Dungeon Lords: Festival Season (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 120 minuter
Innehåll: 6 spelbräden, 53 spelkort (strid, fällor, djur, speciella händelser), 46 spelbrickor (monster, rum, äventyrare, händelser, föremål, tunnlar etc.), regler.
Konstruktör: Vlaada Chvátil

Det ligger en hel del arbete bakom Festival Season och det kan jag uppskatta. Är det så att du verkligen gillat grundspelet så kan jag till och med rekommendera den här expansionen, här får du mer av allt. Ja, som enskild expansion till ett spel betraktat är detta en kanonprodukt!

Men ärligt talat, det var med nöd och näppe jag fann Dungeon Lords okej och att nu få ett spelparti att vara ännu längre och därtill införa än fler regler är inget jag kan uppskatta det allra minsta. Alldeles för många detaljregler och en utdragen speltid var ju redan från början spelets akilleshäl, mer av den varan behövde jag inte.

Så med det sagt, jag kan absolut tänka mig att detta blir en mycket uppskattad utökning av grundspelet för det sällskap som har Dungeon Lords som sitt favoritspel och vill ha mer, en ännu tuffare utmaning. Men för mig är detta något jag absolut inte behöver om jag ens skall ge Dungeon Lords en ny chans någon gång framöver.

Men vad är det då du får? Ja, en hel del skall det visa sig. Det här är faktiskt en mycket generös expansionslåda med många godbitar.

1. Spelåret i Dungeon Lords omfattar såklart fortfarande fyra årstider men spelmässigt slänger man (som spelnamnet antyder) in en festivalsäsong efter hösten. Sänd ett antal av dina smådjävlar (imps) till festivalen och hoppas på att de kan komma hem med något riktigt användbart och värdefullt. Ju fler du sänder desto större chans att få välja först.
2. Konceptet husdjur införs och alla skall skaffa sig varsitt. Djuret kommer med en specialförmåga att använda en enda gång under spelet, under byggnation, strid eller poängräkning (eller kanske inte alls).
3. Ytterligare en äventyrare dyker upp för att förpesta tillvaron för de underjordiska lorderna. En bard är med för att med sång och musik gjuta nytt mod i resten av gruppen, göra dem mer motståndskraftiga.
4. Utöver en bard dyker även 2 nya paladinkrigare upp.
5. Något eller några av grundspelets åtta möjligheter under byggnationsmomentet kan bytas ut mot vad som här kallas ”unika möjligheter”. Det kan röra sig om ett sätt att göra investeringar (satsa en slant nu för att få mer sedan), förbättra ens tunnlar, få mer mat, få ett husdjur, fler monster, nya fällor eller varför inte hyra sig ett rum eller vara med på en maskerad?!
6. Och utöver allt ovanstående och en del nya regler kring detta finns här såklart en bunt nya spelkort med fällor, speciella händelser, äventyrare, monster, rum etc. Så även om du inte planerar att använda hela festivalen eller de unika möjligheterna så kan du ändå krydda grundspelet med några nya spelkort och/eller spelbrickor för lite variation.

Dungeon Lords: Festival Season är med andra ord en fantastisk expansion att skaffa om man älskat Dungeon Lords, om man inte har något emot en ännu tuffare utmaning, längre speltid och en massa nya regler att hålla koll på. Här skulle jag alltså lätt kunna sätta ett högt betyg för den här lådan, jag inser att den är bra!

Men jag tycker samtidigt också att just Dungeon Lords är ett onödigt långdraget, svårt och tillkrånglat spel och den här lådan med nytt material spär bara på allt det ännu mer. Ingenting här gör spelet ens lite enklare att spela eller förstå, eller kortar ned speltiden som måste investeras... Så, nej, det här var inte min typ av spel eller utbyggnadsset. Jag trodde det, men nej. Jag backar inte för en tuff spelutmaning men jag tar mig an den i en annan form.