Dungeon Petz (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 90 minuter
Innehåll: Centralt spelbräde, framstegsbräde, 4 x bräden för underjordiska hålor, 4 x bräden för djurhållning, 18 djur (pappbild med roterande bricka, brickor (11 burar, 6 tilläggsbrickor till burar, 10 föremål, 8 utställningar, 8 kunder 4 framsteg, 8 mutationer), 104 behovskort, 5 hälsodryck-kort, 8 träpjäser, 40 plastfigurer, träkuber (40 guld, 14 vegetarisk mat, 11 kött, 30 bajs), 20 plastpjäser för lidande, startspelarbricka, framstegsmarkör, regelhäfte.
Konstruktör: Vlaada Chvátil

Smådjävlarna (Imps) från spelet Dungeon Lords är tillbaka och inspirerade av expansionen Dungen Lords: Festival Season har de diverse smådjur i fokus. De tänker öppna djuraffärer och du skall hjälpa till!

Skaffa djur och olika burar att hålla dem i, skaffa mat och se till att djuren har det bra. Försök att ha de djur i lager som folk efterfrågar och om du sköter om djuren riktigt väl kan du kanske ta ett eller flera av dem med på utställning.

Den som efter fem eller sex spelade omgångar har samlat flest poäng vinner och poäng får man såklart genom att ta hand om såväl djuren som själva djuraffären på bästa sätt.

Allt det här kan låta nog så enkelt men det är det såklart inte alls. Dina djur växer och kräver mer mat och kanske starkare burar, mer lek och stimulans och/eller rentav medicin. Ja, du måste ha koll på behovet av såväl kött som vegetarisk kost, investera i olika burar och rekrytera smådjävlar som kan underhålla dina djur. Och inte att förglömma, du måste ta hand om allt bajs som djuren lämnar efter sig. Vill det sig illa blir något djur aggressivt eller för sjukt eller hungrigt. Kanske behöver rentav något djur en bur som håller djurets magiska förmågor i schack?

Du vill naturligtvis inte förlora ditt goda rykte som djurskötare och affärsinnehavare men faktum är att vid misskötsel så riskerar dina djur att bli lidande, kanske dö, och då fattar ju vem som helst hur det går med det där fina ryktet...

Vlaada Chvátil släpper ett nytt spel i samma stil som Dungeon Lords. Återigen har vi ett krävande spel fullspäckat med regler, moment, detaljer att hålla koll på. Bekant är även illustrationer och den lite skämtsamma tonen i regelhäftet. Vi snackar än en gång om 20 fullspäckade sidor med liten regeltext. Men det skall sägas, Dungeon Petz flyter faktiskt på lite mer smidigt än föregångaren Dungeon Lords, det här är det bättre spelet av de båda.

Man spelar 5-6 omgångar á sex olika faser i varje omgång. Den första är dock en källa till mitt missnöje med spelet, Setup-fasen. Ja i varje omgång skall saker och ting bytas ut, flyttas, adderas. Det blir ett förfärligt plockande och pysslande. Vänd upp några nya brickor, ta bort ev. kvarvarande mat, ställ ut nya träkuber för kött och vegetabilier. Ta bort ev. kvarvarande föremålsbrickor, lägg ut nya. Flytta en bur, ta bort somliga, lägg till nya. Flytta en tilläggsbricka till en bur, ta bort andra, lägg ut en ny. Ta bort de äldre djuren från spelbrädet, låt de yngre åldras dvs. vrid pappskivorna för respektive djur ett steg, byt sedan plats på djuren. Om man förresten tvingas avlägsna ett äldre djur så måste istället extra mat adderas på en annan plats. Och så vidare. Ett ganska förfärligt och rätt omfattande moment att göra en 4-5 gånger utöver prepareringen inför spelstart. Det blir lite för mycket plock, det stör själva flytet i spelupplevelsen. Ett klart minus redan här i fas 1.

I Fas 2 skall man bakom spelskärmar fördela sina pjäser och sitt guld i upp till sex olika grupper. Det är dags att skicka iväg olika imp-sällskap med lite pengar för att handla. Ju fler grupper man skapar desto fler saker kan man kanske få och få göra, men å andra sidan aktiveras varje grupp utifrån storlek. Någon spelares allra största grupp (räknat som pjäser + guldstycken) sticker iväg och gör sin sak först, och så följer de övriga i tur och ordning. Vill det sig illa finns inte mycket kvar för den lilla gruppen. Somliga platser på spelbrädet kräver dessutom minst 2 figurer i gruppen, andra alltid lite guld osv.

Ja, det är alltså här man nu försöker köpa sig ett djur, skaffa mat, olika föremål, burar, fler spelpjäser. Kanske måste man gå till sjukhuset, kanske vill man försöka påverka domarna på utställningen eller möjligen sälja ett djur...? Olika föremål man kommer över kan vara en spade, en piska, nyttiga böcker osv. Dessa föremål ger givetvis olika fördelar i olika moment och situationer.

Fas 3 handlar om att dra behovskort och sedan fördela dem på sina olika djur. Korten i olika färger som skall matcha motsvarande färgmarkeringar på respektive djur kan nu visa att ett djur behöver mat, en starkare bur, medicin, någon att leka med etc. Ju fler djur man har desto mer tankearbete kräver den här fasen. Det kan såklart innebära att spelare med få eller inget djur alls får sitta och vänta in kamraterna.

I den fjärde fasen skall de här alldeles nyss fördelade behoven tillgodoses. Finns där mat till det hungriga djuret och lekkamrater till det leksugna? Håller buren för det ilskna djuret, skyddar buren mot magin som ett annat djur utstrålar?

Beroende på om de olika behoven tillgodoses eller ej kan nu andra saker hända. Ett djur kan rymma, skada sina skötare, svälta, mutera, bli sjukt, fylla buren med bajs... Det kan bli olika bestraffningar, man kan rentav förlora ett djur. Eller så ser allt bra ut. Och då skall man väl även kunna lyckas på utställningen i omgången också?

Fas fem handlar om att göra riktiga affärer. Nu kommer kunderna för att köpa ett djur. Exakt vad som är hett och efterfrågat just nu har du vetat ett tag, man får tacksamt nog en viss tid på sig att förbereda sig. Det gäller att matcha kundens preferenser. Så hur väl matchar ens djur, tro? Olika brickor listar saker kunden gärna vill ha och somligt som de absolut vill undvika.

Har dina djur rätt storlek? Är de leksugna, glada i mat? Eller magiska? Ilskna? Sjuka? Tja, det finns kunder som kan gå igång på både det ena och andra. Lyckas du inte sälja via de vanliga kanalerna finns här såklart en svart marknad för djurhandel. Det är inte riktigt lika förmånligt förstås men det är ändå en försäljning!

I den sjätte fasen har det gått lite tid, djuren åldras, maten också. Har man planerat illa ruttnar den. Tja, man får vrida lite på djurbrickorna, kanske får djuren fler/nya behov. Kanske tvingas man kassera lite mat. Precis som i fas 1 blir det här lite administrativ bokföring typ, lite plock och pyssel, städning och förberedelser, inte direkt så mycket spelande, om man säger så.

Var sedan detta spelets sista omgång är ju spelet slut nu och då får man kora en vinnare. Tyckte man att allt ovanstående lät för simpelt kan man addera ytterligare regler. Det som nämnts ovan är den förenklade varianten för nybörjare, haha. Det går att höja svårighetsnivån ett snäpp till, men somliga tillägg skall visst göra en del inslag mer strategiska, mer rättvisa. Jag vet inte om jag behöver den fulla spelvarianten, jag kommer nog aldrig att bli en erfaren Dungeon Petz-spelare.

Det här är ett hyggligt trevligt spel, men det kan dra ut på tiden. Reglernas omfattning gör det krävande att lära ut och komma ihåg. Det skämtsamma temat och en massa färgglada djur och illustrationer livar upp men samtidigt är det alldeles för många olika symboler för ditt och datt att lära sig, och bilderna är inte alltid helt självklara. Inlärningskurvan är tyvärr ganska brant.

Vidare är spelet som bäst med fyra spelare. På färre deltagare måste somliga möjligheter blockeras i olika omgångar och då blir det än mer regler att komma ihåg och fler pjäser som skall placeras och flyttas runt. Suck, det blir liksom för mycket. Själva spelupplevelsen drunknar lite i en mängd tekniska moment. All work and less play, typ.

Humoristiskt, tematiskt underhållande, snyggt men lite rörigt, väl många moment och regler. Behöver helst 4 spelare, speltiden kan bli lång. Det här blev ingen favorit, men trots allt ett steg i rätt riktning efter Dungeon Lords. Det blir ett medelbetyg, det kan jag allt bjuda på men medelbetyg är i den mördande konkurrensen inte tillräckligt bra så det här måste nog också lämna spelsamlingen, jag kan inte se det spelas så mycket igen.