på handen för att kunna planera för den snabbaste och mest givande resan genom landet. Sen är det ju också en skön fantasy-känsla i spelet och det gillar jag! Elfenland blev 1998 Årets Spel i Tyskland så det kan inte bara vara jag som tycker att detta är ett rätt trevligt sällskapsspel för hela familjen.